Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om kalibrering av skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Seb68

Aktiv medlem
Hej

Har just uppgraderat från min gamla Spyder 3 till 5 och har precis kalibrerat min laptop. Den gamla Spyder 3 (enklaste varianten) kunde enbart kalibrera en skärm och där hade jag kalibrerat extraskärmen och där var jag väldigt nöjd med hur den kalibrerade. Nu skal man kunna kalibrera flera skärmar och då började jag med min okalibrerade laptop skärm.

Mitt problem är att jag upplever den kalibrerade skärmen som långt mycket sämre än när den var okalibrerad. Färgmättnaden har blivit väldigt hög jämfört med hur bilderna såg ut på den kalibrerade extraskärmen och laptopen innan kalibreringen.

Har kalibrerat skärmen en gång till med samma resultat. Vad kan jag ha gjort för fel?

Jag har samma erfarenhet och upptäckte att den kailbrerat skärmarna lite olika. Den ena har klart mer svärta / är mörkare än den andra efter kalibrering.

En sak som jag kom på som skiljde vid de olika kalibreringarna som jag gjort är att när jag kalibrerade min bärbara var det nog lite ljusare i rummet och framför allt vid skärmen än det var när jag kalibrerade min stora skärm på kontoret. Kan det ha spelat in? Har den enklaste varianten Express som nog inte skall någon större hänsyn till omgivande ljus vilket de durare varianterna skall göra.

Förstått att det i grunden är samma kalibrator men med olika programvaror så den tar kanske ändå "intryck" av det omgivande ljuset?

När man kalibrerar, så justerar man hårdvaran, alltså elektroniken i skärmen till något känt värde. Laptopskärmar och billigare stationära brukar inte gå att kalibrera, utan då får man profilera dem istället. Profilering betyder att man skickar en känd färg till skärmen och mäter hur skärmen återger färgen. Sedan byggs en korrigeringstabell som läses in i grafikkortet, där man i princip böjer de olika RGB-kurvorna för att försöka återge rätt färger. Ju sämre skärm, desto sämre resultat och att få två skärmar som inte går att kalibrera att se likadana ut vid sidan om varandra fungerar dåligt eller inte alls.

Vare sig man kalibrerar eller bara profilerar sin skärm, så skulle jag aldrig använda omgivningsljussensorn. Stäng av den. Säkerställ att skärmen är återställd till fabriksinställningar och att inga justeringar gjorts via grafikkortets inställningar. Profilera sedan skärmen till "native", alltså de värden skärmen själv klarar av att återge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar