Annons

Fråga till K10D-ägare

Produkter
(logga in för att koppla)

silverpilen

Aktiv medlem
Fick min k10d igår och är extremt glad åt det.
Började såklart pilla lite smått medan batteriet laddades och kände på knapparna.

Dock blev jag lite undrande över avtryckaren.
Upplever den som lite slapp och lös. Lägger jag fingret på den trycks den ner. Utan att jag lägger på kraft. Känns som fjädringen är väldigt lös och det inte finns något distinkt läge för fokusering.
Provade sedan med batteriet i och då upplever jag att autofokusen inte går igång när jag lägger fingret på och knappen åker ner. Får då lägga på lite kraft utan att knappen rör sig och kameran fokuserar. Själva avtrycket känns sedan bra.
Jag har inte ägt någon Pentax tidigare och det kan ju vara svårt att hitta en k10d att jämföra med. Tycker avtryckaren är lösare än på alla andra systemare jag använt.

Upplever ni också avtryckaren lös? Ska den vara så här?
Är ju så orolig för att man fått ett måndagsexemplar.

/Christoffer

Jag hade inte märkt det förrän du nämnde det.
Min beter sig likadant, men jag har inte tänkt på det, det är väl till stor del en vanesak.

Jag kan nog hålla med om att halvläget på avtryckaren är lösare an på andra kameror. Men sista steget till fullt avtryck är inte jättesladrigt precis.

silverpilen skrev:
Fick min k10d igår och är extremt glad åt det.
Började såklart pilla lite smått medan batteriet laddades och kände på knapparna.

Dock blev jag lite undrande över avtryckaren.
Upplever den som lite slapp och lös. Lägger jag fingret på den trycks den ner. Utan att jag lägger på kraft. Känns som fjädringen är väldigt lös och det inte finns något distinkt läge för fokusering.
Provade sedan med batteriet i och då upplever jag att autofokusen inte går igång när jag lägger fingret på och knappen åker ner. Får då lägga på lite kraft utan att knappen rör sig och kameran fokuserar. Själva avtrycket känns sedan bra.
Jag har inte ägt någon Pentax tidigare och det kan ju vara svårt att hitta en k10d att jämföra med. Tycker avtryckaren är lösare än på alla andra systemare jag använt.

Upplever ni också avtryckaren lös? Ska den vara så här?
Är ju så orolig för att man fått ett måndagsexemplar.

/Christoffer

Jag reagerade på samma sätt när jag provade en K10D på mässan i Älvjö i höstas. Tänkte bara på det i några minuter efter det jag fått min egen kamera. Nu trivs jag jättebra med avtryckaren. Det är dock lite lurigt när man byter mellan olika kameror, så jag gav bort min DS där avtrycket var lite hårdare :) Jag tror du snabbt kommer att vänja dig vid avtrycket, och sedan tänker du inte mer på det

Kanon,
Det va det jag ville höra. Kommer säkert vänja mig vid det snabbt och af-knappen ska jag prova.
Ska provskjuta lite i kväll och leka med finesserna så ska jag få upp lite bilder vad det kommer.
Tack för att ni räddade min mage idag!

/Christoffer

Fördelen med ett mjukt avtryck är att det blir en mindre skakningsrörelse när fotografen tar bilden jnämfört med ett hårt avtryck. Nu innehåller visserligen K10D teknik för att kompensera denna rörelse, men det kan knappast vara en nackdel att ha ett avtryck som gör att kompenseringen behöver jobba mindre än mer.

Hälsar
R

Kamera & Bild tyckte samma sak, att knapparna överlag var sladdriga på K10d, dom klagade speciellt på avtryckaren i sitt test på kameran.

/kent

Avtrycket saknar ett distinkt mellanläge, men det är bara en vanesak. Nu efter några veckor med kameran tänkar jag inte ens på det. Övriga knappar är inte det minsta sladdriga.

Egentligen vet jag inte om jag vill hålla med om att mellanläget är så odistinkt som många säger. För känner man efter lite så är mellanläget mycket mjukt, men man ska över en distinkt tröskel innan man når fullt avtryck. Det är bara det att kraften för att nå halvtryck är så liten att den ges av fingret bara man lägger det på avtryckaren.

Jag har ju kört Pentax tidigare och tycker inte det är något konstigt med avtrycket. Nog är det ett distinkt läge mellan aktivering och exponering. Värre blir det när jag lånar Canon 1dmk2. Visst är avtrycket fastare på den, men det är inte lika distinkt mellan aktivering och exponering. Jag brukar råka dra av några bilder av misstag innan jag lärt mig hantera den. Tycker nog att Pentax är tydligare på den punkten.

Avtrycket reagerade jag aldrig på, men 4-vägsratten på baksidan känns plastig. Inget glapp eller så, men om man jämför med känslan i t.ex batteridörren så känns den plastig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar