analogrookie
Avslutat medlemskap
Fick en gammal Agfa Silette i otroligt bra skick av min mormor nyligen och är exalterad över att börja använda den. Jag har läst på och vet nu hur den fungerar osv. Men, något jag inte förstår är film-indikatorn. När jag sökt på vad exakt den är till för så står det "film speed" alltså asa/iso visare som man ska ställa in för att komma ihåg vad för hastighet filmen har. Nu till problemet, dem alternativen jag har är: COL nk, COL nt, COL k, COL t samt 23/10, 21/10, 17/10, 10/10.
Vad står alla för egentligen? Jag vet att det är en helt mekanisk kamera så indikatorn har ingen funktion i sig, bara att vara påminnare, men jag är fortfarande nyfiken!
Sedan undrar jag också om någon här har tips på film till denna kameran?? Både svartvit och neg färgfilm!
Kameran har bara slutartiderna 1/25, 1/50, 1/100 och 1/200 ifall detta har någon betydelse. T ex när man går efter sunny16-tumregeln så ska ju iso-värdet vara detsamma som slutartiden (så som jag förtsått det?) så kan jag inte skaffa en film som har över 200?
Förlåt om det är rörigt, jag är rookie när det gäller analogt!
Tack på förhand!
Vad står alla för egentligen? Jag vet att det är en helt mekanisk kamera så indikatorn har ingen funktion i sig, bara att vara påminnare, men jag är fortfarande nyfiken!
Sedan undrar jag också om någon här har tips på film till denna kameran?? Både svartvit och neg färgfilm!
Kameran har bara slutartiderna 1/25, 1/50, 1/100 och 1/200 ifall detta har någon betydelse. T ex när man går efter sunny16-tumregeln så ska ju iso-värdet vara detsamma som slutartiden (så som jag förtsått det?) så kan jag inte skaffa en film som har över 200?
Förlåt om det är rörigt, jag är rookie när det gäller analogt!
Tack på förhand!