Annons

frågor ang. färgprofiler (tror jag)

Produkter
(logga in för att koppla)
timeUnit skrev:
Att välja "färghantera inte" är i praktiken samma som att tilldela bildskärmens profil under tiden man jobbar på bilden, och sedan inte inkludera den när man sparar.

Det blir inte skärmprofilen som används, utan det blir den färgprofil du valt under Arbetsfärgrymd (Working Spaces)som tilldelas bilden. Men sedan är det korrekt att man inte bäddar in profilen i bildfilen när den sparas. Det innebär att det blir samma problem nästa gång som bilden öppnas.

Jag kan tycka att "färghantera inte" är något missvisande, då det ger illusionen av att man "slipper" färghanteringen, och kanske att det skulle vara enklare.

Jag håller med. Det är det säkraste sättet att få en felaktig färgåtergivning i en bild som finns. Det finns mycket få tillfällen då detta val är korrekt.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Det blir inte skärmprofilen som används, utan det blir den färgprofil du valt under Arbetsfärgrymd (Working Spaces)som tilldelas bilden. Men sedan är det korrekt att man inte bäddar in profilen i bildfilen när den sparas. Det innebär att det blir samma problem nästa gång som bilden öppnas.


Åhå... men då är ju alternativ 1 och 2 samma sak, fast man inte bäddar in profilen efteråt. Ålrajt!
 
Re: Re: frågor ang. färgprofiler (tror jag)

timeUnit skrev:
Åhå... men då är ju alternativ 1 och 2 samma sak, fast man inte bäddar in profilen efteråt. Ålrajt!

Alternativet »Tilldela arbetsfärgrymd« och Färghantera inte« ger exakt samma färgåtergivning, men du får inte en inbäddad färgprofil. Det är därför som det är ett så urbota dumt alternativ, det är därför som det är ett så dumt namn på detta alternativ. När jag kollat på mina kurser visar det sig att att det är mer än 60% av de som inte förstår färghantering som väljer alternativet »Färghantera inte«. De tror att det är det som förorsakar minst skada.

Om det stod »Ger med stor sannolikhet en felaktig färgåtergivning« så skulle nog färre välja det.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.