ANNONS
Annons

Frågetecken kring röntgenfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Har sökt info både här på FS och på tillverkarens egen hemsida om Agfas röntgenfilm, men inte hittat så värst mycket. Tydligen ska den filmen kunna användas som vanligt, men jag vet ännu allt för lite för att förstå hur denna film ska exponeras och inte minst framkallas.
Finns det någon här på FS som kan kasta lite mer ljus över ämnet röntgenfilm?

Tack för din hjälp. Men det var samma djungel av dokument och beteckningar som i går när jag var inne på Agfas hemsida.
Det vore mer givande med någon som har personlig erfarenhet av röntgenfilm, alltså att stå bakom kameran i det fallet.

Du borde i stället fråga vilken typ av kamera du ska ha för att röntgenfotografera.
Man måste belysa motivet med röntgenstrålning och fotografera bakifrån. Inget att göra på egen hand m.a.o.

Sedan att all film är mer eller mindre känslig för strålning är en annan sak. Vad skulle motivet vara? Man får ju vara lite försiktig med framförallt högkänslig film vid säkerhetskontrollens genomlysning så filmen inte blir slöjad.

/Erik

Agfa Cinerex heter filmen som jag har en burk av. Hoppas att det ringer en klocka hos någon, så att jag kan få veta hur man använder denna röntgenfilm som vanlig svartvit film.

Vad förväntar du dig för resultat?

Agfafilmen jag länkade till var ju känslig för gröna våglängder om jag inte minns fel från PDF:en. Där framgick väl också att det var vanliga soppor som kunde användas.

Då återstår väl frågan att försöka luska ut lämpliga "iso" på filmen.

Är inte röntgenfilm ganska finkornig?
ISO 100 kanske??
Ladda en sexa i en kasett och börja med en normalexponering på ISO 100 därefter +1, -1, -2, +2, +3 steg.

Sedan in och bada som någon vanlig Sv/v.

Framkallningen hos tandläkaren är ju ganska snabb men agfaproduktbladet ovan antydde framkallning i 35 grader.

Helt ovetenskapligt, helt gissningsmässigt, men kanske värt ett försök? Så skulle jag testa. Om det är rätt eller fel har jag faktiskt ingen aning om.

mvh
Johan

Röntgen film är ljuskänslig som vanlig film.
Det finns 2 olika typer, grön- och blåkänslig film.
Vid exponering av röntgenfilm så är det inte själva röntgenstrålningen som exponerar filmen, det är kasseten som filmen ligger i.
Kasseten har ett ytskikt som är kännsligt för strålning, när det träffas av strålning så lyser det rtg känsliga lagret till, blått eller grönt beroende på kassettyp.
Skelett är det som bromsar strålningen mest och därför träffar färre strålar kasseten där, filmen blir mindre exponerad.
iso på rtg-film finns inte riktigt, utom det är kasseten som avgör vilken förstärkning det blir.

För att svara på frågan om framkallning så finns miljö kemi att köpa hör med SVK röntgenteknik

Hoppas detta hjälpte lite=)

Senast ändrad:
Tack Manfred, då har åtminstonde jag fått ett tillägg till arkivet av udda vetande.

Intressant att det är själva "kasetterna" som är det som alstrar bilden.

mvh
Johan

Kijana skrev:
Har sökt info både här på FS och på tillverkarens egen hemsida om Agfas röntgenfilm, men inte hittat så värst mycket. Tydligen ska den filmen kunna användas som vanligt, men jag vet ännu allt för lite för att förstå hur denna film ska exponeras och inte minst framkallas.
Finns det någon här på FS som kan kasta lite mer ljus över ämnet röntgenfilm?

Röntgenfilm kan användas som vanligt film för fotografering och ska framkallas i speciella röntgenfilmframkallare.

eon skrev:
Du borde i stället fråga vilken typ av kamera du ska ha för att röntgenfotografera.
Man måste belysa motivet med röntgenstrålning och fotografera bakifrån. Inget att göra på egen hand m.a.o.

Sedan att all film är mer eller mindre känslig för strålning är en annan sak. Vad skulle motivet vara? Man får ju vara lite försiktig med framförallt högkänslig film vid säkerhetskontrollens genomlysning så filmen inte blir slöjad.

/Erik

Röntgenfotografering sker alltid framifrån eller uppirfån och alldrig bakifrån eller underifrån

Johan Okker skrev:
Vad förväntar du dig för resultat?

Agfafilmen jag länkade till var ju känslig för gröna våglängder om jag inte minns fel från PDF:en. Där framgick väl också att det var vanliga soppor som kunde användas.

Då återstår väl frågan att försöka luska ut lämpliga "iso" på filmen.

Är inte röntgenfilm ganska finkornig?
ISO 100 kanske??
Ladda en sexa i en kasett och börja med en normalexponering på ISO 100 därefter +1, -1, -2, +2, +3 steg.

Sedan in och bada som någon vanlig Sv/v.

Framkallningen hos tandläkaren är ju ganska snabb men agfaproduktbladet ovan antydde framkallning i 35 grader.

Helt ovetenskapligt, helt gissningsmässigt, men kanske värt ett försök? Så skulle jag testa. Om det är rätt eller fel har jag faktiskt ingen aning om.

mvh
Johan

jag skulle föreslå att börja med 25 ASA och uppåt i vanligt synligt ljus.

Maffe skrev:
Röntgen film är ljuskänslig som vanlig film.
Det finns 2 olika typer, grön- och blåkänslig film.
Vid exponering av röntgenfilm så är det inte själva röntgenstrålningen som exponerar filmen, det är kasseten som filmen ligger i.
Kasseten har ett ytskikt som är kännsligt för strålning, när det träffas av strålning så lyser det rtg känsliga lagret till, blått eller grönt beroende på kassettyp.
Skelett är det som bromsar strålningen mest och därför träffar färre strålar kasseten där, filmen blir mindre exponerad.
iso på rtg-film finns inte riktigt, utom det är kasseten som avgör vilken förstärkning det blir.

För att svara på frågan om framkallning så finns miljö kemi att köpa hör med SVK röntgenteknik

Hoppas detta hjälpte lite=)

Inte riktigt rätt!

Filmen är ortokromatiskt och det är mycket riktigt "sreen " används vid exponering och dennes insida som är belagd med florescerande ämnen. Detta är blått och grönt men screenen inte exponerar filmen. det är röntgenstrålningen som exponerar filmen. Screenen bara höjer intensifierar filmens ljuskäslighet med upp till hundra gånger som medföljer att man kan exponera kortare tider som inte skadar hälsan eftersom strålningen ifrån en röntgenrör är farligt och framkallar cancer.
Kontrasten i en röntgenbild uppstår när absortionen i föremålet varierar beroende på tjocklek.
Höga otomnummer ger kraftigare absortion.

anonymous skrev:
jag skulle föreslå att börja med 25 ASA och uppåt i vanligt synligt ljus.

Så låga ISO. Jag tänkte först runt 25, men kände att nja.. och satte 100 men med stegning uppåt och nedåt för att kanske hitta om den verkar vara iso 25.

Kul att första magkänslan var rätt.

mvh
Johan

Röntgenfilm

Röntgenfilmen är en mycket silverrikt film med emulsion gjutet på båda sidorna men det finns enkelsidigt med.
Det kan innehålla up till 10g silver per kvadratmeter men vissa industriella filmer den siffran kan bli mycket högre 30 - 40 gramm. Så som vid manuella framkallning måste man vara fösiktigt eftersom den kan med läthet skadas.

Filmerna kommer i varierande storlek från 8x10" eller 18x24 cm och större samt då mindre för tanläkare eller för spciella ändamål genom industrin.

Emulsionen består av AgBR och filmen är ortokromatiskt.

Johan Okker skrev:
Så låga ISO. Jag tänkte först runt 25, men kände att nja.. och satte 100 men med stegning uppåt och nedåt för att kanske hitta om den verkar vara iso 25.

Kul att första magkänslan var rätt.

mvh
Johan

Johan, filmen är osesitifierad så kanske till och med 25 är för högt. Jag har alldrig använt filmen för vanligt fotografi. men det är någonstans där du måste börja leta. Om du går in i min sida där ser du några (fyra) röntgenbilder men de är alltså äkta gjordes med en så kallad low intensity och high intensity X-ray maskiner.

Re: Re: Frågetecken kring röntgenfilm

anonymous skrev:
Röntgenfilm kan användas som vanligt film för fotografering och ska framkallas i speciella röntgenfilmframkallare.

Någon favorit bland dessa? Eller finns det bara en? Några särskilda krav eller omständigheter kring framkallning av röntgenfilm?

Johan Okker skrev:
Kul!!

Var hittar man film? Och VAR hittar man en överbliven strålkanon?

mvh
Johan

Om du menar en röntgenapparat då är det så att det kan man inte äga privat i Sverige och defenetivt inte om man är inte utbildad för röntgen. Privatläkare eller veterinär får äga sånt.
Om man är utbildad då kanske finns en möjlighet att söka dispans.

Film kan köpas från Kodak Agfa utan problem! Svindyrt! Annars kan ma konka runt sjukhus och fråga efter utgångna film som är ju perfekt det är bara sjuhusen inte använder de längre.

Re: Re: Re: Frågetecken kring röntgenfilm

Kijana skrev:
Någon favorit bland dessa? Eller finns det bara en? Några särskilda krav eller omständigheter kring framkallning av röntgenfilm?

Nej du soppar filmen som vanligt det är bara att de har emulsion på både sidor och känsligar för skada. Så framkallning i skål kan inte komma ifråga, tank och ramar gjort för filmens storlek samt en extra soppa den sista badet innan torknig för filmen blir fläckigt annars.

Jag har kört med Agfa Curix men inte till fotografi bara till riktig röntgen.
Go in i min sida där finns fyra bilder upplagda.
Det finns en massa tillverkare till det Men filmen är dessamma och ha AgBr (siverbromide) emulsion

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar