Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor angående kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta det lugnt med stativ. Det vanligaste misstaget är att man köper ett billigt men rangligt stativ som man senare måste sälja för att köpa ett riktigt stativ. Stativ ska vara stabila och rejäla annars gör de ingen nytta. Använd naturliga stöd som träd, stolpar, staket etc. och vänta med stativ tills du har pengar till att köpa ett riktigt stativ. Det är ofta dyrt att köpa billigt. Särskilt när det gäller stativ.

Tack för alla svar och tips.

En nikon d90 blir det förmodligen + ett minneskort. Sen beroende på hur mycket billigare "paketpris" vilket jag frågade om det gick få. Så blir det andra tillbehör. Blir det inte så mycket billigare i paketpris köper jag nog vid behov stativ och dylikt vid billigaste stället.

Som per sa kan man faktiskt vara lite creativ. Har endel gammla skolväskor som inte används längre, de kan nog funka till som en kameraväska (även en gammal datorväska har jag med)

Expert har haft ett väldigt bra pris på D90: 5995:- för huset. Även om andra kanske inte matchar detta än dröjer det sannolikt inte länge, och även om rykten är rykten så är det inte osannolikt att en efterföljare kommer i februari eller mars. Nikon gör ju bra kameror med ett brett begagnatutbud på objektiv MEN för att ha maximal möjlighet att köpa beg optik med autofokus som fungerar med kameran oavsett om det har AF-s bör du satsa på entusiast segmentet som D90. D5000 kan bli dyrare på sikt då endast AF-s objektiv har autofokus med denna. Ett alternativ är att se om den beryktade Canon 60D kommer i februari, i så fall så kommer 50D att börja säljas ut, sannolikt för liknande priser som 40D hade innan den försvann - lite över 6000:-. Den har metallhus och har flera korsformade AF punkter men är (säkert kontroversiellt här) i övrigt lik Nikon D90 - ett halvt steg upp på proffssidan kan man säga - i gränslandet mellan entusiast och proffssegmentet (skalan som används - familje-/nybörjarkamera, hobby, entusiast, proffs). Visst, allt är rykten, men då dessa är eniga om februri, har de fel, kanske det är dags att köpa det ändå? Vad är en månad att vänta?

Principen är att lägga pengar på optik om bildkvalitet räknas främst, men då en modell utgår kan den vara oproportioneligt billig, så varför inte? Kom ihåg med Nikon, vill man kunna skaffa skarp optik billigt begagnat så är det en fördel att den inte kräver AF-S motor i objektivet varför att lägga ut några extra slantar på kamerahus där inte skadar. Rent mekaniskt fungerar all Nikkor optik sedan 1959 med Nikon (glöm dock ljusmätning men gammal optik om du skaffar kamera under D300/D300s). Hos Canon å andra sidan fungerar all optik sedan 1987 då EOS kom med alla funktioner oavsett hus.

Konsten att köpa "rätt".

Jag kan inte låta bli att kommentera lite, när jag snubblade över denna tråd. Jag känner igen mig i scenariot och hoppas kunna bidra med något själv.

Många goda råd tas upp, och jag skulle vilja poängtera ett par saker som jag tycker var viktiga inför mitt eget kameraköp för ca 8 mån sen.

Det mest grundläggande får väl, precis som nämnts, vara att kameran ligger bra i handen. Jag skulle personligen inte trivas med en kamera som är för liten i handen eller har knappar/reglage på "fel ställen". Småsaker har en tendens att reta gallfeber på en till slut.

En annan sak -som för mig -var väldigt viktig, var att jag fick en kamera som hade motor i huset. Detta skulle visa sig vara lönsamt när jag senare köpte min första fasta glugg.

Under ca ett år gjorde jag efterforskningar inför mitt köp. Det kollades forum, tidningar och lästes recensioner så det stod härliga till innanför pannbenet på en. Det sorterades listor med fördelar/nackdelar i huvudet och det både kändes och klämdes i var och varannan affär innan jag till slut bestämde mig. Tyvärr räckte inte budgeten till "topp-modellen" så det föll väl där om jag ska erkänna...

Idag efter ca 8000 exponeringar kan jag bara säga en sak, och det är att jag är extremt nöjd med mitt köp.

Så ta en ordentlig titt på var knappar och reglage sitter och känn verkligen efter. Känns den inte bra, är det inte den kameran du ska ha.

Läs tester och recensioner av folk som kan sånt här. Att aftonbladet rekommenderar någonting betyder inte ett smack i detta sammanhanget (drar paralleller till det med "Råd & Rön").
PS
Det blev en Nikon D90
DS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar