Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus, vitbalansering frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:

Om bara ett värde gäller ( exv som i camera raw) så är det alltid bäst att balansera mot ett gråvärde som har ungefär 120.120.120.

Thomas Knoll, som är den som skriver Adobe Camera Raw, rekommenderar ljusgrått, cirka 200,200, 200.

Stefan
 
Jag har gjort tester med olika gråkort och beroende på motiv så får jag olika bildresultat, nya qp-kortet har ett ljusare fält, vad som är bäst tycker jag är en smaksak och lite beroende på motivet.Ibland kan det bli för kliniskt rent och ögat ser inte alltid resultatet som "snyggt"
Vad säger du Stefan?
Mikael
 
Senast ändrad:
När det är scenbelysning med olika färgfilter inblandat så låser jag alltid vitbalansen så jag i efterhand ser på ett ungefär hur färgsättningen var. Har du kört auto och en scen är extremt färgad, så får du ett helsike att försöka få t.ex hudtoner "rätt". Med låst vitbalans ser du att det kanske var ljussatt med enbart rött ljus och då finns det inget skäl att försöka hitta rätt hudtoner, du låter bara bilden vara röd.

Här har jag ett eget exempel på en bild där vitbalansen låstes på glödlampsljus och som sedan bara beskurits: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/669307.htm?set=lp

Försökte fota samma scen ett par föreställningar tidigare med AWB, det blev helt fel färger och inte alls lätt att hitta rätt.

När det gäller att få bakgrunderna mörka, så gör jag det med Curve i Rawshooter. Först justerar jag exponeringen så ansiktet (det är ju nästan alltid ett ansikte med på bilderna) får rätt exponering. Sedan går jag in i Curves och drar in svartnivån tills bakgrunden är svart. Tyvärr följer mellannivåerna med, men frukta icke - de drar du tillbaka med den mittersta pilen. Det är bara dra tillbaka den till mitten igen.

Problemet med det svarta är att många artister har svarta kläder, så man får ju försöka hitta en lagom "sotningsnivå".
 
macrobild skrev:
...Med Qp-card har och även andra gråkort med flera fält har du möjlighet att finlira/justera hela bilden, dvs ställa in värden för svart, grått, ljusare grått, och vitt...
Men den möjligheten finns då bara efter konverteringen? Det normala arbetsflödet borde alltså vara att först sätta gråpunkten i raw-konverteraren, och sedan korrigera för färgavvikelse i skuggor och högdagrar efter konverteringen?
 
macrobild skrev:
Jag har gjort tester med olika gråkort och beroende på motiv så får jag olika bildresultat, nya qp-kortet har ett ljusare fält, vad som är bäst tycker jag är en smaksak och lite beroende på motivet.Ibland kan det bli för kliniskt rent och ögat ser inte alltid resultatet som "snyggt"
Vad säger du Stefan?
Mikael

Detta ljusare fält har jag haft en del med att göra. Jag har tjatat på QP-card att lägga till detta fält, eftersom jag ofta behöver ett »korrekt« resultat istället för »snygga« bilder. Hittills har jag använt ColorCheckern från GretagMacbeth, men egentligen är den ju onödigt komplicerad i många fall (inte direkt billig heller). Detta nya fält på QP-card motsvarar det ljusgrå fältet på ColorChecker-kortet.

Tittar man på de spektrala egenskaperna hos QP-Card har de verkligen lyckats hitta rena färger. Det bör innebära att man får en korrekt vitbalansering under olika ljus. Nu har jag inte hunnit testa så mycket, men de små försök jag gjort hittills visar att det stämmer bra.

Sedan när jag gör »snygga« bilder, då gör jag en vitbalansering mot denna yta, sedan styr jag temperatur och toning tills jag är nöjd.

Stefan
 
P_S skrev:
Men den möjligheten finns då bara efter konverteringen? Det normala arbetsflödet borde alltså vara att först sätta gråpunkten i raw-konverteraren, och sedan korrigera för färgavvikelse i skuggor och högdagrar efter konverteringen?

Under fliken Kalibrera finns ju Skuggans ton, som korrigerar din skugga mellan grönt och magenta. Tyvärr finns det ingen pipett, utan det är att mäta manuellt och dra i reglagen.

Stefan
 
"När det gäller att få bakgrunderna mörka, så gör jag det med Curve i Rawshooter. Först justerar jag exponeringen så ansiktet (det är ju nästan alltid ett ansikte med på bilderna) får rätt exponering. Sedan går jag in i Curves och drar in svartnivån tills bakgrunden är svart. Tyvärr följer mellannivåerna med, men frukta icke - de drar du tillbaka med den mittersta pilen. Det är bara dra tillbaka den till mitten igen."

Häftigt så det är lösningen med mysteriumet kring gråprylen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.