Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor ang. objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

79734

Avslutat medlemskap
Jag undrar vad som menas med siffrorna efter 18-55 på exemplet nedan, är det ljuskänslighet? I så fall hur tolkas dom?

Pentax SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL

Senast ändrad:

SMC är antireflexbehandlingen om jag inte minns fel, DA betyder att objektivet är anpassat för digitalkameror.

3.5-5.6 är största bländaren du kan använda, detta objektivet har inte fast största bländare utan på 18mm kan du ha 3.5, sedan ändras det gradvis (här är det lite olika när den har vilket värde emellan 18 och 55) och på 55 har du 5.6 som största bländare.

AL har jag ingen koll på vad det betyder.

Ja, det är objektivets förmåga att ta in ljus. Just ditt exempel har bländare 3,5 vid 18mm och 5.6 vid 55mm. Talet kommer av hur stor öppningsdiametern är i förhållande till brännvidden.

Ex. 200mm bländare 4 ger en öppning på 50mm (200/4). Fast det är ganska förenklat. Det är lite mer invecklat än så, men det är inget du behöver fundera över just nu ;)

Anddje skrev:

SMC är antireflexbehandlingen om jag inte minns fel, DA betyder att objektivet är anpassat för digitalkameror.

3.5-5.6 är största bländaren du kan använda, detta objektivet har inte fast största bländare utan på 18mm kan du ha 3.5, sedan ändras det gradvis (här är det lite olika när den har vilket värde emellan 18 och 55) och på 55 har du 5.6 som största bländare.

AL har jag ingen koll på vad det betyder.

Tack svaret, nu klarnade det upp.

18-55 beskriver brännvidden i mm
3,5-5,6 är ljuskänsligheten eller största bländaren

Detta hur man tolkar siffrorna står det ganska mycket om på fotosidan så sök för mer info.
eller så söker du på internet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar