Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Tack Harald och Lars! Finns helt klart likheter på bilderna.

Jag hittade Bildfrågan på Sveriges Entomologiska Förening och skickade bilden dit, fick snabbt svar, lyder som följer:

"Det är troligen en larv av någon stor jordlöpare (skalbagge) av släktet Carabus, kanske C. nemoralis. Larven äter masken och växer till för att så småningom efter tre larvstadier bli puppa. Den här larven verkar vara i sista larvstadiet."

Spännande med kryp! Vi bor "mitt i naturen" på Linderödsåsen, och här är så gott om märkliga kryp så jag brukar säga att hälften av dem finns egentligen inte ;-)
 
Larv?

Undrar vilken namn det är på larven, hittade den inte i NationalNyckeln?

mvh Pierre
 

Bilagor

  • DSC_0197 okänd400.JPG
    DSC_0197 okänd400.JPG
    93.1 KB · Visningar: 1,290
Någon typ av loppa?

Hittade denna i gräsmattan för någon månad sedan.

Den är mycket liten, inte mer än ett par millimeter. Det är ett grässtrå den sitter på. Jag antar att det inte är en insekt utan någon typ av lus eller loppa. När jag försökte böja ner ett grässtrå som skymde den så sprätte den iväg.

Tacksam för hjälp!

/Martin
 

Bilagor

  • Okänt småkryp 2010-06-18, utsnitt.jpg
    Okänt småkryp 2010-06-18, utsnitt.jpg
    10.3 KB · Visningar: 1,893
Hittade denna i gräsmattan för någon månad sedan.

Den är mycket liten, inte mer än ett par millimeter. Det är ett grässtrå den sitter på. Jag antar att det inte är en insekt utan någon typ av lus eller loppa. När jag försökte böja ner ett grässtrå som skymde den så sprätte den iväg.

Tacksam för hjälp!

/Martin

Visst är det en insekt, en liten skalbagge av något slag. Närmre kommer jag inte utan ett djupdyk i litteraturen... =)
 
I första anblicket ser den lilla skalbaggen verkligen ut som Aphthona lutescens, många av dessa små jordloppor är mycket svåra att artbestämma även för entomologer. Tyvärr tror jag att det inte är Aphthona lutescens, denna art har yttre hälft av antenleder svarta och inte gula som baggen på din bild. Jag tycker att du har fotograferat någon jordloppa av släkte Longitarsus. Som namnet longitarsus säger har de bakre tarser mycket långa och speciellt första tarsled. Jag har gjort rött sträck under den. Släkte Aphthona har den här kroppsdelen mycket kortare. Vilken longitarsus det är vågar jag dock inte säga, det finns drygt 30 arter i Sverige och många är mycket lika. För att kunna artbestämma med 100% säkerhet måste man dissikera den och undersöka genitalier. Men Aphthona var inte så tokig gissning.
 

Bilagor

  • Longitarsus.jpg
    Longitarsus.jpg
    46.9 KB · Visningar: 1,186
I första anblicket ser den lilla skalbaggen verkligen ut som Aphthona lutescens, många av dessa små jordloppor är mycket svåra att artbestämma även för entomologer. Tyvärr tror jag att det inte är Aphthona lutescens, denna art har yttre hälft av antenleder svarta och inte gula som baggen på din bild. Jag tycker att du har fotograferat någon jordloppa av släkte Longitarsus. Som namnet longitarsus säger har de bakre tarser mycket långa och speciellt första tarsled. Jag har gjort rött sträck under den. Släkte Aphthona har den här kroppsdelen mycket kortare. Vilken longitarsus det är vågar jag dock inte säga, det finns drygt 30 arter i Sverige och många är mycket lika. För att kunna artbestämma med 100% säkerhet måste man dissikera den och undersöka genitalier. Men Aphthona var inte så tokig gissning.

Stort tack för detta!

Vad ska jag använda för litteratur för att kunna göra den här typen av artbestämningar (eller släktesbestämningar)? Jag hittar ingenting hos nätbokhandlarna. Jag har ett ex av "Insekter - en fälthandbok" av Douwes, Hall, Hansson, Sandhall. Men den är så översiktlig så Longitarsus finns inte ens med. Och bestämningsnyckeln går inte att applicera på mina bilder eftersom jag inte samlar insekterna och kan vrida och vända på dem för att tex se hur många fotleder de har. Jag skulle helst vilja ha en planschsamling eller dylikt (i samma stil som Nationalnyckelns bilder). Engelska är inget problem, och inte tyska heller förresten. Alla tips är välkomna!
 
Ännu en småtting

Här kommer en till. Den är två eller tre millimeter:
 

Bilagor

  • 2010_07_17_40D_35387 webb.jpg
    2010_07_17_40D_35387 webb.jpg
    14.7 KB · Visningar: 1,262
  • 2010_07_17_40D_35389 webb.jpg
    2010_07_17_40D_35389 webb.jpg
    14.6 KB · Visningar: 1,189
Stort tack för detta!

Vad ska jag använda för litteratur för att kunna göra den här typen av artbestämningar (eller släktesbestämningar)? Jag hittar ingenting hos nätbokhandlarna. Jag har ett ex av "Insekter - en fälthandbok" av Douwes, Hall, Hansson, Sandhall. Men den är så översiktlig så Longitarsus finns inte ens med. Och bestämningsnyckeln går inte att applicera på mina bilder eftersom jag inte samlar insekterna och kan vrida och vända på dem för att tex se hur många fotleder de har. Jag skulle helst vilja ha en planschsamling eller dylikt (i samma stil som Nationalnyckelns bilder). Engelska är inget problem, och inte tyska heller förresten. Alla tips är välkomna!

Die Käfer Mitteleuropas, Band 9, Longitarsus-släkte sida 220-230 (på tyska, författare Freude, Harde & Lohse)

Danmarks Fauna, Biller VII. Bladbiller og Bønnebiller, sida 219-243 (danska, Victor Hansen)
 
Den här fjärilen hade bråttom, jag hann med nöd och näppe knäppa den här usla bilden, sedan försvann modellen blixtsnabbt ur sikte. Någon som har en uppfattning om vad det kan vara för fjäril?
 

Bilagor

  • 2010_07_19_00776_400px.jpg
    2010_07_19_00776_400px.jpg
    73.1 KB · Visningar: 1,070
Tack! Då kan jag stryka det lilla frågetecken jag haft på en del bilder från tidigare år. Varierar de kraftigt i storlek? På en åker som låg i träda några år här i trakten, med väldigt mycket stånds bland annat, fanns ordentligt stora honor av vitfläckig guldvinge. Så stora att man knappt kunde tro att de var släkt med hanarna ;-)
 
Tack! Då kan jag stryka det lilla frågetecken jag haft på en del bilder från tidigare år. Varierar de kraftigt i storlek? På en åker som låg i träda några år här i trakten, med väldigt mycket stånds bland annat, fanns ordentligt stora honor av vitfläckig guldvinge. Så stora att man knappt kunde tro att de var släkt med hanarna ;-)

Dom kan variera en del i storlek men jag tror inte honorna är speciellt mycket större än hannarna. 25-35 mm skulle jag tro att storleken är.
Det kanske var nån art av pärlemorfjärils du såg, dom kan bli betydligt större och kan förväxlas i farten.

//Krister
 
Dom kan variera en del i storlek men jag tror inte honorna är speciellt mycket större än hannarna. 25-35 mm skulle jag tro att storleken är.
Det kanske var nån art av pärlemorfjärils du såg, dom kan bli betydligt större och kan förväxlas i farten.

//Krister

Det är möjligt att jag av någon anledning uppfattade dem som större än de var, plus att minnet ju ibland anpassar sig till fantasin. Jag letade upp en av bilderna på en dam från 2007 års trädesäng, bifogas. När jag tittar på hannar fotograferade samtidigt ser jag nu att skillnaderna inte kan ha varit så stora, om jag använder blommorna som storleksreferens. Ibland lurar man sig själv ;-) Men direkt liten är den ju inte heller.
 

Bilagor

  • IMG_6014.jpg
    IMG_6014.jpg
    64.2 KB · Visningar: 572
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.