Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om utskrift hos Crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

Röd blomma

Aktiv medlem
Har skrivit ut några "testbilder för skärm" från Crimson.se.
Bilderna blev rätt okej förutom att det blev lite för mörka mot hur jag såg dem på skärmen innan.

1. Vad kan det bero på/vad kan jag göra för att åtgärda det?

Vissa av bilderna saknade den här färgstunsen som var när jag skickade dem, det känns som att dessa har tappat lite av sin färg.

2. Hur kan jag motverka detta?

3. När det gäller skärpan så undrar jag hur mycket man bör lägga på innan tryck på fotopapper hos Crimson? Vilka värden är att rekommendera? (Det är macrobilder på blommor, insekter etc.).

4. Oskarp Mask eller Smart Skärpa, vilket får jag bäst resultat med?

Kan tillägga att jag sitter på en bärbar dator och redigerar vilket spelar en roll eller?

Tacksam för tips och råd!
 
När det gäller utskrifter, så är det ett nästan ett krav att man har en kalibrerad skärm (eller profilerad) som bör utföras med ett kalibreringsverktyg t ex Spyder. Vi utgår att du har detta.

1) Hur tittar du på dina bilder. Kan ibland tycka att mina bilder är lite mörka, men ställer jag mig vid ett fönster med dagsljus så stämmer ljus och färger bättre med vad jag har på skärmen. Ställ dig vid ett fönster med dagsljus och se vad som händer.

2) Bäddade du in färgprofilen när du sparade bilden, Crimson rekommenderar att spara bilden i AdobeRGB (större färgomfång).

3) Skärpan är lite svårt, beror på motiv. Någon rekommenderade att man skulle se bilden i 50% i bildbehandlingsprogrammet och se till att bilden ser bra ut. Ska testa detta nästa gång.

4) För att krångla till det ytterligare så kör jag med högpass-filter. När det gäller det smarta filtret får jag inte det att fungera på stora bilder. Det ser bra ut när jag ställer in det, men när beräkningen är klar (innan rutan försvinner) så försvinner det mesta av skärpan. Bilder för webben fungerar bra.

/Gunnar
 
Glömde ett litet tips. Om man mailar Crimson kan man få refrensbilder hemskickade till sig. Dessa bilder kan man också ladda hem. Då kan man jämföra hur det ser ut mellan dator och utskrift. Crimson har också en sofproof att ladda hem och de skriver också på sin hemsida hur man använder denna softproof. Vad den gör är att visa hur bilden kommer bli vid utskrift (skrivaren klar t ex av alla färger som en skärm gör). Då kan du justera din bild en sista gång innan du skickar iväg den.

/Gunnar
 
A. Vilka värden använder du för Högpassfiltret på ett ungefär då?
Du menar att man kör det istället för Oskarp Mask och Smart Skärpa det sista man gör innan bilden skickas för tryck?

B. Det här tipset att man mailar Crimson så kan man ladda hem referansbilder, hur fungerar det? Blir inte det fel om jag inte har en kallibrerad skärm? Bör man inte alltid få dem utskrivna och hemskickade som jag har gjort?

C. När jag kör softproofen så blir det en liten skilnad som inte gör något vad jag tycker. Men den stämde inte riktigt överäns med bilderna jag fick hem som test/referensbilder. Det är min skärm som gör att det inte stämmer eller?
 
Skärmar på bärbara datorer är oftast inte optimala för bildbehandling. Är den dessutom icke profilerad så blir det i princip rena gissningsleken att bedöma utskrifter kontra skärmbild.

Kan bara instämma. Tidigare när jag beställde bilder från Crimson och inte hade en kalibrerad skärm var det lotto hur resultatet blev. Efter kalibrering (köpte en Spyder 2 Express) sammanfaller skärmbild och Crimsons utskrifter perfekt. Ända skillnaden är möjligtvis i hur mörka bilderna blir men det har troligen mer med omgivande belysning att göra.

Dessutom blev det roligare att redigare bilder då skärmen fick lite bättre dynamiskt omfång (den var väldigt felaktiskt inställd tidigare) och jag upplever färgerna som klarare.
 
När jag skärper med högpass så skapar jag först ett nytt lager, sedan går man ner till högpass (Filter-Other-Highpass). När man har klickat på högpassfiltret blir bilden helt grå. Dra ner reglaget till noll och öka försiktigt så att konturerna börjar att synas (det kommer bli olika värden beroende på bildens storlek och vad bilden innhåller) Ändra sedan blandningsläget till linjärt, skarpt eller mjukt ljus beroende på hur mycket skärpa du vill ha. Du kan också sedan justera opaciteten på lagret om du vill minska skärpan. Vill du ha mer kan du dubbla lagret. Då det är ett eget lager så kan du också arbeta med lagermask om du vill tona ner skärpan i vissa områden.

Visst blir det fel om du inte har en kalibrerad skärm. Då du jämför bilderna du fick hemskickade med bilderna du laddade ner, vilka du öppnar i ditt bildbehandlingsprogram, så ser du hur bra din skärm stämmer överrens med hur Crimson tolkar din bildinformation. Skiljer dessa bilder allt för mycket, så kommer du ha svårt att få dina utskrivna bilder som du vill ha dom. Är din skärm t ex allt för kall (blå toner dominerar) och gör bilderna varmare, så kommer du få hem bilder med rödstick istället. Är din skärm för ljus, så får du då hem mörka bilder. Crimson vet inte hur din skärm är inställd utan tolkar bara den bildinformation som finns i dina filer.

/Gunnar
 
Då du jämför bilderna du fick hemskickade med bilderna du laddade ner, vilka du öppnar i ditt bildbehandlingsprogram, så ser du hur bra din skärm stämmer överrens med hur Crimson tolkar din bildinformation.

Kan jag ladda ner bilder från Crimson? Vart gör jag det? Är inte det samma sak som att skriva ut dem som testbilder och få dem hemskickade?
 
Nej, du vill veta hur resultatet blir från Crimsons skrivare. Du vet ju inte hur bra din skrivare är.

Såg också att de verkar ha gjort om hanteringen med testbilder. Förr fick man några exempelbilder hemskickade och som också kunde laddas ner. Nu verkar det som man kan skriva ut en av sina egna bilder utan kostnad (fraktkostnad tillkommer dock verkar det som). Då kan du se hur det blev. Fast det gäller ha en bra test bild där de flesta färger är med. Gå in på Crimsons hemsida och under "Support" kan du läsa mer hur man gör.

/Gunnar
 
Nej, du vill veta hur resultatet blir från Crimsons skrivare. Du vet ju inte hur bra din skrivare är.

Såg också att de verkar ha gjort om hanteringen med testbilder. Förr fick man några exempelbilder hemskickade och som också kunde laddas ner. Nu verkar det som man kan skriva ut en av sina egna bilder utan kostnad (fraktkostnad tillkommer dock verkar det som). Då kan du se hur det blev. Fast det gäller ha en bra test bild där de flesta färger är med. Gå in på Crimsons hemsida och under "Support" kan du läsa mer hur man gör.

/Gunnar
Jag skickade precis in fyra av mina egna bilder (valde ut fyra distinkt olika motivtyper med så olika färger jag kunde hitta) till Crimson för att få "gratisprover" att jämföra med bildskärmen. Framkallningen är gratis, portot kostar dock 29 kronor. Fick tillbaks fyra riktigt fina A4-ark (dock med lite ränder över, för att man inte ska kunna snika till sig gratisförstoringar, antar jag) följande arbetsdag.

Mycket bra metod att få besked om färginställningarna, framför allt för en glad amatör när det råkar stämma rätt så bra utan vidare justering. ;)

Nu återstår bara att försöka skruva ned självkritiken så långt att jag hittar några bilder som känns värda att rama in.
 
A. Men nu när jag redigerar mina bilder i Photoshop så är korrekturinställningen (Visa -> Korrekturinställningar) inställd på "Aktuell CMYK", bör den vara det?
Eller ska man där istället välja/bocka för Egen och sedan markera Crimsons icc-profil under "Enhet för simulering" och redigera efter den?

B. Det jag märker när jag ändrar till Crimson under enhet för simulering är att bilden blir lite mörkare och att färgerna i bilden inte alls blir lika färgrika längre. Hur löser man det här?

C. Under Egen-fönstret finns det något som heter Återgivning (Perceptuell, Absolut färgvärde, Relativt färgvärde osv.), vad bör jag välja här? Sedan en ruta under där det står Svartpunktskompensation, ska den vara ikryssad?

Tack på förhand!
 
Jag har precis samma problem som Röd blomma. Om du kommer på det kan du väl höra av dig.
Jag har en kalibrerad Eizo-skärm, justerar och redigerar i Adobe RGB, kontrollerar med profilen från Crimson så visar sig lite blekare. Drar på lite extra färg innan jag sparar i AdobeRGB. Så när bilden kommer är den mycket blekare och inte alls det jag har redigerat. Jag måste ha perfekt annars får det vara. Så nära att lägga ner allt på grund av detta. Det är tråkigt tycker jag. Har säkert lagt hundratusen på kamerautrustning och då tycker jag att det skall bli perfekt.
 
Jag har precis samma problem som Röd blomma. Om du kommer på det kan du väl höra av dig.
Jag har en kalibrerad Eizo-skärm, justerar och redigerar i Adobe RGB, kontrollerar med profilen från Crimson så visar sig lite blekare. Drar på lite extra färg innan jag sparar i AdobeRGB. Så när bilden kommer är den mycket blekare och inte alls det jag har redigerat. Jag måste ha perfekt annars får det vara. Så nära att lägga ner allt på grund av detta. Det är tråkigt tycker jag. Har säkert lagt hundratusen på kamerautrustning och då tycker jag att det skall bli perfekt.

Ja varför är det så ?

Bilder är perfekt på skärmen men när bilderna kommer ser det ut som skit.
Jag är extremt kvalitetsbenägen och lägger mer och mer och MER pengar på utrustning.
Den nya samsung skärmen blir ett lyft så när den kommer står den hemma på mitt bord!

Jag har inte provat crimson men det låter som det är ett likvärdigt "problem"
Proprint har samma problem.
Bilder ser inte "skarpa" ut, färger ser lite matta ut men inte nog med det.
bilder croppas YTTERLIGARE.
Loggor försvinner fast dom ligger som de sksll.

Vad är alt. köpa en egen skrivare som för bövelen printar ut som JAG vill.

Vilket i-lands problem!
 
Man letar det perfekta objektivet för att det skall bli bättre bilder, men så kan man inte få till utskriften så bilderna är mer än just dugliga. Brukar beskriva det som om jag gör en tavla som någon sen drar ett streck över.
Finns det ingen specialist man kan ta hem för att justera och installera skärmen och utskrifterna?

(Min skärm kostade 13.000,- men det blev ingen skillnad på utskrifterna)
 
Kanske lära

Man letar det perfekta objektivet för att det skall bli bättre bilder, men så kan man inte få till utskriften så bilderna är mer än just dugliga. Brukar beskriva det som om jag gör en tavla som någon sen drar ett streck över.
Finns det ingen specialist man kan ta hem för att justera och installera skärmen och utskrifterna?

(Min skärm kostade 13.000,- men det blev ingen skillnad på utskrifterna)

Du kasnke ska gå en kurs i färghantering?;)
PS själv har jag ett 3 år gammalt paket från Dell med en 19-tummare som jag aldrig har profilerat. Ändå ser utskrifterna från Crimson ut som på skärmen! Livet är bra orättvist!:)
 
Var finns kursen och vad skulle jag kunna lära mig på den som hjälper mig med utskriften? Jag tror på en specialist i utskriftslära.
Det är det jag menar. Det spelar ingen roll hur mycket man lägger ner på utrustning om sista biten, dvs utskriften inte fungerar. Hellre en billig dell om utskriften blir bra.
 
Senast ändrad:
Du får väl leta

Var finns kursen och vad skulle jag kunna lära mig på den?

Ingen aning. Du får väl läsa genom alla tråda här på forum! Själv behöver jag inte så länge min nuvarande amatörutrustning (När det gäller datorn) fortfarande fungerar! Tur att man har tur på någon front i alla fall. Annars brukar jag vara känd för han som har optisk otur. Senast fick jag skicka tillbaka flera ex av 70-200/4,0 för att de inte kunde ställa skärpan på närgränsen och ingen canonverkstad i Sverige kunde justera dem (fast de hade kamerorna att justera mot) Fick beställa ett Sigma 180 istället som inte var helt perfekt men i alla fall gav skarpa bilder nedbländat ett steg! Det verkar vara ett jävla skit med dyra skärmar och profileringsverktyg!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar