Annons

frågor ang. färgprofiler (tror jag)

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Hallå där, som jag uppfattat det så ska man använda adobe rgb (1998) när man ska
arbeta med bilder för att skriva ut dom och man ska arbeta med sRGB om man ksa ha
dom på datorn och visa dom där, samt över webben. hur långt stämmer det än så länge?
innebär det att man får arbeta 2 ggr med varje bild, 1 gång i srgb och en i adobe om man ska ha både utskrift och på datorn och vill att dom ska se likadana ut?
eftersom dom ser olika ut beroende på vilken profil man har, menar jag.


och hur vet man om sin bild har inbäddad profil eller inte? täntke på när man skickar till Crimson för framkallning

sedan en sak till, jag laddade ner Crimsons profil och sparade där jag har alla icc profiler men jag lyckas inte hitta den när jag kikar på profilerna och ska byta i photoshop

läste även att canon har sRGB (parameter 1 står det i min 300d) som default i sina kameror
förlorar man en massa info på något sätt om jag, som tidigare frågat, konverterar mina
nuvarande från sRGB till Adobe RGB
och hur är det i fortsättningen?
tar bilderna mer plats (i mebabyte)om jag kör med adobe RGB istället,
och hur funkar de tom jag vill byta till sRGB, är det bara konvertera i dfatorn sen?

Mvh Jonis
 
JonisBader skrev:
Hallå där, som jag uppfattat det så ska man använda adobe rgb (1998) när man ska
arbeta med bilder för att skriva ut dom och man ska arbeta med sRGB om man ksa ha
dom på datorn och visa dom där, samt över webben. hur långt stämmer det än så länge?
innebär det att man får arbeta 2 ggr med varje bild, 1 gång i srgb och en i adobe om man ska ha både utskrift och på datorn och vill att dom ska se likadana ut?
eftersom dom ser olika ut beroende på vilken profil man har, menar jag.

Att använda Adobe RGB för utskrifter och tryck är en rätt vettig lösning. Att använda sRGB för att visa dem på datorn direkt behövs bara om du använder ett visningsprogram som inte stöder färgprofiler. Färghanterade program, som Photoshop och Acrobat, visar bilder på skärmen alldeles utmärkt med Adobe RGB eller sRGB. Likaså webbläsare som kan tolka en infogad profil, men sådana finns bara till Mac-datorer, efter vad jag vet.

Därför konverterar man ofta till sRGB när man lägger ut bilder på webben. Lösningen är inte perfekt, men eftersom många skärmar har en färgrymd som ligger nära sRGB är det en acceptabel lösning för de flesta.


och hur vet man om sin bild har inbäddad profil eller inte? täntke på när man skickar till Crimson för framkallning

Finns ingen fördel överhuvudtaget att inte infoga profilen. Den berättar ju för labbet vilken arbetsfärgrymd som du har utnyttjat och gör det möjligt för dem att tolka dina färger. Tyvärr finns det labb som har program som inte kan tolka profiler, vilket gör att man måste använda en bestämd färgrymd, men det är ju ingen bra lösning. Crimsons program läser och utnyttjar profilen som du har inbäddad.

sedan en sak till, jag laddade ner Crimsons profil och sparade där jag har alla icc profiler men jag lyckas inte hitta den när jag kikar på profilerna och ska byta i photoshop

Använder du Windows måste du högerklicka på profilen och välja Aktivera i den drop-down meny som då öppnas.

läste även att canon har sRGB (parameter 1 står det i min 300d) som default i sina kameror
förlorar man en massa info på något sätt om jag, som tidigare frågat, konverterar mina
nuvarande från sRGB till Adobe RGB
och hur är det i fortsättningen?
tar bilderna mer plats (i mebabyte)om jag kör med adobe RGB istället,
och hur funkar de tom jag vill byta till sRGB, är det bara konvertera i dfatorn sen?

Mvh Jonis

Det går inte att gå från en mindre färgrymd till en större för att få tillgång till det större antalet färger som den stora färgrymden kan utnyttja. Den bästa arbetsgången vid fotografering i jpeg är att ha kameran inställd på Adobe RGB och Photoshop inställd på Adobe RGB. Om du sedan ska publicera bilder på webben kan du konvertera dem till sRGB med kommandot Konvertera till profil.

Och nej, bilderna blir inte större i antal MB om du använder en större färgrymd som Adobe RGB.

MVH/Stefan
 
Re: Re: frågor ang. färgprofiler (tror jag)

stefohl skrev:
Det går inte att gå från en mindre färgrymd till en större för att få tillgång till det större antalet färger som den stora färgrymden kan utnyttja. Den bästa arbetsgången vid fotografering i jpeg är att ha kameran inställd på Adobe RGB och Photoshop inställd på Adobe RGB. Om du sedan ska publicera bilder på webben kan du konvertera dem till sRGB med kommandot Konvertera till profil.

MVH/Stefan

Precis så här har jag börjat göra. Fungerar mycket bra så länge bilden ligger i PS (inställt på AdobeRGB) eller skrivs ut. Men tittar jag på bilden i andra program ser det inte bra ut. Väldigt stor skillnad. Det spelar ingen roll om jag behåller AdobeRGB eller tilldelar bilden sRGB, den förlorar sin "lyster" och blir brun/beige grådaskig (sorry för den ovetenskapliga beskrivningen). Är detta något man får leva med? När jag har kameran och PS inställda på sRGB från början blir resulatet inte så här dåligt.
 
Re: Re: Re: frågor ang. färgprofiler (tror jag)

Hans-C skrev:
[Bspelar ingen roll om jag behåller AdobeRGB eller tilldelar bilden sRGB[/B]
Nyckelordet står i ovanstående citat, "tilldelar". Du måste konvertera till sRGB för att "dumma" program skall förstår. Tilldela funkar bara om målprogrammet förstår profiler.
 
Vitsen med att använda Adobe RGB när du fotograferar är att du får fler nyanser i bildfilen. Om du fotograferar en röd dunjacka kommer bilden visa fler av de små skiftningarna i tyget om du fotograferar i Adobe RGB.

Men för att dessa skiftningar skall få plats i filen kommer bilden inte få så intensiva färger, du får välja mellan intensiva färger eller många nyanser.

Men, här kommer finessen med profiler, om du tilldelar Adobe RGB -och skriver ut bilden eller tittar på den i ett program som läser profiler- kommer profilen tala om att i orignalet fanns det starka färger och visningen/utskriften kommer då få starka färger med många nyanser.

Nackdelen är att om du tittar på bilden i ett program som inte kan läsa profiler (de flesta webbläsare) så kommer Adobebilden se blek ut i färgerna.
Inte konstigt, färgvärdena är lägre för att filen skall kunna visa fler nyanser.

Så, för att bevara de starkare färgerna när bilden visas i webbläsaren kan det vara bra att konvertera till sRGB. Vissa fina nyanser försvinner då men det är vanligen inget större problem.

Nu blev jag osäker på vad jag svarade på men det är dags för fika...
 
mipert skrev:
Vitsen med att använda Adobe RGB när du fotograferar är att du får fler nyanser i bildfilen. Om du fotograferar en röd dunjacka kommer bilden visa fler av de små skiftningarna i tyget om du fotograferar i Adobe RGB.

Men för att dessa skiftningar skall få plats i filen kommer bilden inte få så intensiva färger, du får välja mellan intensiva färger eller många nyanser.

Men, här kommer finessen med profiler, om du tilldelar Adobe RGB -och skriver ut bilden eller tittar på den i ett program som läser profiler- kommer profilen tala om att i orignalet fanns det starka färger och visningen/utskriften kommer då få starka färger med många nyanser.

Nackdelen är att om du tittar på bilden i ett program som inte kan läsa profiler (de flesta webbläsare) så kommer Adobebilden se blek ut i färgerna.
Inte konstigt, färgvärdena är lägre för att filen skall kunna visa fler nyanser.

Så, för att bevara de starkare färgerna när bilden visas i webbläsaren kan det vara bra att konvertera till sRGB. Vissa fina nyanser försvinner då men det är vanligen inget större problem.

Nu blev jag osäker på vad jag svarade på men det är dags för fika...

Nu, ÄNTLIGEN, efter mycket huvudkliande och läsande på olika ställen...så ramlar poletten ner! Nu börjar jag fatta vad det handlar om... nu ska jag bara få grepp om hur detta relaterar till en profil för skärmen så är lyckan fullständig! Kan jag även få det förklarat så skiner solen även om det regnar! :)

Edit: jag kalibrerar skärmen för hand mha testbild i digitalt samt pappersformat. Jag ställer skärmen på 6500K och justerar kontrast och ljus. Sen gör jag en slutjustering med Adobe Gamma. Men jag har i färginställningarna för skärmen förutom den olika färgtemperaturerna även sRGB, dvs färgerna ställs efter sRGB-standarden enligt manualen. Ska jag använda den inställningen eller 6500K???

Skärmen är en 20-tums TFT, en Fujitsu Scenicview P20-1...

/P
 
Senast ändrad:
jaja, då har jag väl inget mer at göra än at ändra till adobe RGB.

Sen får jag sätta mig och redigera om alla bilder. (eftersom det ser annorlunda ut när man byter från srgb till adobergb)

........

adobe gamma. Det händer inget när jag försöker öppna det. Några förslag?

---------

och hur vet man om sin bild har inbäddad profil eller inte?
är den inbäddad så länge man har en profil vald som manarbetar med?
 
JonisBader skrev:
jaja, då har jag väl inget mer at göra än at ändra till adobe RGB.

Sen får jag sätta mig och redigera om alla bilder. (eftersom det ser annorlunda ut när man byter från srgb till adobergb)

Det ska inte se annorlunda ut när du konverterar från sRGB till Adobe RGB. Du är säker på att du inte tilldelar Adobe RGb istället för att konvertera till Adobe RGB. Du ska konvertera den.

adobe gamma. Det händer inget när jag försöker öppna det. Några förslag?


Du kan inte ens öppna programmet?

är den inbäddad så länge man har en profil vald som manarbetar med?

Det finns alltid en profil vald när bilden bearbetas. För att den ska bäddas in i bildfilen måste du välja att bocka för Bädda in färgprofil i spara-dialogrutan.

MVH/Stefan
 
Re: Re: Re: Re: frågor ang. färgprofiler (tror jag)

jimh skrev:
Nyckelordet står i ovanstående citat, "tilldelar". Du måste konvertera till sRGB för att "dumma" program skall förstår. Tilldela funkar bara om målprogrammet förstår profiler.

Aha! Japp, nu ser det bra ut, tack för hjälpen.
 
stefohl skrev:
Det ska inte se annorlunda ut när du konverterar från sRGB till Adobe RGB. Du är säker på att du inte tilldelar Adobe RGb istället för att konvertera till Adobe RGB. Du ska konvertera den.

Ah, när jag konverterar ser det samma ut, de tär bara när jag tilldelar profilen som det ser annorlunda ut.
vad är det öfr skillnad?

Du kan inte ens öppna programmet?
Nej, jag försöker, timglaset kommer upp 1 sekund och sen händer ingenting alls.
 
Ååååh, sitter här och försöker redigera bilder, men min skärm är inte så br akalibrerad, och bilderna jag fic kfrån crimson såg inte riktigt ut som på skärmen.
och nu har jag upptäckt att ljuset i rummen påverkar hur pappers bilderna ser ut.
är det lite mörkare så ser man inte de mörka partierna så bra och är det ljusare så syns de allt förväl att de inte är helt mörka...

man kanske skulle ta med sig 13x19 kopiorna till det ställe jag ska ha utställning och se hur de ser ut i ljuset där?

När jag ändå skriver i den här tråden... om man ska ha utställning om 2 veckor och sitter med bilder som man inte är nöjd med och tänkte skicka in till crimson och ha dom i näven på måndag.
sedan ska man skära passepartou (stavning?) vilket jag aldrig gjort + skaffa ramar och sedan montera alltihop...
hinner man göra det tills 30augusti.

Eller man hinner ju om man ligger i hela tiden, men.... ja, jag har ju aldrig skärt passepartou, hur svårt är det?
och vad kostar det att köpa sådant.
 
JonisBader skrev:
Ah, när jag konverterar ser det samma ut, de tär bara när jag tilldelar profilen som det ser annorlunda ut.
vad är det öfr skillnad?

Om du mäter upp en punkt i bilden och ser vad du har för RGB-värde i sRGB och sedan konverterar till Adobe RGB kommer du att se att färgvärdena ändras trots att färgen är densamma.

Om du däremot ändrar profilen genom att tilldela kommer du se att sifforna blir identiska, men färgen blir annorlunda. Därför är det sällan bra att tilldela. Det är bara när du vet att den infogade profilen är fel som du använder tilldela.

Stefan
 
En fråga om Adobe Gamma

Känner mig lite dum nu men: När man kör Adobe Gamma så ombeds man att ställa upp kontrasten till max och sedan justera brightess (vit ram ska vara vit, grå-svart box så mörk som möjligt utan att bli svart). Därefter ställer man sedan in gamma och vitbalans.

Jag tolkar dock detta som att man efter profileringen får ställa om kontrast och brightness eftersom med de inledande inställningarna blir min skärm alldeles för utfrätt. Är detta korrekt uppfattat?
 
Re: En fråga om Adobe Gamma

StefanN skrev:


Jag tolkar dock detta som att man efter profileringen får ställa om kontrast och brightness eftersom med de inledande inställningarna blir min skärm alldeles för utfrätt. Är detta korrekt uppfattat?

Egentligen inte är det inte meningen att man ska ändra något i efterhand, men jag tycker inte de kontrollerna som Adobe Gamma ger är något vidare. I de bilder som jag använder som kontroll för skärmen har jag ett par bilder som jag kallar svartpunkt och vitpunkt vilket består av mörkgrå rutor mot svart bakgrund respektive ljusgrå rutor mot vit bakgrund. Använd dessa för att ställa in kontrast och ljushet på skärmen. När du ser skillnader mellan alla rutor är din skärm rätt inställd.

Du hittar dem på www.profiler.nu/kursdok.html

MVH/Stefan
 
Re: Re: Re: Re: frågor ang. färgprofiler (tror jag)

jimh skrev:
Nyckelordet står i ovanstående citat, "tilldelar". Du måste konvertera till sRGB för att "dumma" program skall förstår. Tilldela funkar bara om målprogrammet förstår profiler.


För att förtydliga vad Stefan skrev, att tilldela en profil gör man bara i ett fåtal situationer, t ex

1. Bilden man öppnar har ingen färgprofil. Då kan det vara bra att försöka gissa (eller ta reda på) vad det är för ursprung på bilden och välja en lämplig profil, eller välja en stor kulörrymd, typ AdobeRGB.

2. Bilden har fel färgprofil. Någon har tilldelat bilden en felaktig profil, och du vet (eller kan estimera) vilken det ska vara.

I de allra flesta fallen ska man KONVERTERA från en profil till en annan, INTE tilldela.

I photoshop kan man få meddelandet "Bilden har ingen inbäddad färgprofil" och tre alternativ. Ett är att "färghantera inte", ett är att tilldela aktuell profil och ett är att tilldela en profil ur en lista på tillgängliga profiler i datorn. Att välja "färghantera inte" är i praktiken samma som att tilldela bildskärmens profil under tiden man jobbar på bilden, och sedan inte inkludera den när man sparar. Inget för färgkorrigering mao. (Jag kan tycka att "färghantera inte" är något missvisande, då det ger illusionen av att man "slipper" färghanteringen, och kanske att det skulle vara enklare.)

*henning
 
Re: Re: En fråga om Adobe Gamma

Tack för länken Stefan, den ska jag använda (för att vara korrekt har jag redan varit inne på din sida för länge sedan. Ditt arbetsflöde för råfilskonvertering var mycket användbart).

stefohl skrev:
Egentligen inte är det inte meningen att man ska ändra något i efterhand, men jag tycker inte de kontrollerna som Adobe Gamma ger är något vidare. I de bilder som jag använder som kontroll för skärmen har jag ett par bilder som jag kallar svartpunkt och vitpunkt vilket består av mörkgrå rutor mot svart bakgrund respektive ljusgrå rutor mot vit bakgrund. Använd dessa för att ställa in kontrast och ljushet på skärmen. När du ser skillnader mellan alla rutor är din skärm rätt inställd.

Du hittar dem på www.profiler.nu/kursdok.html

MVH/Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.