ANNONS
Annons

Fråga om objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

hubas

Aktiv medlem
Är ny börjare när det gäller fotografering och sitter nu och funderar på objektiv. På min gamla kamera med film så är det nån fiffig funktion i objektivet som gör det väldigt lätt att ställa in focus rätt. Jag vet inte vad det heter men det är som om man ser två halvcirklar och sen när man ändrar focus kan man få bilden att se bra ut i den helcirkel som de två halvcirklarna utgör och då har man bra focus. Hoppas att ni förstår vad jag menas..

I alla fall på min canos eos 300d med EF-S objektivet så finns det inget sådant "öga" utan man måste själv avögra hur focuset ligger. Vilket känns svårare jämfört med ögat på min gamla kamera.

Så mina frågor är :

Är Det vanligt med sådana här "ögon" även i objektiv som är nya?

Och kan man se på information om ett objektiv om de har sådana här "ögon".

Tacksam för svar

Nybörjaren

"Ögat" du pratar om är ett mikroprisma(?). Det sitter inte i objektivet utan på fokuseringsskivan i kameran.

På min canonkamera lyser det till (om man håller avtryckaren halvt nertryckt) när något ligger i fokus när man fokuserar manuellt.

En lösning kan vara att köpa en annan fokuseringsskiva, med mikroprisma. Men den lösningen känns väldigt omständig, och jag är inte ens säker på att det finns till eos 300d.

Inga objektiv har ögon, så vitt jag vet :)

Tobias, din gamla kamera har mattskiva med s.k. snittbild, eventuellt med mikroprismor i en ring runtom. Dessa blir 'klara' när det blir skarpt. En oslagbar kombination. Synd att det aldrig finns i nya digitala SLR-kameror. Begriper inte varför riktigt...

Linmajon skrev:
Tobias, din gamla kamera har mattskiva med s.k. snittbild, eventuellt med mikroprismor i en ring runtom. Dessa blir 'klara' när det blir skarpt. En oslagbar kombination. Synd att det aldrig finns i nya digitala SLR-kameror. Begriper inte varför riktigt...
Det beror väl på att mattskivor med snittbild påverkar de olika ljusmätningsmetoderna. Spot/utsnittmätning fungerar inte på Pentax kameror om man använder mattskivan från MZ-M - den enda kameran i MZ-serien med snittbild - till Pentax andra kameror.

Jag tror att man även kan använda MZ-M's mattskiva till Pentax Ist*D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar