Det hela blev mycket svårare nu, jag har kollat mycket på kamerorna testat hur de känns att fotografera med (dock blev det bara inomhusbilder, men testat hur snabbt de focuserar och så), gå igenom menyer och kännt hållningen i händerna.
Har kollat på både mediamarkt och japanphoto och jag måste säga att den som absolut passade bäst var d90 det var inget snack om saken där. Den passade bäst i handen och det var lättare att lära sig menyerna och knapparna. (alla kameror jag testade var med kit-objektiven)
Köp den kamera, som du själv känner för, ligger bra i handen, bra hantering, enligt dig, då blir du intresserad att använda den nyinköpta varan, vad det än kan vara, nu är det en kamera!
Du behöver inte räkna upp, varför just du väljer en viss kamera, alla kameror D-SLR APS-C, konsument kamerahus ger perfekta bilder, för ganska lite pengar, - du som fotograf avgör om det blir skit eller en bra bild, erfarenhet heter det, med andra ord!
Knappar eller menyer spelar ingen roll, för att kunna fotografera snabbt, de inställningar man alltid förändrar snabbt är exp.tid och bländare, ingenting annat, de görs via en liten ratt på alla kamerahus!
De som pratar varmt om knappar på sin kamera, istället för menyer, är bara prylnördar, med klåfingrigt fotande, hinner inte se vad de skall fotografera, måste ständigt ändra inställningar för att se vad som händer!
Fotografering är att skapa bestående bilder, av vad du ser, mindre vilket verktyg (här kamera) du använder!
Några tror att sk. "avancerade användare" betyder användare av avancerade kameror, just det, så tror många nybörjare eller "jag är yrkesfotograf snart", - sanningen är den, de kunniga och erfarna fotograferna kan skapa perfekta bilder, med en liten partykamera, som kan köpas på en bensinstation!