Annons

Fråga till Nikonägare

Produkter
(logga in för att koppla)

Joi

Aktiv medlem
Var i en butik och klämde på några kameror tog en D90 i handen o kände att den kändes bra i handen men jag tappade hakan i golvet ner jag tittade i sökaren, de blev så mörkt att man kunde tro att ljusen i butiken hade släkts, är de normalt att de är så i Nikon? Provade en Canon 1000D som är den billigaste av deras modeller och där var det stor skillnad på sökaren sen har jag både analog o digital EOS de har inte så mörk sökare som de Nikon jag provade, kan de vara något fel på dessa ex eller? Får åka till annan fotobutik som har fler modeller, kollade oxo en Sony DSLR och där kunde jag inte se hörnen i sökaren?
 
Sitter med min D90 och den är ljus och fin i sökaren oavsett on eller off. Har svårt att se hur on eller off skulle kunna ha någon betydelse om man inte har objektiv som skulle blända ned när kameran är off, vilket låter ännu konstigare?
 
Jag hade ett problem med det en gång, men jag vet inte riktigt vad det var exakt. Men jag startade om kameran och då var det borta. (mycket skumt) Men det var endast en gång då. Så ut ungefär som om det var massor med skit på sensorn så det blev en riktigt mörk gråton.

Men efter att jag startat om den var det borta.
 
Att sökarna är olika ljusa kan ju bero på ljusstyrkan på objektiven som satt på?
Om man sätter ett 50/1,4 på kameran kommer givetvis sökaren vara mycket ljusare än om man sätter en kitzoom med ljusstyrka 3,5-5,6 på kameran.
 
Jag hade ett problem med det en gång, men jag vet inte riktigt vad det var exakt. Men jag startade om kameran och då var det borta. (mycket skumt) Men det var endast en gång då. Så ut ungefär som om det var massor med skit på sensorn så det blev en riktigt mörk gråton.

Men efter att jag startat om den var det borta.

Förmodligen hade bländarlamellerna kärvat. Sökarna på alla spegelreflexer är just en spegelbild av det som avtecknas genom objektivet. Finns ingen elektronik inblandad över huvud taget.
 
Hej!

Om kameran saknar ström i batteriet blir sökaren nästan helsvart, kan det vara det det beror på? Jag tycker inte sökaren i D90 är särskilt mörk.

Hans
 
Hej!

Om kameran saknar ström i batteriet blir sökaren nästan helsvart, kan det vara det det beror på? Jag tycker inte sökaren i D90 är särskilt mörk.

Hans

Jag förstår inte riktigt vad för D90 du har????
Batteriet påverkar inte sökaren i någon spegelreflex. Hur skulle det kunna göra det?
Det skulle vara ungefär lika logiskt som om det inte gick att titta ut genom vardagsrumsfönstret om inte hallampan var tänd.
 
Tror på Hans teori, för så visar sig kamrona!
/Micke Som känner igen fenomenet både från D80 och D300 som båda normalt har ljusa sökare

Det enkla svaret är att du har fel!
Men det finns ju de som är övertygade om tomtens existens också ;)
Det finns ingen elektronik inblandad i en spegelreflex över huvud taget, ljuset leds via optiken till en spegel och projiceras på en mattskiva och vänds i ett pentaprisma, eller via speglar i billigare konstruktioner så att vi får en rättvänd bild när vi tittar i sökaren, helt utan inblandning av batterier eller ström.
 
Hej igen!

Jag har sanning å säga ingen D90 men väl en D50 och D300. Tar man ur batteriet ur dessa två killar så blir sökaren väldigt mörk, tro mig....varför det är så får jag be er ringa Nikon eller någon annan som vet. Jag vet att det låter konstigt, men den tråkiga sanningen.

Hans
 
Hej igen!

Jag har sanning å säga ingen D90 men väl en D50 och D300. Tar man ur batteriet ur dessa två killar så blir sökaren väldigt mörk, tro mig....varför det är så får jag be er ringa Nikon eller någon annan som vet. Jag vet att det låter konstigt, men den tråkiga sanningen.

Hans
Om du har kameran framför dig så kan du ju kolla om den bländar ned när du tar ur batteriet, det är enda möjligheten om sökarbilden skulle bli mörkare. Men jag antar att din d300 funkar som min d90 och om du kollar nu kommer du inte att märka någon skillnad.

Alla spegelreflexkameror fungerar på samma sätt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spegelreflexkamera
 
Senast ändrad:
Hej!

Tillägg: Det finns en LCD (som visar AF-punkter, hjälplinjer osv) nånstans i prismat som ljuset går genom. Det är väl den som mörknar nästan helt när den inte får nån form av grundspänning, vad vet jag, en gissning så god som vilken annan.

Hans
 
Det är så enkelt som att den "display" som visar bland annat af-punkter och annat som syns i sökaren mörknar när kameran är strömlös. Inget batteri eller tomt batteri = mycket mörk sökarbild.
 
Om du har kameran framför dig så kan du ju kolla om den bländar ned när du tar ur batteriet, det är enda möjligheten om sökarbilden skulle bli mörkare. Men jag antar att din d300 funkar som min d90 och om du kollar nu kommer du inte att märka någon skillnad.

Hej!

Jag testade nu på D300. Objektivet bländas inte ned när batteriet tas bort men däremot försvinner hjälplinjerna och sökaren blir "kornigt" mörkare. Vilket stöder mitt tidigare inlägg. Objektivet bländas bara ner när det vrids för att kunna tas bort.

Hans
 
Hej!

Jag testade nu på D300. Objektivet bländas inte ned när batteriet tas bort men däremot försvinner hjälplinjerna och sökaren blir "kornigt" mörkare. Vilket stöder mitt tidigare inlägg. Objektivet bländas bara ner när det vrids för att kunna tas bort.

Hans

Exakt samma sak händer med min D300 och jag vill minnas att D70 betedde sig precis likadant.

Behövs det en film som bevis eller räcker detta? :)
 
Det är så enkelt som att den "display" som visar bland annat af-punkter och annat som syns i sökaren mörknar när kameran är strömlös. Inget batteri eller tomt batteri = mycket mörk sökarbild.

Har du någon spegelreflex kamera själv?
Om du har det är det bara att testa med att plocka ur batteriet. Det enda du kommer att märka är att den elektronikkrävande informationen givetvis inte kommer att synas, fokuspunkter, exponeringsdata osv. Däremot kommer det inte att påverka sökarens ljushet ett smack. Detta är fysikaliska fakta, och jag har svårt att förstå att det skall behöva tjafsas om detta egentligen. Det är bara att kolla själv liksom, och vill man fördjupa sig kan man ta reda på hur en spegelreflex fungerar, vilket inte är så svårt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.