Annons

Frågor angående kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)
Svårt? Köp en D90 och fotografera för glatta livet.
Jo, men det blir isåfall med kit-objektivet (förmodlgen 18-105) sen kostar det med minneskort,väska och stativ.

Men förmodligen blir det väl en d90, bara att jag får vänta lite längre.


*edit, menade att det blir svårt att släppa taget om pengarna, har aldrig köpt något som kostat så mycket tidigare.*
 
OK, det har jag full respekt för, men ofta blir billigt dyrt! I vart fall för mig. Köper jag det näst bästa så dröjer det inte länge förrän jag kryper till korset och köper den bästa, dvs den jag ville ha redan från början. Kameror är rimligt prissatta medan objektiv är snuskigt dyra.

Jo, men det blir isåfall med kit-objektivet (förmodlgen 18-105) sen kostar det med minneskort,väska och stativ.

Men förmodligen blir det väl en d90, bara att jag får vänta lite längre.


*edit, menade att det blir svårt att släppa taget om pengarna, har aldrig köpt något som kostat så mycket tidigare.*
 
Jo, men det blir isåfall med kit-objektivet (förmodlgen 18-105) sen kostar det med minneskort,väska och stativ.

Nikons 18-105 är alldeles utmärkt, så det ska du inte oroa dig för. Minneskort är billigt om de är små, och det duger fint om du tankar ur efter en session. Väska kan du strunta i, lägg kameran i en vanlig väska (med en tröja om, ev.) och stativet kan ersättas av en bönpåse och självutlösaren! Sådär!

Per.
 
Det hela blev mycket svårare nu, jag har kollat mycket på kamerorna testat hur de känns att fotografera med (dock blev det bara inomhusbilder, men testat hur snabbt de focuserar och så), gå igenom menyer och kännt hållningen i händerna.

Har kollat på både mediamarkt och japanphoto och jag måste säga att den som absolut passade bäst var d90 det var inget snack om saken där. Den passade bäst i handen och det var lättare att lära sig menyerna och knapparna. (alla kameror jag testade var med kit-objektiven)

Köp den kamera, som du själv känner för, ligger bra i handen, bra hantering, enligt dig, då blir du intresserad att använda den nyinköpta varan, vad det än kan vara, nu är det en kamera!

Du behöver inte räkna upp, varför just du väljer en viss kamera, alla kameror D-SLR APS-C, konsument kamerahus ger perfekta bilder, för ganska lite pengar, - du som fotograf avgör om det blir skit eller en bra bild, erfarenhet heter det, med andra ord!

Knappar eller menyer spelar ingen roll, för att kunna fotografera snabbt, de inställningar man alltid förändrar snabbt är exp.tid och bländare, ingenting annat, de görs via en liten ratt på alla kamerahus!
De som pratar varmt om knappar på sin kamera, istället för menyer, är bara prylnördar, med klåfingrigt fotande, hinner inte se vad de skall fotografera, måste ständigt ändra inställningar för att se vad som händer!

Fotografering är att skapa bestående bilder, av vad du ser, mindre vilket verktyg (här kamera) du använder!

Några tror att sk. "avancerade användare" betyder användare av avancerade kameror, just det, så tror många nybörjare eller "jag är yrkesfotograf snart", - sanningen är den, de kunniga och erfarna fotograferna kan skapa perfekta bilder, med en liten partykamera, som kan köpas på en bensinstation!
 
Det hela blev mycket svårare nu, jag har kollat mycket på kamerorna testat hur de känns att fotografera med (dock blev det bara inomhusbilder, men testat hur snabbt de focuserar och så), gå igenom menyer och kännt hållningen i händerna.

Har kollat på både mediamarkt och japanphoto och jag måste säga att den som absolut passade bäst var d90 det var inget snack om saken där. Den passade bäst i handen och det var lättare att lära sig menyerna och knapparna. (alla kameror jag testade var med kit-objektiven)

Hur snabbt de fokuserar är lite knapphändigt att avgöra med bara kitobjektiv.

Det som hänger ihop med kameraköp är inte bara huset och objektiven utan också blixtsystemen. Väldigt nyttigt att lära sig och gör väldigt mycket för att få bra foton.

Dessutom så är hur kameran känns att hantera mycket viktigt. Eftersom du tycker D90 var bäst så skulle jag rekommendera den. Storleken vänjer man sig snabbt med, tycker D80 känns som en leksak i plast efter att ha vant mig vid min D700...

Som andra påpekat, objektiven är den största frågan. Jag har köpt ett 14-24/2.8, 24-70/2.8 och 70-200 VRI, men vill gärna införskaffa ett 70-200/VRII, 300/2.8 Vr och ett 500 VR. Då är skillnaden i pris mellan de olika husen rätt liten ;)

Utöver allt detta bör du också fundera på att skaffa ett ordentligt stativ.
 
Men jag har nog bestämt mig för en d90, den känndes bäst av alla. De andra tyckte jag var lite för små i handen så de nästan gled ur.

Tanken är jue att jag inte ska köpa en andra kamera på en mycket lång tid. Då tänker jag att det kanske är värt att lägga till lite extra och köpa den där "drömkameran" -dvs den som man egentligen ville ha men inte hade råd till.

Men om vi säger att d90 med 18-105 objektiv kostar ca 10,000 sen ska jag ha alla -nödvändiga- tillbehör till. Hur mycket tror ni att det kan landa på totalt?
 
Begagnad kanske?

Kan det vara ett alternativ? Det finns en del som byter till fullformathus och då säljer man av ex vis D90. Det finns ett par till salu på FS. Den ena för 5600 kr.

Men jag har nog bestämt mig för en d90, den känndes bäst av alla. De andra tyckte jag var lite för små i handen så de nästan gled ur.

Tanken är jue att jag inte ska köpa en andra kamera på en mycket lång tid. Då tänker jag att det kanske är värt att lägga till lite extra och köpa den där "drömkameran" -dvs den som man egentligen ville ha men inte hade råd till.

Men om vi säger att d90 med 18-105 objektiv kostar ca 10,000 sen ska jag ha alla -nödvändiga- tillbehör till. Hur mycket tror ni att det kan landa på totalt?
 
Men jag har nog bestämt mig för en d90, den känndes bäst av alla. De andra tyckte jag var lite för små i handen så de nästan gled ur.

Tanken är jue att jag inte ska köpa en andra kamera på en mycket lång tid. Då tänker jag att det kanske är värt att lägga till lite extra och köpa den där "drömkameran" -dvs den som man egentligen ville ha men inte hade råd till.

Men om vi säger att d90 med 18-105 objektiv kostar ca 10,000 sen ska jag ha alla -nödvändiga- tillbehör till. Hur mycket tror ni att det kan landa på totalt?

Vad är nödvändiga tillbehör då?

Stativ, tyckte någon, lycka till, det blir en expedition varje gång du skall fotografera.
Extra kraftig blixt, för en nattexpedition i Kolmården.
Fem absolut nödvändiga typer av gluggar för olika händelser är: insekter, porträtt, landskap, safari, gatufoto
Storage card 8-16GB, bör räcka långt.
Hatt, jacka och kängor, med Nikon logga, ett måste för den seriösa fotografen.
Nödraket, om du går bort dig i fjällen eller i närmaste skog.
Ryggsäck eller stor resväska för kunna rymma minst fem gluggar.

Vad det kan landa på, beror på butik, svårt att säga, men inte blir det småpengar.
 
Vad är nödvändiga tillbehör då?

Stativ, tyckte någon, lycka till, det blir en expedition varje gång du skall fotografera.
Extra kraftig blixt, för en nattexpedition i Kolmården.
Fem absolut nödvändiga typer av gluggar för olika händelser är: insekter, porträtt, landskap, safari, gatufoto
Storage card 8-16GB, bör räcka långt.
Hatt, jacka och kängor, med Nikon logga, ett måste för den seriösa fotografen.
Nödraket, om du går bort dig i fjällen eller i närmaste skog.
Ryggsäck eller stor resväska för kunna rymma minst fem gluggar.

Vad det kan landa på, beror på butik, svårt att säga, men inte blir det småpengar.

Ursäkta här ! Men har du inget annat att hacka på ! Alltid någon som ska förstöra trådarna ! M.V.H.
 
Ursäkta här ! Men har du inget annat att hacka på ! Alltid någon som ska förstöra trådarna ! M.V.H.

Hacka på, förstöra vadå?
Vi sitter i styrelserummet, under en kort fikapaus, har jättekul åt många svar och otroliga trådar.
Mitt svar, med hjälp av några kolleger, är seriöst och fullt genomförbart, om man bara sitter vid en dator och vill köpa det bästa i kameraväg!

Nödvändiga tillbehör, innebär inte att man måste köpa allt på en gång, tag en vecka i taget ....
 
Hacka på, förstöra vadå?
Vi sitter i styrelserummet, under en kort fikapaus, har jättekul åt många svar och otroliga trådar.
Mitt svar, med hjälp av några kolleger, är seriöst och fullt genomförbart, om man bara sitter vid en dator och vill köpa det bästa i kameraväg!

Nödvändiga tillbehör, innebär inte att man måste köpa allt på en gång, tag en vecka i taget ....

Vart tvungen att läsa hela tråden för att se om du hackat.
Och det tycker jag nog du har...

Det sista Tobias frågade om som du citerat var hur mycket resten skulle kosta. Ditt svar var inget svar på det citatet utan en snäsning åt andra.

Åter till Tobias:
Du behöver minneskort för det ingår inte!!!
Beroende på storlek och hur många ggr du vill tömma samt vilken kvalité eller om du fotograferar RAW måste du nog ta o bestämma dig för.
Annars så börja med 4 eller 8 GB kostar 4 resp. 800 kr för Sandisk som har bra kvalitetsrykte.

Väska: Kostar allt från nån hundring och uppåt. Billigast är ju att bara ha en liten väska som rymmer kamera+monterat objektiv samt plats för extra minnesort/batteri.
Jag har en Lowpro Fastpack 100 inköpt på clasohlson som jag varmt rek. Är en liten ryggväska som rymmer det mesta. Kostar 4-500 kr.

Stativ kan du komma billigt undan för ca 300 kr. Köp inget dyrt såvida du inte ska ha väldigt tunga grejer på den eller om du vill att den ska vara liten o portabel som jag tyckte så köpte jag en dör drygt 1000 kr.
Beror ju dock på vad du ska fotografera och det måste du ju också ha i åtanke. Jag har åter börjat att fotografera kvälls och nattbilder och det krävs stativ om du vill ha bra kvalité.

Blixt kan du definitivt vänta med tills du blivit bekväm med kameran. Men underskatta inte blixten! För rätt använt så kan man använda den trots det är fullt dagsljus. Även inomhus är den riktigt bra om man använder den på rätt sätt. Och externa blixtar är mycket bättre än den inbyggda.


Resten av allt "nödvändighet" kommer du på när du står o saknar grejerna. Om du saknar det och funderar på att fortsätta sakna det så sök information så du kan allt om saken innan du köper. För det är då du kommer spendera mer pengar på kvalité än på kvantitet.

/Stefan
 
Tack, så ett minneskort, väska och ett stativ.

Sen eventuelt, blixt, utlösare, filter.

larsborg sa:
Jag ville bara veta de mer nödvändiga sakerna för att kunna börja fotografera. Minneskort är väl ganska självklart, väska är alltid bra att ha och ett stativ för att stabilisera. För dig kanske alla de sakerna (som nöd-raket) är viktiga. Men jag tänkte mer sådant som kan vara viktigt för mig (skulle bli mycket förvånad om jag gick villse i mina egna skogar....)
 
Tack, så ett minneskort, väska och ett stativ.

Sen eventuelt, blixt, utlösare, filter.


Jag ville bara veta de mer nödvändiga sakerna för att kunna börja fotografera. Minneskort är väl ganska självklart, väska är alltid bra att ha och ett stativ för att stabilisera. För dig kanske alla de sakerna (som nöd-raket) är viktiga. Men jag tänkte mer sådant som kan vara viktigt för mig (skulle bli mycket förvånad om jag gick villse i mina egna skogar....)

Hej ! Ett bra minneskort är detta: Sandisk Ultra II SDHC 4GB 179kr.
 
Om vi säger att jag sparar bilderna i både raw och jpeg. Kommer kameran+minneskortet hänga med att ta de antal bilder per sekund som står på kameran?
 
Om de billigare kamerorna känns för små - prova montera ett batterigrepp på dem och de blir betydligt bättre att hålla i! Jag skulle aldrig vilja vara utan mitt. Min Nikon D60 är på tok för liten utan batterigreppet, som nästan är lika stort som kameran....

Jag fotograferar nästan enbart raw och har ett 4Gb minneskort. Det räcker för ca 3-400 bilder vilket ofta är tillräckligt, men om jag är borta en hel helg och fotograferar ivrigt brukar det bli fullt och då hjälper inget annat än att rensa lite (vilket inte nödvändigtvis är en dålig sak). Kan löna sig att välja något med mer kapacitet ändå.
 
Tack för alla svar och tips.

En nikon d90 blir det förmodligen + ett minneskort. Sen beroende på hur mycket billigare "paketpris" vilket jag frågade om det gick få. Så blir det andra tillbehör. Blir det inte så mycket billigare i paketpris köper jag nog vid behov stativ och dylikt vid billigaste stället.

Som per sa kan man faktiskt vara lite creativ. Har endel gammla skolväskor som inte används längre, de kan nog funka till som en kameraväska (även en gammal datorväska har jag med)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.