Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor angående kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Twilice

Aktiv medlem
Har kollar väldigt mycket på kameror under en period. Jag har aldrig fotograferat förut. Men jag har läst på endel om hur man använder dem och jag har kollat runt väldigt mycket. Och jag har haft ett flertal personer som hjälpt mig och gett tips.

Men jag vill ha ett större perspektiv från helst så många personer som möjligt då ofta finns det en "favorit" tillverkare.

Dessa är de senaste kamerorna som jag förmodligen kommer välja mellan, de som inte står med har jag valt bort.

Nikon d5000
Canon eos 450/500
sony a500/550

Sen har jag även kollat väldigt mycket på nikon d90 men den känns lite dyr för mig. Men jag undrar om ni skulle kunna rekommendera den endå över de andra. (ni behöver inte lägga så mycket tankekraft på att jag är nybörjare, jag är väldigt snabblärd och jag har planerat fotta i en lång tid frammöver)

*jag kommer nog inte använda kameran så mycket till personfoto, utan mer till naturfoton på antingen landskap eller djur.
 
Utan att ha några nämnvärda kunskaper om de här kamerorna du nämner, så är det ju så att de kamerorna du har valt här är nybörjarkameror, som du säkert vet. Har du planerat att lära sig snabbt och fota en lång tid framöver kommer du förr eller senare antagligen att vilja uppdatera kameran om du köper någon av dessa. Kanske är det bättre att slå på lite rejälare direkt med D90? Men det är bara en tanke. Nu får proffsen fortsätta.
 
Nybörjarkameror är mycket kompetenta idag. Vanligtvis mer kompetenta än de som håller i dem så det är en helt ok nivå att börja med. Alla kameror blir efterhand omkörda av nyare modeller utan att de i och för sig blir sämre. Det gäller även för halvproffsmodeller.
De kameror du valt är bra så jag säger som de flesta i dessa sammanhang: känn på alla tre och välj den som känns bäst i dina händer. Har du Mediamarkt i närheten så finns säkert alla modellerna på plats.

Har kollar väldigt mycket på kameror under en period. Jag har aldrig fotograferat förut. Men jag har läst på endel om hur man använder dem och jag har kollat runt väldigt mycket. Och jag har haft ett flertal personer som hjälpt mig och gett tips.

Men jag vill ha ett större perspektiv från helst så många personer som möjligt då ofta finns det en "favorit" tillverkare.

Dessa är de senaste kamerorna som jag förmodligen kommer välja mellan, de som inte står med har jag valt bort.

Nikon d5000
Canon eos 450/500
sony a500/550

Sen har jag även kollat väldigt mycket på nikon d90 men den känns lite dyr för mig. Men jag undrar om ni skulle kunna rekommendera den endå över de andra. (ni behöver inte lägga så mycket tankekraft på att jag är nybörjare, jag är väldigt snabblärd och jag har planerat fotta i en lång tid frammöver)

*jag kommer nog inte använda kameran så mycket till personfoto, utan mer till naturfoton på antingen landskap eller djur.
 
Har du kompisar som fotograferar? Vad har de? Tänk på att om du väljer samma märke har du möjlighet att låna grejer, blixt, objektiv mm.
/FW
 
Utan att ha några nämnvärda kunskaper om de här kamerorna du nämner, så är det ju så att de kamerorna du har valt här är nybörjarkameror, som du säkert vet. Har du planerat att lära sig snabbt och fota en lång tid framöver kommer du förr eller senare antagligen att vilja uppdatera kameran om du köper någon av dessa. Kanske är det bättre att slå på lite rejälare direkt med D90? Men det är bara en tanke. Nu får proffsen fortsätta.

Sony A550 är inte en instegskamera utan semipro som Nikon D90
 
Utan att ha några nämnvärda kunskaper om de här kamerorna du nämner, så är det ju så att de kamerorna du har valt här är nybörjarkameror, som du säkert vet. Har du planerat att lära sig snabbt och fota en lång tid framöver kommer du förr eller senare antagligen att vilja uppdatera kameran om du köper någon av dessa. Kanske är det bättre att slå på lite rejälare direkt med D90? Men det är bara en tanke. Nu får proffsen fortsätta.
Jo, det var lite så jag tänkte. Istället för att behöva köpa en ny kamera kanske det är bättre att ta en lite dyrare som man kan ha längre. Jag har inte direkt planerat att köpa et nytt kamerahus förrän efter en lång lång tid.

frwe sa:
Har du kompisar som fotograferar? Vad har de? Tänk på att om du väljer samma märke har du möjlighet att låna grejer, blixt, objektiv mm.
/FW
Hm, min farfar fotograferar mycket, det var väl han som fick upp mitt intresse för att börja fotografera. (sen har man funderat på fotto sen jag var yngre, men inte förrän nu ska jag komma igång med det ordentligt) Jag vet att han har en sony.

Sen har jag två andra relaterade som båda har nikon kameror.
 
Några synpunkter:

1) Kommer du börja fotografera mycket kommer du att märka att du snart spenderat (eller i alla fall vill spendera) mångdubbelt mer på objektiv än kamera.

2) Kameror blir föråldrade ganska snabbt, medan objektiven duger bra för mycket längre tidsperioder (om du inte snålat och köpt de billigaste du hittar), och passar säkerligen på din följande kamera så länge du inte byter märke eller uppgraderar till fullformat och har en drös objektiv anpassade för det mindre DX-sensorformatet. Kortfattat: Objektiv är mycket mer långtidsinvesteringar än kameror.

3) Bildkvaliteten du får med en instegskamera är riktigt bra. Ofta precis lika bra som en avsevärt dyrare kamera p.g.a. att de ofta har samma sensor (enligt vad jag har hört och läst, har en instegskamera själv och är hyfsat nöjd).

Jag skulle alltså utan tvekan skaffa en billigare kamera och satsa på bra optik från början. Det är i första hand ens egna kunskaper och objektiven som avgör hur bra en nybliven fotografs bilder blir, inte kameran. När du fotograferat något år och märker att kameran blivit den begränsande faktorn, då är det läge att byta upp sig. Och då har det säkert kommit någon ny kamera som är avsevärt bättre än den du skaffar nu ibörjan, oberoende om du väljer en dyr eller billig.

Jag har fotat aktivt i mindre än ett år, skaffade min Nikon D60 begagnad ifjol våras. Fick med två billiga objektiv och batterigrepp, betalade 450€ för alltihop. Efteråt har jag satsat över 1500€, alltså över tredubbla summan, på objektiv och kringutrustning. Ganska snabbt märkte jag visserligen saker som jag saknade i kameran, men med tiden som jag lärt mig fotografera har jag märkt att jag faktiskt klarar mig rätt bra med min lilla kamera, och har inga planer på att inom den närmaste framtiden skaffa en ny kamera. Siktet är istället inställt på att få en mångsidig och hyfsat högklassig objektivarsenal först. Bra objektiv känner jag hjälper upp min fotografering avsevärt mer än vad en ny kamera skulle göra.

Klart att det också vore kul med ny dyr kamera, men med den begränsade budget jag som amatör har att satsa på foto gör det helt klart vettigare att satsa på objektiv och övrig kringutrustning.
 
Senast ändrad:
Hej ! Köper du tex en Nikon D3000/5000 dröjer det inte länge innan du vill ha en D90 så mitt råd är att har du råd så köp D90 direkt eller spara lite till.D90 har bättre handhavande,direktknappar till alla viktiga inställningar så man slipper in och bläddra i menyer samt en extra lcd_panel på ovansidan där du direkt ser vad du ändrar.Du hittar också bättre prisvärda objektiv till Nikon/Canon även om alla systemkameror idag är mycket bra.Efter ett tag lär du nog också märka vilka fler objektiv du vill köpa och till Nikon finns mycket att välja på,lycka till !
 
Senast ändrad:
Jag var i samma sits som du för inte så längesedan. Om det här är något du vet att du vill borde du absolut överväga en d90, då det är en mycket bättre kamera än d5000. Jag som har en d3000 ångrar att jag inte sparade ihop till en d90 istället när jag slog till, men sånt är livet :)
 
Jag var i samma sits som du för inte så längesedan. Om det här är något du vet att du vill borde du absolut överväga en d90, då det är en mycket bättre kamera än d5000. Jag som har en d3000 ångrar att jag inte sparade ihop till en d90 istället när jag slog till, men sånt är livet :)

Kan man se på bilder, att de är tagna med antingen D3000 eller D5000 eller D90?
Vad avgör en "mycket bättre kamera"?
Vad avgör en mycket bättre fotograf då, som är viktigast?
 
Jag var i samma sits som du för inte så längesedan. Om det här är något du vet att du vill borde du absolut överväga en d90, då det är en mycket bättre kamera än d5000. Jag som har en d3000 ångrar att jag inte sparade ihop till en d90 istället när jag slog till, men sånt är livet :)

Å andra sidan är det helt säkert en ypperlig kamera att lära sig på, och nästa som du köper kanske är efterföljaren till D90?

Min åsikt (om man inte är gjord av pengar) är att satsa lite pengar på kamera och mycket på objektiv de första 1-2 åren, och senare satsa på nyaste nytt i en dyrare prisklass. Det är väl synd att nu, förrän du lärt dig fotografera ordentligt, skaffa en dyr kamera som kanske känns lite gammalmodig om något år då du väl lärt dig fotograferingens hemligheter?

(Ursäkta den svagt provocerande undertonen ovan, men en nybörjare kan inte det som en erfaren fotograf kan, så enkelt är det. Det tar lång tid innan alla saker som man bör tänka på sitter i ryggmärgen, och då menar jag inte bara de tekniska aspekterna, de lär man sig rätt snabbt om man är intresserad. Jag hör definitivt inte till de erfarna ännu, med mina ca 17000 exponeringar och 8 månader av aktivt fotograferande. Men intresset håller i sig trots min billiga kamera, och inlärningskurvan pekar fortfarande starkt uppåt känner jag).
 
Jag har hanterat många dyra proffskameror, men privat så är den kamera som gett mig mest bilder som jag "skulle sakna" om mina backuper brann upp eller nåt faktiskt en Nikon D40 - den enklaste av dem alla.
Bildkvalitetsmässigt är det ganska jämnt mellan alla maellanklasskameror idag, så man bör välja efter objektivutbud (också ganska liknande på nyfronten) och känsla. En anledning till att D40 fungerade så bra för mig var att den var så pass billig/liten att den fick följa med på allt.

Tyvärr är "vägen framåt" på Pentax-sidan ganska tvivelaktig, annars hade jag i dagsläget rekommenderat Pentax K-x. Jag äger själv en D90 som enda kamera just nu, och det fungerar bra för mig som ersättare till D700/D40 - men ibland tvekar jag på att släpa med den ut. D40 med en liten fast optik på stoppade jag bara i rockfickan på ren automatik. Helt ärligt trivdes jag betydligt bättre med två kameror - då kunde jag ha en när det verkligen gällde och vikt inte betydde något, och en för tillfällen när det bara var att öht ha en vettig kamera med sig som var det viktiga.

En D90 ger inte bättre bilder än D5000, men OM man lär sig att verkligen använda de extra funktioner och möjligheter som finns till hands är den betydligt snabbare i handhavandet i ett skarpt läge. Den har bättre mekanisk uppbyggnad, bättre "känsla" och mycket bättre sökare. Men den tar inte bättre bilder.

Jag tycker steget D5000>D90 är betydligt större i hanteringeskänslan än den mellan D90>D300s. D90 saknar en del av de sista customiseringsmöjligheterna, men det är inte speciellt mycket.

Köp en kamera du är villig att hantera som ett verktyg, inte en som du måste linda in i bomull och dammtorka varje gång du kommer hem. Vad detta betyder är: Köp inte för dyra saker - då lär du dig inte användandet iaf! Och lägg pengar på objektiv. Ett bra objektiv som är "rätt för situationen" gör större skillnad för själva bilden än den mellan en instegskamera och en proffskamera - förutsatt att man klarar att öht ta bilden...
 
Jag var i samma sits som du för inte så längesedan. Om det här är något du vet att du vill borde du absolut överväga en d90, då det är en mycket bättre kamera än d5000. Jag som har en d3000 ångrar att jag inte sparade ihop till en d90 istället när jag slog till, men sånt är livet :)

Imponerande av en kille som började fotografera förra året att kunna avgöra att D90 är en "mycket bättre kamera än D5000". Jag blir lite nyfiken, har du testat båda? Vad är bättre på D90? Knapparna? Tyngden? Blir bilderna bättre? Det är inte så att du drar slutsatser om D5000 på grund av dina erfarenheter av D3000 (en helt annan kamera)?

Jag har testat både D90 och D5000 och kan inte se någon som helst bildkvalitetsskillnad (de har samma sensor). Däremot är D5000 en lite mindre och lättare kamera som en del av oss som inte längre finner någon större glädje i att släpa omkring på tunga prylar uppskattar. Sen finns det de som vill ha en tung kamera, ju större och tyngre desto bättre. Det är en smaksak. D90 har fler knappar som ger direktåtkomst. Jag har lagt ISO på Fn-knappen på min D5000, de funktioner jag inte kommer åt med direktknapp hittas blixtsnabbt med två tryck på Info-knappen... D90 är en fantastiskt bra kamera, men att påstå att den är mycket bättre än D5000 är direkt felaktigt. Valet mellan de båda kamerorna är i första hand en smaksak och ekonomisk fråga.

Till trådskaparen: Alla de kameror du väljer mellan är alldeles utmärkta, välj den som du tycker KÄNNS bäst (hur den ligger i händerna, känns kvalitetsmässigt, hur knapparna sitter). Bestäm om du vill kunna filma. Titta även på vad du kan få för pengarna (paket med fler objektiv, blixt etc).

Som exempel kan du få en Nikon D5000 med en 18-55mm + en 55-200mm för runt 9500 kr, mycket prisvärt. Spara sen ihop till det fullkomligt lysande 35mm 1.8, så har du ett riktigt bra system att börja med.

Både Sony och Canon har liknande utmärkta paket.

Lycka till!
 
Har man en kamera med direktknappar till alla viktiga inställningar går det snabbare att ta den där bilden man annars skulle missat,särskilt när man fotar snabba djur eller fåglar,så är det bara.Sen skiljer det inte så mycket i pris på D5000 och D90 att det skulle vara en ekonomisk fråga.Sen att bildkvaliten inte är sämre på D5000 håller jag med om.
 
Har man en kamera med direktknappar till alla viktiga inställningar går det snabbare att ta den där bilden man annars skulle missat,särskilt när man fotar snabba djur eller fåglar,så är det bara.Sen skiljer det inte så mycket i pris på D5000 och D90 att det skulle vara en ekonomisk fråga.Sen att bildkvaliten inte är sämre på D5000 håller jag med om.

Enligt Prisjakt så skiljer det minst 2000 kr resp. 2200 kr mellan D90 och D5000 med 18-55mm resp. 18-55mm + 55-200mm. De 2000 kronorna kan man t ex köpa en ny 35mm-glugg för, eller betala en räkning... ;)

Om man tycker/tror att de där extra direktknapparna är så viktiga för en så ska man naturligtvis betala 2000 kr för dem. Poängen är att påståendet att D90 är en mycket bättre kamera än D5000 är dumt. Trådskaparen får gärna köpa en Sony, Canon, Pentax, D90 eller vad som helst för mig, bara han inte avstår från att köpa en D5000 pga knasiga och felaktiga "råd".
 
Enligt Prisjakt så skiljer det minst 2000 kr resp. 2200 kr mellan D90 och D5000 med 18-55mm resp. 18-55mm + 55-200mm. De 2000 kronorna kan man t ex köpa en ny 35mm-glugg för, eller betala en räkning... ;)
Det man dock kan förlora på i längden är att D5000 saknar AF-motor så alla objektiv man köper måste ha AF-motor. Det begränsar begagnatmarknaden och kan även göra alternativen färre/dyrare om man köper nytt. Så om man siktar på att ha fler än 3-4 objektiv så kan det i längden bli billigre med D90.

En kamera jag annars skulle rekommendera är Pentax K-x som man med dubbla kitobjektiv (18-55 & 55-200) kan hitta för ca 7000:-.
Pentax K-x är också rätt mycket kompaktare än tex Nikon D5000, speciellt om man räknar in Pentax kitobjektiv som är betydligt kompaktare och lättare än Nikons motsvarighet.
 
Det hela blev mycket svårare nu, jag har kollat mycket på kamerorna testat hur de känns att fotografera med (dock blev det bara inomhusbilder, men testat hur snabbt de focuserar och så), gå igenom menyer och kännt hållningen i händerna.

Har kollat på både mediamarkt och japanphoto och jag måste säga att den som absolut passade bäst var d90 det var inget snack om saken där. Den passade bäst i handen och det var lättare att lära sig menyerna och knapparna. (alla kameror jag testade var med kit-objektiven)
 
Svårt? Köp en D90 och fotografera för glatta livet.
Det hela blev mycket svårare nu, jag har kollat mycket på kamerorna testat hur de känns att fotografera med (dock blev det bara inomhusbilder, men testat hur snabbt de focuserar och så), gå igenom menyer och kännt hållningen i händerna.

Har kollat på både mediamarkt och japanphoto och jag måste säga att den som absolut passade bäst var d90 det var inget snack om saken där. Den passade bäst i handen och det var lättare att lära sig menyerna och knapparna. (alla kameror jag testade var med kit-objektiven)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.