ANNONS
Annons

Fråga om mpix/bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)
Javisst, betrakningsavståndet ökar ju med storleken så det ser bra ut i alla storlekar.

Går inte att svara entydigt tyvärr. Det beror på väldigt många faktorer. Tex:

- Vilken kamera är det. Tex gamla Canon 5D med 12MP borde gå att kunna få större förstoringar med än nya 50D med 15MP.
- Betraktningsavståndet är nog den viktigaste faktorn. En 140x210cm förstoring från 1DsMKIII på 5cm avstånd ser sämre ut än en 200x300cm förstoring från en 400D på 5 meters avstånd (överdrivet, men du förstår vad jag menar).
- ISO, en lågiso bild tål mer förstoring än en högiso (om man inte vill att bruset ska synas).
- Motivet på bilden har också betydelse. En detaljerad bild av tex en stad är känsligare att göra stora förstoringar på än en landskapsbild i morgondimma.
- Objektivet är också väldigt viktig detalj. En "gammal" 350D med 8MP och ett 135/2L tar säkerligen skarpare bilder än en ny 50D med 15MP och ett Sigma 18-200/3.5-6.3
- Vilken typ av förstoring som ska göras har också betydelse. Tex en Canvas förstoring kräver inte lika hög upplösning som en förstoring på traditionellt papper.

Sen finns andra faktore som naturligtvis spelar in, som efterbehandling av bilden, att det inte är skakningsoskärpa, att objektivets skarpaste bländare är vald mm.

Gissningsvis klarar man sig normalt med 10-12 MP oavsett förstoring om man betraktar bilden på normalt betraktningsavstånd (större bild betraktas oftast på längre avstånd, 10x15cm i album betydligt närmare).
Finns naturligtvis undantag, tex ska jag själv göra en 1x3m förstoring i köket, och där vill jag att bilden ska vara skarp, även när man går nära. Har då satt ihop flera bilder för att få högre upplösning.

Ledsen att det blev ett långt svar, men svaret på frågan är tyvärr inte så enkel som man skulle vilja.

Går inte att svara entydigt tyvärr. Det beror på väldigt många faktorer. Tex:

- Vilken kamera är det. Tex gamla Canon 5D med 12MP borde gå att kunna få större förstoringar med än nya 50D med 15MP.

Lite OT men undrar om inte just det håller på att bli myt? Canon50D mäts ju faktiskt upp till en ganska tydligt högre total upplösning med 50/1.4 optik på DPR. I vilket fall så lär man nog inte kunna se den skillnaden IRL.

Jag ska dra en liknelse för att visa hur väldigt långt det räcker med 10 Mp.

En skarp 40" tum med interpolerad HD-bild med ett ursprunglig upplösning på bara 0.786 Mp kan se grymt bra ut på bara ett par meters avstånd, från en vanlig DVD.

Ökar vi sen till äkta HD på 2 Mp med blu-ray så kan man utan tvekan gå upp till 50" tum HD-TV och få ypperlig bild från bara någon meters avstånd.

10 Mp är massor.. 14 Mp är löjligt mycket.

Det är visserligen skillnad på rörlig bild och stillbild, men det ger ändå en uppfattning om hur mycket 10 eller 14 Mp är.

Javisst, betrakningsavståndet ökar ju med storleken så det ser bra ut i alla storlekar.

Väl talat Kim!

Kan väl kanske vara bra att komma ihåg att det skiljer sig en del i kvalitet beroende på vilket program man använder.
Samt att självklart har det betydelse vilken kvalitet du har på orginalbilden.

Själv har jag interpolerat bilder från 5,6 MP till 15 MP utan att det över huvud taget syns att bilden är "upp-polerad".
(Med hjälp av utskriftsfunktionen i LightRoom 2).
Inte ens om du går riktigt nära så kan du se det!

Det här megapixelracet är väldigt onödigt i de allra flesta fall.

Så om du är ute efter att köpa ny kamera, så tycker jag absolut att du ska låta andra faktorer än just MegaPxilar vara viktigare.
(Själv kör jag med 8,3 MP, och det funkar alldeles utmärkt).

Det är inte stor skillnad mellan 10 o 14 megapixel... på sidan gör det inte många procent. En fördubbling av antalet pixlar ger 40% på sidorna... det är långt från den fördubbling av bildstorleken som reklamen låter påskina...

Jag ska dra en liknelse för att visa hur väldigt långt det räcker med 10 Mp.

En skarp 40" tum med interpolerad HD-bild med ett ursprunglig upplösning på bara 0.786 Mp kan se grymt bra ut på bara ett par meters avstånd, från en vanlig DVD.

Ökar vi sen till äkta HD på 2 Mp med blu-ray så kan man utan tvekan gå upp till 50" tum HD-TV och få ypperlig bild från bara någon meters avstånd.

10 Mp är massor.. 14 Mp är löjligt mycket.

Det är visserligen skillnad på rörlig bild och stillbild, men det ger ändå en uppfattning om hur mycket 10 eller 14 Mp är.

Det är väl kanske inte världens mest lyckade analogi. en databild över huvud taget har ju en helt annan karaktär än en utskriven. jämför bara att skriva ut en bild som är anpassad för skärmvisning i samma storlek (utan att ändra upplösning) som den visas på skärmen. Det blir ju skräp lixom.

Jag hade inga sådana ambitoner med jämförelsen heller. Trodde det framgick ganska tydligt i det jag skrev.

För övrigt har jag gjort papperskopior i A4 från en hårdkomprimerad 0.4 mb stor jpegfil, 2 Mp och sen interpolerat till 5Mp. Ingen har klagat på kvalitén, tvärtom brukar de flesta tro att det är från ett småbildsnegativ.

Öppna PS och testa.
Är ingen expert på detta, men det finns säkert någon som kan tillägga/rätta följande info:

För tryck i tidning (på glansigt fint papper) brukar man vilja ha 300ppi.

För 10x15cm brukar man säga att 250ppi är vad ögat kan sen på normalt betraktningsavstånd för denna utskriftsstorlek. Över 250ppi är alltså ingen större idé.

För a4 kan man gå ner till 200ppi.

För affish...150ppi kanske.

Sen kan man ju med en bra bild utan brus interpolera upp utan märkbar skillnad.

Gör en 14mp och en 10mp-bild i ps och testa hur för hållandet mellan storlek i cm och ppi ändras i förhållande till varandra

Varför göra en jämförelse då som inte säger nånting?

a4 på min skärm motsvarar knappast 2mp. snarare ca 0.7mb. och en 0.7mpix bild i a4-format kommer se avsevärt mycket sämre ut än på skärmen. Det var det jag menade med dålig jämförelse.

Varför göra en jämförelse då som inte säger nånting?

a4 på min skärm motsvarar knappast 2mp. snarare ca 0.7mb. och en 0.7mpix bild i a4-format kommer se avsevärt mycket sämre ut än på skärmen. Det var det jag menade med dålig jämförelse.

Förstår dig inte alls.

Vems inlägg svarar du på?

För att få 250 dpi (man bör ligga mellan 200-300 för fotokvalitet) så ta bort den sista siffran i upplösningen och du får bildstorleken i mm.

3000x2000 ger 300x200mm, 30x20 cm tex.
Men om du skall göra foton med större betraktningsavstånd så kan man ju gå ner i dpi.

Jag är förvånad över att ingen har nämnt att det rimligen också beror på utskriftsteknik och vilket material man skriver ut på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar