Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Frågor ang. objektiv
- Trådstartare 79734
- Start datum
Anddje
Aktiv medlem
Pentax SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL
SMC är antireflexbehandlingen om jag inte minns fel, DA betyder att objektivet är anpassat för digitalkameror.
3.5-5.6 är största bländaren du kan använda, detta objektivet har inte fast största bländare utan på 18mm kan du ha 3.5, sedan ändras det gradvis (här är det lite olika när den har vilket värde emellan 18 och 55) och på 55 har du 5.6 som största bländare.
AL har jag ingen koll på vad det betyder.
SMC är antireflexbehandlingen om jag inte minns fel, DA betyder att objektivet är anpassat för digitalkameror.
3.5-5.6 är största bländaren du kan använda, detta objektivet har inte fast största bländare utan på 18mm kan du ha 3.5, sedan ändras det gradvis (här är det lite olika när den har vilket värde emellan 18 och 55) och på 55 har du 5.6 som största bländare.
Jeppe
Aktiv medlem
Ja, det är objektivets förmåga att ta in ljus. Just ditt exempel har bländare 3,5 vid 18mm och 5.6 vid 55mm. Talet kommer av hur stor öppningsdiametern är i förhållande till brännvidden.
Ex. 200mm bländare 4 ger en öppning på 50mm (200/4). Fast det är ganska förenklat. Det är lite mer invecklat än så, men det är inget du behöver fundera över just nu
Ex. 200mm bländare 4 ger en öppning på 50mm (200/4). Fast det är ganska förenklat. Det är lite mer invecklat än så, men det är inget du behöver fundera över just nu
79734
Avslutat medlemskap
Anddje skrev:
Pentax SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL
Tack svaret, nu klarnade det upp.