Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Isa89

Medlem
Hejsan!

Jag undrar hur man tar bilder med blixt på ett bra sätt för att få jämnt ljus.
Alltid när vi fotar vid den interna blixten så blir det knottrigt och dåligt ljus/färger m.m, ljuset räcker liksom inte till. Jag har även en extern men får inte detta jämna fina resultat som bilden här nedan är tagen t.ex

http://i.imgur.com/m1bBZ.jpg

Om man bortser från mörheten runt om, hur tar man en sådan bild där man får det där "splashiga" blixtljuset samtidigt som det blir så jämnt och fint?

Tack på förhand :)
 
Bilden ser ut att vara tagen med inbyggd blixt som lyser rakt på tjejen (syns på de små skarpa skuggorna), och sen är bilden nermörkad i hörnen i efterhand (vinjettering) i t.ex. Photoshop.

För att få ett jämt ljus så är den inbyggda inte bra. En extern blixt som vrides bakåt uppåt är mycket bättre då ljuset istället kommer från tak/väggar och ger en mycket större ljuskälla.
 
Bilden ser ut att vara tagen med inbyggd blixt som lyser rakt på tjejen (syns på de små skarpa skuggorna), och sen är bilden nermörkad i hörnen i efterhand (vinjettering) i t.ex. Photoshop.

För att få ett jämt ljus så är den inbyggda inte bra. En extern blixt som vrides bakåt uppåt är mycket bättre då ljuset istället kommer från tak/väggar och ger en mycket större ljuskälla.


Men om man nu vill ha det där "splash-iga" ljuset som man får med inbyggd blixt, men samtidigt inte vill bli kornig och kritvit (om det oftast blir), hur kan man göra då? Är ju ute efter just det ljuset och inte det mjuka man får av extern blixt som studsar :)
 
Då får man testa sig fram med en extern blixt och med vilken vinkel som kan uppfylla ditt krav på bild.

Kanske en bouncer på blixten kan hjälpa till.
 
Jag tror att du skulle kunna få detta resultat med blixten placerad på kameran eller stativ lite högre än kameran och använda en snoot (Kan även byggas av ett pringlesrör för kamerablixt)
För att inte få något överexponerat och bara vitt så gäller det bara att hitta rätt f-värde samt slutartid. Finns inga bra genvägar till det mer än att prova. Mvh/Björn
 
Hejsan!

Jag undrar hur man tar bilder med blixt på ett bra sätt för att få jämnt ljus.
Alltid när vi fotar vid den interna blixten så blir det knottrigt och dåligt ljus/färger m.m, ljuset räcker liksom inte till. Jag har även en extern men får inte detta jämna fina resultat som bilden här nedan är tagen t.ex

http://i.imgur.com/m1bBZ.jpg

Om man bortser från mörheten runt om, hur tar man en sådan bild där man får det där "splashiga" blixtljuset samtidigt som det blir så jämnt och fint?

Tack på förhand :)

Hej!

Jag tror att bilden är tagen med en extern blixt med en strut (snoot) som får ljusstrålen att smalna av kraftigt. Om man tittar på skuggan av hennes axel på väggen bakom så är den ganska långt nedanför den tänkta linjen som en blixtskugga från en inbyggd blixt skulle ge, dessutom är utlysningen jämn över bildytan och i djupled vilket enligt min åsikt talar för en extern blixt. Jag skulle inte bli överraskad om inte bilden fått en dos av vinjettering i efterhand...

Nu läste jag inte hela tråden.....;-)

Hans
 
Blixt fråga

Hej

Jag har en fråga om man vill en jämnt blixt över hela bilden där det är en grupp med människor inom hus vilka värden ska man har på kameran och blixten ?? som denna bild ??
 
Blixtljus

Hej!
Det du kallar knottrigt är nog kornighet som kommer vid högre ISO värden.
Se till att låsa ISO värdet i kameran och inte använda autoISO.
Använd en extern fristående blixt med en en bounser på 30 cm med raster. Sen använder du punktmätning av ljuset. Mät i ansiktet med TTL läge på blixten. Har du en extra blixt kan du ställa den på en annan kanal med ett lägre värde tex -1 F. Slå den på bakgrunden.
Lycka till!
 
Jag undrar hur man tar bilder med blixt på ett bra sätt för att få jämnt ljus.
Svaret på den frågan fick man på fysiklektionerna i grundskolan: Belysningen avtar med kvadraten på avståndet. Det är egentligen allt man behöver veta.

Det betyder att motivet blir väldigt ojämnt belyst om avståndet från ljuskällan till olika delar av motivet varierar. De delar som är dubbelt så långt borta får en fjärdedel så stor belysning, de delar som är tre gånger så långt bort får bara en niondel, och så vidare.

Hur fixar man till det då? Jo, man ser till att ljuset går en sådan väg att skillnaden i avstånd blir liten.

Har du halva motivet på en meters avstånd och halva på två meters avstånd, så får de bortre delarna bara en fjärdedel av belysningen, om du slår blixten rakt på. Om du backar två meter (och zoomar in, antar jag) så blir avstånden tre meter respektive fyra meter. Då har du inte så stor relativ skillnad, och det är det viktiga. I det här fallet får de bortre delarna inte längre en fjärdedel så stor belysning, utan drygt hälften så stor. Det är skillnad.

Ett annat sätt är att låta ljuset ta en annan väg genom att studsa det i något. Då får man dels fördelen att ljuset sprids och ser ut att komma från en större ljuskälla (och inte direkt från blixten som är ungefär en kvadratcentimeter) och dels fördelen att ljusets vägar till de olika delarna av motivet är ungefär lika långa.
 
Hej

Jag har en fråga om man vill en jämnt blixt över hela bilden där det är en grupp med människor inom hus vilka värden ska man har på kameran och blixten ?? som denna bild ??

Då du valde att ställa en fråga i en gammal tråd missade vi att du ställt en ny fråga ;)

Så nu till svar på din fråga. För en grupp behöver du mer ljus. Jämn belysning kan du få genom att studsa en blixt mot taket. Om du inte har mer än en blixt så behöver du troligen även höja ISO-talet en del. Beroende på vilken kamera du har så kan du "hjälpa" till genom att välja ett så högt ISO som din kamera klarar utan att du får brus och sedan välja TTL på blixten med -1 blixtkompensation.

Lite grund inställning att börja prova med:

M-läge på kameran
Tid 1/60 s (så lågt som du kan handhålla utan att få skakningsoskärpa)
Bländare f4 (så stor bländare som möjligt som ändå ger tillräckligt skärpedjup)
ISO 800 (maximera utan att få brus/kornighet)

TTL-läge på blixten
Blixtkompensation -1

Sedan kan du ju alltid komplettera med dyrare kamerahus, fler blixtar, studioset, paraplyer, LED paneler osv. Det tar aldrig slut när man väl börjat gilla blixtfotograferande ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.