Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Faststone

Produkter
(logga in för att koppla)

carlorjan

Aktiv medlem
Laddade igår hem programmet faststone (www.faststone.org tror jag att det var), tycker det är ett helt ok program som snabbt ploppar upp mina NEF-bilder.

Frågan lyder om detta är ett bra program att göra om bilderna i? Går det ens att jämföra med t.ex Photoshop (pratar om enkla saker, t.ex skärpa upp en bild, storleksändringar, lite ljus osv)?

Anledningen till att jag frågar är att detta program är mkt snabbare än t.ex Photoshop. Jag tänker att ett snabbt program kanske hoppar över vissa saker (bildinformation?) än ett långsamt (jobbar mer noggrant?), om ni förstår vad jag menar..

Mvh örjan
 
var tydligen inte många som hade ngt att komma med.. lite synd, men jag fortsätter att använda programmet och ser om jag märker stor försämring eller ngt..

Ha det!!
 
Det har ju ändå hittills varit 115 som kollat på denna tråd.. Och snälla, ngn måste väl ha ngn teori? Kanske bara allmänt om hur ni ser på att ett program går "tokfort" jämfört det andra, typ varför? Försvinner info med det snabbare programmet?
 
Packar det upp råfiler väsentligt snabbare än andra program så har det sannolikt förenklade algoritmer för färginterpoleringen. Men du som använder programmet har större möjligheter att avgöra det. Det är väl bara att jämföra resultatet mellan råkonverteringar gjorda i de program du har tillgång till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.