ANNONS
Annons

K10D till GF1?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har klämt på den nu och den var himla trevlig!! Storleken passar mig bra. Den är inte alls så tung som en salt heller.

Autofokus i filmläget var dödligt långsam. Men så varierade jag motiv och avstånd lite väl snabbt. Om man filmar långsamma motiv så tror jag den är bättre.

Gf1 med pannkakan och någon av zoomarna tror jag att jag skulle få större användning för. Dock är jag en hopplös framtidsjägare och är nyfiken på vad en "gf2" kan erbjuda... Jaja, ska börja sälja av allt nu och väntar med något köp tills magen säger ja! :)

Tyvärr så är det inte rekommenderat med autofokus i filmläget. Åtminstone inte med pannkaksobjektivet. Anledningen till detta är mikrofonen sitter precis ovanför objektivet och att autofokusmotorn i objektivet ger ifrån sig en del ljud som blir klart hörbara i filmen. Så det är helt klart att rekommendera att lära sig fokusera manuellt då. Detta är nog bra oavsett ljud eller inte eftersom att det kan vara svårt för kameran att veta vad den ska fokusera på när man flyttar runt kameran, speciellt om man kör med största bländaren så har man ett oerhört kort skärpejud så då hamnar fokus lätt fel.

De som saknar sökaren kan väl köpa en G1 istället. Den nämns sällan och kan fyndas av de som uppgraderat till GH1.

Ja, G1 är en fin kamera! I december hade jag tur och hittade ett begagnat kit med G1, 14-45 och 20/1.7 till ett bra pris. 5D kommer fortfarande att vara huvudkameran, men G1 och båda objektiven har klart överträffat mina förväntningar och jag använder den betydligt mer än planerat (mest med 20/1.7). Fin bildkvalitet upp till 800ISO och den vändbara skärmen är helt underbar.

Föredrar du formen på GF1 blir den säkert också bra, för bildkvaliteten ska tydligen vara i det närmaste identisk som från G1.

Pillade lite på g11, gillade den ganska bra rent utseendemässigt. Gillar utviksskärmen, saknar den ofta då jag är en sån där person som väldigt sällan fotar i ögonhöjd, så jag skulle gärna vilja ha en sådan skärm. Men... Mindre sensor och ingen hdfilmning gör att jag drar mig lite för den.

Panasonic G1 som jag pratade om ovan har en sån skärm. Även GH1.

G1 har samma(?) sensor och bildkvalitet som GF1 som du har kollat på, och är bara lite större. Den har grepp och inbyggd sökare, förutom den vändbara skärmen.

G1 kan dock inte filma, utan då måste det bli GH1 om du vill ha den typen av hus.

Pillade lite på g11, gillade den ganska bra rent utseendemässigt. Gillar utviksskärmen, saknar den ofta då jag är en sån där person som väldigt sällan fotar i ögonhöjd, så jag skulle gärna vilja ha en sådan skärm. Men... Mindre sensor och ingen hdfilmning gör att jag drar mig lite för den.

Visst är större sensor ett absolut plus!

Jag har i stort sett bestämt mig för gf1.g1 ser ut som en dslr och den storleken funkar inte för mig.

Mitt största problem nu är vilken zoom jag ska ha... 14-140 är ju nice men priset är det inte!! :)

Vill du ha en kompakt kamera så är det pankakslinsen som gäller, fin kvalité också. Sen ger bländare f:1.7 stora möjligheter att fota i svagt ljus, även med relativt lågt iso. 14-45 linsen känns relativt kompakt också, tror den ger ganska bra bildkvalité också men den går inte att använda i lika svagt ljus. 14-140 vet jag inte så mycket om men personligen tycker jag det omfånget känns lite överdrivet för en "allroundkamera" som "alltid ska vara med". 14-45 täcker upp 95% av åtminstone det jag skulle använda den till till vardags, men det är ju min personliga åsikt. Dessutom gör ju den låga ljusstyrkan på 14-140 objektivet att användningsområdet i praktiken minskar.

På sätt och vis blir det ju mer allsidigt med en zoom men det är rätt kul med fasta objektiv också, blir ett lite annat sätt att fota, man får närma sig motiven på ett litet annorlunda sätt (vilket absolut inte behöver innebära något negativt). 20mm objektivet ger ju motsv. 40mm på fullformat och det är faktiskt en väldigt trevlig brännvidd, nästan normalperspektiv men något mer vidvinkel, väldigt allround. Hört att Leica ska släppa ett objektiv också, tror det var på 45mm (motsv. 90 i FF) vilket blir ett grymt porträttobjektiv, men som med alla Leica grejer kommer det objektivet att kosta en slant...om än inte lika mycket som deras vanliga grejer (hört siffror runt 10).

Så min högst personliga åsikt är att om du vill köpa en zoom att köpa 14-45. Fundera över hur pass mycket nytta du faktiskt skulle ha av det extra zoomomfånget hos 14-140 kontra storlek, pris, bildkvalité och ljusstyrka (bristande ljusstyrka kommer vara en begränsande faktor).

Fast zoomen tänkte jag ha på resa. Dagligt foto är med pannkakan. :) Gf1 med pannkaka och zoom kommer vara mkt smidigare och lättare(!!) än k10d batterigrepp och någon av 2.8'orna... Hur god känsla k10'n än har... Plus är att gf1 får plats i lilla värdeboxen vi har i tältvagnen. :)

blir det inte väldigt skakigt med 40-200 (som jag har för mig att den billigare zoomen hade för brännvidd)? Med den billigare zoomen finns utrymme för en steadycam... :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar