ANNONS
Annons

Frågetecken kring röntgenfilm

Produkter
(logga in för att koppla)
Kijana skrev:
Så om en exponering blir "rätt" vid +4 steg räknat från ISO 25 då innebär det att känsligheten är ISO 400?

Glömm 400 ISO den här filmen är väldigt långsamt du kommer alldrig exponera 400 med den.
Bromide är en långsamt emulsion och filmen är osensifierat så min tanke var att stopa in en film i en hållare och exponera strips böja meg 25, 50, 100, och framkalla! Sedan när det är klart kan man utvärdera värdet på riktigt!

Okej, då är jag med. Får tacka dig för att du har delat med dig av dina kunskaper i ämnet.

Jag sitter här hemma med en burk film, 90 meter. Får ta och inrikta mig på att hitta en apparat så jag kan ladda film i mer hanterbara längder på egen hand.

Kijana skrev:
Okej, då är jag med. Får tacka dig för att du har delat med dig av dina kunskaper i ämnet.

Jag sitter här hemma med en burk film, 90 meter. Får ta och inrikta mig på att hitta en apparat så jag kan ladda film i mer hanterbara längder på egen hand.

Lycka till! Förresten den filmen du har där gjordes ...anta jag.... för "X-ray motion picture".eller undersökningar i industri där krävdes mycket avlånga filmer.Det som sagts finns ett uppsjö av speciella filmer för olika ändamål!

Senast ändrad:
anonymous skrev:
Lycka till! Förresten den filmen du har där gjordes ...anta jag.... för "X-ray motion picture".eller undersökningar i industri där krävdes mycket avlånga filmer.Det som sagts finns ett uppsjö av speciella filmer för olika ändamål!

Tack, om möjligt ska jag förstås publicera resultat här på Fotosidan.
Nej, filmen jag har här kommer direkt från sjukhuset, levererad av en av fotoklubbens medlemmar som också jobbar där.

anonymous skrev:
jag skulle föreslå att börja med 25 ASA och uppåt i vanligt synligt ljus.

Japp, och det var precis det jag gjorde när jag i söndags för första gången provade denna film, Agfa Cinerex, använd på sjukhus för röntgenbilder. Men förmodligen är det inte någon riktig röntgenfilm som jag använt utan en film som används till röntgen.

Noteringar: Ja, den är definitivt en finkornig film jag använt, kan inte påminna mig om att jag sett något liknande. Filmen är lila till färgen, kanske blir den det av ljuset i förtid. Och den går att framkalla i D-76 i åtta minuter.

Bilagor

• cinerextest.jpg
    cinerextest.jpg
    76 KB · Visningar: 156
Kijana skrev:

Noteringar: Ja, den är definitivt en finkornig film jag använt, kan inte påminna mig om att jag sett något liknande. Filmen är lila till färgen, kanske blir den det av ljuset i förtid. Och den går att framkalla i D-76 i åtta minuter.

Kul!

Kenneth, alla röntgenfilmer är finkorniga med tanke på att den används i vetenskapliga undersökning. Där är det väldigt viktigt att upplössningen blir så bra som mjligt DVS maximalt man kan få ut av en filmmaterial.

Nu har du en massa fin film så vill vi se mera av dina bilder på den filmen.

Har inte funderat så mycket över vilka egenskaper denna film skulle ha. Jag menar; kan man inte räkna med att ens se något resultat är frågan om kornighet en ganska underordnad fråga. Nu däremot när jag sett resultatet har förstås funderingarna kommit kring hur den används normalt, och jag har väl kommit fram till samma slutsats om upplösningen.
Fick dessutom veta i dag av sjuksköterskan som var legitimerad "leverantör" att filmen i fråga används till röntgenbilder för krans/kärl-undersökningar... Finkornigt, var ordet.

Men flera bilder - det får du nog hålla utkik efter i mina mappar i fortsättningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar