Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Canon EOS 1

Produkter
(logga in för att koppla)

aki

Avslutat medlemskap
Jag har blivit erbjuden att köpa en Canon EOS 1 med fyra eller fem objektiv (vet inte vilka modeller) för 2000 kr.

Frågor: Kommer dessa objektiv att passa om jag skulle köpa någon av Canons digitala systemkameror senare? Låter det som en bra affär att slå till, mest med tanke på objektiven?

/Erik
 
Alla Canon EF-objektiv passar alla Eos-kameror. Om objektiven passar på Eos-1 passar de också på digitalhusen.

EF-S-objektiven passar däremot bara på de senaste digitalkamerorna.
 
Observera att vissa äldre modeller av Sigma med Canons fattning inte fungerar på de nyare digitala husen. Vet inte hur vanligt problemet är men jag vet att det förekommer. Men en gammal Sigma glugg ska ju inte hindra ett köp av en Eos 1:a ;-)...
 
Svårt att se att det skulle vara en dålig affär.

Allt beror på vilka bojektiv som är med, men få objektiv om något har ett begagnatvärde under 500kr.

Kameran är i stort sett osäljbar begagnad. Men det är en bra kamera även om den är gammal.

Kan även vara en otroligt bra affär om det är "rätt" objektiv som ingår. Men det kan omöjligt vara så svårt att få reda på innan du köper sakerna.
 
Tack så mycket för inläggen! Ska ta reda på vilka objektiv det är. Det var nog mest kompatibiliteten med nyare kameror jag var lite orolig för.

/Erik
 
aki skrev:
Jag har blivit erbjuden att köpa en Canon EOS 1 med fyra eller fem objektiv (vet inte vilka modeller) för 2000 kr.

Frågor: Kommer dessa objektiv att passa om jag skulle köpa någon av Canons digitala systemkameror senare? Låter det som en bra affär att slå till, mest med tanke på objektiven?

/Erik

Om det är en Eos-1n och har booster är jag intresserad att köpa den av dig sen iså fall :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.