Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor angående konsertfoto, amatör

Produkter
(logga in för att koppla)

r_icke

Medlem
Jag är nybörjarfotograf och försöker lära mig hantera min kamera (Canon 550D).

Jag köpte nyss ett Canon 85 1,8 som första objektiv utöver kitobjektivet. För någon dag sedan tog jag med mig kamera och objektiv på en konsert för att prova på konsertbilder.

Konserten var utomhus och det var väldigt mörkt ute. Jag tycker inte att min kamera hanterar väldigt höga ISO speciellt bra, åtminstone inte så som jag fotar iaf. Därför körde jag på ISO 1600. Körde på bländarprioritering, bländare 1,8, med ett stegs exponeringskompensation neråt. Det gav slutartider mellan 1/250 till 1/60. Det gav en hel del skakningsoskärpa, vilket stör mig lite men är ändå förståeligt med tanke på att höll kameran uppsträckt över huvudet. Är överlag inte jättenöjd med resultaten och vill därför höra med er om era synpunkter.

Se bifogade bilder nedan. Ingen redigering bortsett från Apertures standardhantering av raw för kameran.
Bild 1: f 1,8; 1/60; ISO 1600
Bild 2: f 1,8; 1/160; ISO 1600

Mina frågor är:
1) Är den första bilden normal/ok/vad man kan förvänta sig, givet förutsättningarna?

2) Vad kan vara orsaken till resultatet av den andra bilden? Jag tänker då på den lila färgen som totalt dominerar stora ytor (titta på sångarens ansikte och området runt keyboardisten), samt de utbrända partierna i anknytning till dessa. Det var mycket lila ljus på scenen. Jag har tidigare sett att objektivet producerar rätt mycket CA/purple fringing (har bland annat fotat båtar med mycket krom i starkt solljus, med grymt mycket CA som följd). Kan det vara en kombination av lila ljus plus CA som gett resultatet? Kunde jag gjort något annorlunda för att mildra effekten?

3) Kan man förvänta sig bättre resultat med objektivet med den kameran? Har sett många bra konsertbilder med objektivet. Men högre ISO hade gett mer brus, och jag tycker redan nu att bruset är påtagligt. Dessutom tycker jag skärpan är lite sådär, vilket kanske som sagt beror på skakningar, men mindre bländare skulle bara gjort problemet med skakning värre.

Är som sagt nybörjare och vill mest kunna ta så bra bilder som möjligt med min utrustning. Bidrar gärna med mer info om det behövs (lite osäker på vad som är nödvändig info i de här sammanhangen).

Tacksam för alla svar!
 

Bilagor

  • IMG_7712.jpg
    IMG_7712.jpg
    48.6 KB · Visningar: 538
  • IMG_7713.jpg
    IMG_7713.jpg
    37 KB · Visningar: 514
Japp, gå närmare med 85:an, ansikte eller överkropp på F/1.8 blir mycket intressantare.

Du kan laborera med ljusmätningen också, spot eller centrumvägd i det läget. Du kommer inte behöva vara orolig för överexponering. Att underexponera något med halvautomatik är helt rätt tycker jag. Fota RAW också. I mina ögon har dina bilder Canons klassiska rödgulvarma färgstick.
 
Ja, gå närmare hade nog varit bra. Har överlag haft lite svårt att anpassa mig till 85mm. Har fotat med mitt 18-55 i ett halvår år det utsnittet är fortfarande min utgångspunkt för hur jag tänker foto när jag tar bilder.

Tack för tipset om andra ljusmätningar. Har bara börjat prova lite med sådant, men ska titta mer strukturerat på det.

Är fortfarande nyfiken på utsmetningen av den lila tonen i en av bilderna. Har bifogat crops på de områden av bilden. Det ser verkligen skumt ut.
 

Bilagor

  • IMG_7713 (2).jpg
    IMG_7713 (2).jpg
    13.1 KB · Visningar: 442
  • IMG_7713 (3).jpg
    IMG_7713 (3).jpg
    15.4 KB · Visningar: 432
Kan egentligen inte svara på det. Bilderna ser dessutom alldeles för suddiga ut. Men du har en spot mot dig, sånt kan ställa till det även om du använder motljusskydd.

Just för rosa/lila kan 85:an ibland ha speciella hyss för sig. Objektivet är riktigt skarpt (vilket tyvärr inte framgår av dina bilder) men några gånger har jag råkat ut för ett optiskt fenomen som om jag minns rätt heter LCA, lateral CA. Jag vet inte om det är det som syns här, men för mig har det visat sig som rosa/lila defekter på motiv som helt saknar (ska sakna) dessa färger. Typiskt ska det inträffa i högkontrastsituationer - och den delen stämmer ju här med tanke på spoten som är riktad snett mot din kamera.
 
Just för rosa/lila kan 85:an ibland ha speciella hyss för sig. Objektivet är riktigt skarpt (vilket tyvärr inte framgår av dina bilder) men några gånger har jag råkat ut för ett optiskt fenomen som om jag minns rätt heter LCA, lateral CA. Jag vet inte om det är det som syns här, men för mig har det visat sig som rosa/lila defekter på motiv som helt saknar (ska sakna) dessa färger. Typiskt ska det inträffa i högkontrastsituationer - och den delen stämmer ju här med tanke på spoten som är riktad snett mot din kamera.

Har också kollat upp detta angående LCA. Jag tror att objektivet i fråga har en tendens till det. Om jag förstått det rätt skapar det lila CA framför fokusplanet och grön bakom? Syns tydligt på nedanstående bild (original samt crop framför resp bakom fokusplanet).

Håller för övrigt med om att objektivet är skarpt. Har tagit en hel del bilder jag är väldigt nöjd med. Stort steg framåt jämfört med kitobjektivet.
 

Bilagor

  • IMG_7419.jpg
    IMG_7419.jpg
    52.4 KB · Visningar: 418
  • IMG_7419 (1).jpg
    IMG_7419 (1).jpg
    14.8 KB · Visningar: 440
  • IMG_7419 (2).jpg
    IMG_7419 (2).jpg
    16.5 KB · Visningar: 429
tips

Konserter kan vara svårfångade just när det gäller ljus beroende på vad ljusteknikern gör, tyvärr får man även mycket motljus eftersom man oftast sätter kannorna bakom scen. tiden att laborera med kameran är kort för o få ögonblicksbilder. Så här kommer lite tips :)

Försök komma så nära scenen som möjligt, helst på om du har möjlighet :)
18/55 eller 55/250 objektiv har funkat bra för mig beroende på avstånd
jag har låtit kameran köra på automatik o använt mig av seriebilds tagning eftersom målet rör på sig mycket o snabbt

Men närheten till objektet har jag tyckt varit det viktigaste för att få bra bilder

Lycka till
 
Konserter kan vara svårfångade just när det gäller ljus beroende på vad ljusteknikern gör, tyvärr får man även mycket motljus eftersom man oftast sätter kannorna bakom scen. tiden att laborera med kameran är kort för o få ögonblicksbilder. Så här kommer lite tips :)

Försök komma så nära scenen som möjligt, helst på om du har möjlighet :)
18/55 eller 55/250 objektiv har funkat bra för mig beroende på avstånd
jag har låtit kameran köra på automatik o använt mig av seriebilds tagning eftersom målet rör på sig mycket o snabbt

Men närheten till objektet har jag tyckt varit det viktigaste för att få bra bilder

Lycka till

Tack för tipset. Verkar som att närhet till scenen är centralt. Nästa gång jag är på en spelning ska jag försöka mig på det där med att försöka vara på scenen ;)

Det där med serietagning tänkte jag inte på. Ska definitivt läggas på minnet.
 
det kan bli...

häftiga bilder om man kan få med lite av publiken från scenen på bilden, det blir mera liv i bilden :)

De svåra är allt motljus från bakre kannorna när man står i publiken eftersom de är så starka, med seriebilderna kan man ha tur att ljusteknikern byter ljussättning o få bra bilder :) men ljuset är ju faktiskt de coolaste i bilden, de ger bra effekter :) för de är inte lätt o få komma upp på scenen, banden brukar säga nej :) men de brukar gå o smyga upp på sidan :)

svårast o få bra bilder på e trummisen eftersom den är i mitten av scenen o de e ju inte still heller ha ha ha, så där är seriebilder och automatik :)

får du tillgång att vara på scenen ska du absolut ta chansen, jag har bara tagit lite sådana bilder som används till skivomslag o då får man den chansen :) o en del band kan bli glada av att själva få lite livebilder o kan tillåta att man är på scenen, o de får lite bilder :) ja lite mer knep :)

Lycka till o ha de gött
Mvh
Johan

Tack för tipset. Verkar som att närhet till scenen är centralt. Nästa gång jag är på en spelning ska jag försöka mig på det där med att försöka vara på scenen ;)

Det där med serietagning tänkte jag inte på. Ska definitivt läggas på minnet.
 
Det två största tekniska utmaningarna med konsertfoto är ljuset och att hitta en bra vinkel. De stora variationerna i ljuset kan vara klart utmanande och oftast är det bäst att använda manuell exponering. Även om variationerna är stora så lär man sig efter en stund vilka "ljuslägen" som finns. Ofta är det ju även motljus så motljusskydd på.

Rätt fotovinkel beror ju givetvis helt på var du kan/får stå och vad du har för brännvidder att tillgå. Mitt i publiken med 85mm är rätt utmanande att få bra bilder. Visst kan man få effektfulla bilder där även publiken syns men bara sådana bilder från en hel konsert är rätt trist men en del publikbilder måste ju med (publik på Slagsmålsklubben):

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/34/3451327aa86ca7a5ce9cd4e9a04c93aa.jpg

Om du inte står i fotodiket men ändå långt fram så fungerar 85mm rätt bra. Bilden nedan på fullformat och 85mm (Dia Psalma):

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/c2/c201fe942f5458510c56e4f14c578596.jpg

Står du på vanlig publikplats så behövs oftast ett långt tele men inte så många konserter och festivaler som tillåter det om du inte är ackrediterad. Denna bild med fullformat och 400/2,8 (The Ark):

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/ff/ffab04a877d88203c3f141e99c08ae7a.jpg

Ibland kan du även komma upp scen för speciella bilder (Rydell & Quick):

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/c8/c8942f74c7bd0f21bc64df693b5d355b.jpg

Men roligast är att stå riktigt nära och använda rejäl vidvinkel. Nedanstående bild med fullformat och 14mm (Backyard Babies):

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/c6/c6e4340b48d2c22ea87e421dd3153c33.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.