Annons

Frågor angående kalibrering...

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Införskaffade mig en Spyder 3 Pro och har nu kalibrerat och sparat en icc-profil.

Nu är jag nybörjare på detta så jag vet inte om jag har gjort allt rätt.

Här är följande inst./mål jag har ställt in i Spyder:

*Gamma: 2,2
*White Point: 5000K
*Brightness: LCD
*Ambient light: Off

Låter skärmen vara på i ca. 30min som i det läget var fabriksåterställd, hade inget direkt ljus på skärmen, placerade kalibratorn och körde igång.

Följde steg för steg-processen i programmet och fick till slut en Icc-profil som sparades i C:\Windows\system32\spool\drivers\color\

Har även laddat profilen i PS så att jag kan välja den när jag startar nytt projekt. Har även laddat profilen i bildskärmsinställningar

Så..har jag gjort några uppenbara fel i processen? Tänkte om grafikkortet har något med detta att göra också eller om det räcker att spyder laddar profilen vid uppstart?

Tacksam för hjälp/tips/råd!
 
I

Har även laddat profilen i PS så att jag kan välja den när jag startar nytt projekt.

Vad menar du med att du laddat profilen i PS? Är det att du har lagt in den som arbetsfärgrymd i PS Färginställningar? Det ska du inte göra. Där bör du har en generell arbetsfärgrymd som sRGB, Adobe RGB eller Prophoto RGB. Vilken av dessa du väljer beror mest på hur du arbetar. Fotograferar du i JPEG med kameran inställd på sRGB och ska bara ha ut bilder på webben är sRGB ett bra val. Har du kameran inställd på Adobe RGB och vill skriva ut bilder i lite högre kvalitet är Adobe RGB ett bra val. Arbetar du i råformat och gör bilder med hög färgmättnad är Prophoto RGB ett bra, om än något svårhanterat val.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.