Annons

Frågor om kyla och min 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Triphys

Medlem
Nu har äntligen snön kommit till Växjö och jag tänkte ge mig ut och fota.
Men frågan är.. Hur mycket tål egentligen min 400D?
Jag har standardobjektivet (18-55mm) till den.
Bör jag vara rädd för att den blir för kall? För att snö som landar på kameran förstör den mm?
kondens i objektivet osv.

Bör jag köpa filter till kameran för att skydda den?

Tilläggas kan väl att om jag är ute och fotar så är jag ute någon timme åt gången och ibland mer..
Så det är inga snabba besök i naturen direkt..

Jag kan inte svara för hur tät kameran är för direkt väta. Men kondens ska man visst vara lite försiktig med.
Är du ute då det är riktigt kallt och går direkt in i stugvärmen blir temperaturskillnaden så stor att det riskerar att bildas kondens inuti mekaniken.
Denna dunstar förstås till slut men risken är att kondensen lämnar avlagringar på linselementen inne i objektivet. Alltså linser man inte kan putsa.
Ett enkelt knep för att undvika detta är att stoppa ner kamera och objektiv i en påse och/eller tillbaks i kameraväskan innan man går in. Då sker temperaturförändringen långsammare, ingen omgivande fuktig luft når heller kameran och kondensrisken elimineras.
Då kameran kan behöva ligga ett par timmar och värmas upp kan det ju vara idé att ta ur minneskortet innan man går in så man kan ladda in bildskörden i datorn om man är otålig av sig.

/jerry.

PS. Av denna ovanstående förklaring är det alltså bättre att ha kameran ute i kylan hela tiden man är ute än att tillexempel ta fram den och fota för att sedan "skydda" den i värmen under jackan däremellan. Men det kanske du förstod. DS.

jag fotar mycket skoter/skidor. Och även använt min 400d riktigt regna och sunkiga dagar, det funkar helt kanon, aldrig haft någor problem, så det är bara ge dig ut o fota :)

Triphys skrev:
Ah, tackar ^^
men om jag fotar i hög luftfuktighet då? ^^

Då lämnar du kameran i väskan ute i den höga luftfuktigheten hela tiden om det går. Det som ger den oönskade kondensen i objektiv och kamerahus är då grejerna kommer ut i varm fuktig luft från att ha varit i ett luftkonditionerat eller tempererat rum som är kallare och torrare än yttertemperaturen.

Jag fick detta råd av personalen på en båt under en kryssning på Rio Negro i Amazonas regnskog.

//Leif

Det är ett välkänt knep. En annan sak att tänka på är att kameran i regel är oanvändbar inomhus i en timme eller så, efter det att du kommit in. Därför måste den in i värmen i tid, om man sen ska använda den inomhus.

Nej eventuell fukt på frontlinsen är inget problem. Den torkar man bara bort. Problemet är kondens på de inre linserna, och den stoppas tyvärr inte av ett filter.

/jer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar