** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Fråga till Nikonägare

Produkter
(logga in för att koppla)
Mörk sökare med avstängd kamera

Sökaren i många systemkameror blir faktiskt mörk när strömmen är avslagen. Nikon har haft så i många modeller (D100, D200 var sådana är jag rätt säker på), D90 kan mycket ha detta fenomen också.

Orsaken är att i de här kamerorna så passerar ljuset på vägen genom sökaren genom en tunn lcd-skärm (som bland annat visar fokuspunkter, rutnät och annat hjälpsamt) och när den lcd-skärmen saknar ström är den tämligen ogenomskinlig och sökaren blir mörk och otrevlig.

Det har varit många, många trådar på Dpreview genom åren med panikslagna nyblivna kameraägare som packat upp sin nyköpta kamera, satt batteriet på laddning och tagit en första titt genom sökaren ... :)

Hej igen!

Jag har sanning å säga ingen D90 men väl en D50 och D300. Tar man ur batteriet ur dessa två killar så blir sökaren väldigt mörk, tro mig....varför det är så får jag be er ringa Nikon eller någon annan som vet. Jag vet att det låter konstigt, men den tråkiga sanningen.

Hans

Jag bekräftar att min gamla D80 beter sig på precis samma sätt. I med batterier och sökaren blir ljus och fin igen. Märkligt, ja... men så blir det i vilket fall som helst. Har inte orkat fundera på varför det blir så heller, men vore kul att få veta varför.

Editerat: Jaha, läste svaret i inlägget ovan som bekräftar en gammal misstanke :)

Hej! Igen!

Jag har gamla F-801s och en N-5005. Dessa är gamla "analoga" kameror och har inristade markeringar för AF punkter, spotmätning, centrumvägd ljusmätning. Dessa har alltid samma underbart stora och fantastiskt ljusa sökare som ställer de flesta moderna Nikon Dxxx DSLR i skamvrån.

Hans

Jag får göra en pudel och erkänna mitt misstag. Det är riktigt att lcdplattan med fokuspunkter mm blir mörkare utan ström, ber alla om ursäkt och lovar att kolla mer noggrant innan jag tycker till nästa gång.

Däremot till huvudfrågan så tror jag inte att Nikon skall vara sämre än Canon i motsvarande prisklass. Har själv en D90 och tycker att den sökaren är riktigt bra för en cropkamera.

Att sökaren är mörk i butiken beror helt enkelt på att kamera aldrig varit strömsatt. Objektivet som sitter på därför är nedbländat till minsta bändare. Så fort batteriet är isatt och kameran varit påslagen en gång så öppnas objektivet upp och sökarbilden blir ljus och fin, även om batteriet tas ut igen.

Har sett det här vid flera tillfällen och tycker det är konstigt att butikerna inte gör sig besvär att fixa en så enkel grej innan man ställer ut ett demoex i butiken.

Hej! Igen!

Jag har gamla F-801s och en N-5005. Dessa är gamla "analoga" kameror och har inristade markeringar för AF punkter, spotmätning, centrumvägd ljusmätning. Dessa har alltid samma underbart stora och fantastiskt ljusa sökare som ställer de flesta moderna Nikon Dxxx DSLR i skamvrån.

Hans

Nackdelen med inristningar är att de ibland syns när de inte skall synas och att de ligger där de ligger. Enda sättet att flytta på dem är att byta hela mattskivan.

Fördelen med lcd-lösningen är att den är underbart flexibel - man kan visa lite vad som helst i sökarbilden - som stödlinjer i olika mönster.

D3-kamerorna har en annorlunda lösning för att visa fokuspunkter, varken inristade markeringar eller lcd-skärm - där visas fokuspunkterna med hjälp av vad som närmast kan beskrivas som en liten led-projektor i miniatyr som projicerar ut saker på mattskivan. Fördelen jämfört med inristningar (som jag tror D1-/D2-kamerorna hade) är att man kan då inte ser falska återsken i de fokuspunkter som inte används för tillfället (om man t.ex. kör 21 istället för 51 punkter). Nackdelen, i alla fall hittills, är att Nikon inte listat ut något sätt att visa stödlinjer i sökaren med den här metoden. Så i D300 kan man få hjälpsamma stödlinjer i sökaren, men i den dyrare D3 kan man det inte. Livet är så orättvist :)

Fast i framtiden kanske de kan förbättra den här projiceringstekniken så man utöver stödlinjer (som jag saknar!) tille xempel kan välja in ett diskret vattenpass i den optiska sökaren ungefär så som Sony gjorde i den elektroniska sökaren hos deras nya A33/A55. Klart hjälpsamt när man står konstigt till och ändå vill ta raka bilder :)

Hej!

Tillägg: Det finns en LCD (som visar AF-punkter, hjälplinjer osv) nånstans i prismat som ljuset går genom. Det är väl den som mörknar nästan helt när den inte får nån form av grundspänning, vad vet jag, en gissning så god som vilken annan.

Hans

Jag reagerade också på väldigt mörk sökare D90 på expert i Kista...På Mediamarkt var sökaren ljus & fin. Batteri i, så man kunde testa.

Tror på Hans, kameror utan ström/batteri.

/John

Att sökaren är mörk i butiken beror helt enkelt på att kamera aldrig varit strömsatt. Objektivet som sitter på därför är nedbländat till minsta bändare. Så fort batteriet är isatt och kameran varit påslagen en gång så öppnas objektivet upp och sökarbilden blir ljus och fin, även om batteriet tas ut igen.

Har sett det här vid flera tillfällen och tycker det är konstigt att butikerna inte gör sig besvär att fixa en så enkel grej innan man ställer ut ett demoex i butiken.

Nej, nu sprider du felaktigheter.
På Nikon styrs bländaren mekaniskt från huset (utom ett fåtal esoteriska objektiv) och objektivet är alltid vidöppet när det är monterat på kameran, oavsett mängden ström. Mörkret beror på, som utretts ovan, att en LCD-display som finns i ljusvägen till sökaren blir mörk och grumlig när kameran inte är spänningssatt.

Nackdelen med inristningar är att de ibland syns när de inte skall synas och att de ligger där de ligger. Enda sättet att flytta på dem är att byta hela mattskivan.

Fördelen med lcd-lösningen är att den är underbart flexibel - man kan visa lite vad som helst i sökarbilden - som stödlinjer i olika mönster.

D3-kamerorna har en annorlunda lösning för att visa fokuspunkter, varken inristade markeringar eller lcd-skärm - där visas fokuspunkterna med hjälp av vad som närmast kan beskrivas som en liten led-projektor i miniatyr som projicerar ut saker på mattskivan. Fördelen jämfört med inristningar (som jag tror D1-/D2-kamerorna hade) är att man kan då inte ser falska återsken i de fokuspunkter som inte används för tillfället (om man t.ex. kör 21 istället för 51 punkter). Nackdelen, i alla fall hittills, är att Nikon inte listat ut något sätt att visa stödlinjer i sökaren med den här metoden. Så i D300 kan man få hjälpsamma stödlinjer i sökaren, men i den dyrare D3 kan man det inte. Livet är så orättvist :)

Fast i framtiden kanske de kan förbättra den här projiceringstekniken så man utöver stödlinjer (som jag saknar!) tille xempel kan välja in ett diskret vattenpass i den optiska sökaren ungefär så som Sony gjorde i den elektroniska sökaren hos deras nya A33/A55. Klart hjälpsamt när man står konstigt till och ändå vill ta raka bilder :)

Hej!

Tack för infon om sökartekniken, det var intressant.

Det lär dröja innan jag kommer över en D3 eller motsvarande, jag är fortfarande grymt nöjd med D300:an, plus den ekonomiska aspekten, min fråga till dig är huruvida D3:ans sökare är lika ljus o fin som på den gamla goda analoga tiden? Det kanske är det EVF:er för hela slanten som gäller när jag kommer till skott för nyinköp av systemare....

Hans

Hej!

Tack för infon om sökartekniken, det var intressant.

Det lär dröja innan jag kommer över en D3 eller motsvarande, jag är fortfarande grymt nöjd med D300:an, plus den ekonomiska aspekten, min fråga till dig är huruvida D3:ans sökare är lika ljus o fin som på den gamla goda analoga tiden? Det kanske är det EVF:er för hela slanten som gäller när jag kommer till skott för nyinköp av systemare....

Hans

Hej!

Sökaren hos FX-kamerorna är generellt ljusare än de hos DX-kameror. Och då har ändå DX-kameror kommit en bra bit på väg sedan - bokstavligt talat - de mörka åren (dvs D70, D100 osv).

Den absolut ljusaste och trevligaste sökaren jag har jobbar med är Sony A900 - om vi talat digital småbild alltså (sökaren på t.ex Sinar Hy6 är inte så pjåkig, men det är ju en något större och dyrare kamera :) Men skillnaden mellan en A900 och Nikons FX eller Canons FF-kameror är inte så stor.

Men riktigt så ljus och fin som i min gamla Canon F1 ... Nej, tyvärr :)

Elektroniska sökare lär vi definitivt se mer av, det finns så många fördelar med den tekniken. Men optiska sökare lär finnas kvar ett bra tag till, de är svårslagna när det gäller att hänga med i snabba förlopp eller snabbt växla mellan ljus och mörker.

Hur i fridens namn kan de påverka sökaren ner man tittar i två speglar som kräver ingen ström ????

Om jag plockar ur batteriet ur min Nikon D5000 så blir sökaren klart mörkare. Detta då sökarskivan har en tunn beläggning som blir transparent när det läggs en spänning på den. Det är den beläggning som innehåller markeringarna för autofokusmätpunkterna och det rutnät som kan fås i sökaren.

TÄnk, jag testade med min D90 och sökaren mörknade när jag tog ur batteriet. :)

Jag har redan beklagat mitt fatala misstag lite tidigare i tråden. Men gör det gärna igen: JAG HADE FEL!! på många kameror ligger en lcd-panel i strålgången mellan objektiv och sökare och denna panel mörknar om det inte ligger spänning över den ;)

Om jag plockar ur batteriet ur min Nikon D5000 så blir sökaren klart mörkare. Detta då sökarskivan har en tunn beläggning som blir transparent när det läggs en spänning på den. Det är den beläggning som innehåller markeringarna för autofokusmätpunkterna och det rutnät som kan fås i sökaren.

Jo, du har rätt och vi som hävdade motsatsen hade fel.

Jag förstår inte riktigt vad för D90 du har????
Batteriet påverkar inte sökaren i någon spegelreflex. Hur skulle det kunna göra det?
Det skulle vara ungefär lika logiskt som om det inte gick att titta ut genom vardagsrumsfönstret om inte hallampan var tänd.

Jo, det är faktiskt så att batteriet påverkar av någon anledning (lite underligt för mig också). Jag fick en chock när jag köpte dåvarande D90 och tog den ur lådan och tittade genom sökaren. Verkligen grått! Med laddat batteri hade jag inga anmärkningar.

Oj, många hann före.

Skulle vilja hylla Alf för att han erkänt ett misstag för något han hävdat på internet en mycket ovanlig företeelse .

Detta är något som mig veterligen hände senast den 13 februari 2002 i den mycket omtalade och urartade debatten på flashbacks musikforum angående hurvida Krister Björkmans ögonfärg påverkade schlagerfestivalen negativt.
Dannyboi82 erkände där att hans påstående om hur ekvationen för bananers krökningsvinkel kunde användas för att räkna ut Kristers ögonfärg inte fungerade om man inte först delade Krister med två precis som 4ft3rg1ow hävdat tre inlägg tidigare.

Så vad jag ville säga är att det borde finnas fler som Alf på internet som vågar svälja sin stolthet och erkänna sina misstag.
Då skulle man faktiskt kunna komma någonstans i diskussioner även på en så jagvetbästpersonsfylld plats som internätet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar