Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om bländarring på 50mm f/1.8D

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafP

Aktiv medlem
Hej!

En nybörjarfråga...

Jag har en D7000...Nikon 50mm f/1.8 har vad jag förstår en bländarring. Kommer jag alltså med denna på min D7000 kunna ställa in bländaren manuellt genom att vrida på ringen?

Hej!

En nybörjarfråga...

Jag har en D7000...Nikon 50mm f/1.8 har vad jag förstår en bländarring. Kommer jag alltså med denna på min D7000 kunna ställa in bländaren manuellt genom att vrida på ringen?

Om du i menyerna ändrar att du VILL göra det, ja.Default är "nej".

Personligen förstår jag inte varför man skulle vilja gå tillbaka till det, men smaken är som baken :)

Så har jag då fått hem mitt Nikkor 85mm 1.8 (ja det blev ett 85 mm och inte 50mm som jag initialt frågade om). Om jag vill använda bländarringen måste jag vad jag förstår göra någon inställning i kameran. Korrekt? Har letat i manualen men inte funnit svar.

Kan vara lite skoj att använda bländarringen ja. Dock har den en stor nackdel, o det är att man oftast bara kan gå hela steg (istället för typ 1/3 steg om kör på det vanliga sättet).

Kan vara lite skoj att använda bländarringen ja. Dock har den en stor nackdel, o det är att man oftast bara kan gå hela steg (istället för typ 1/3 steg om kör på det vanliga sättet).

Bländarringen har förvisso klickstop på hela lägen men det ska fungera fint även mellan lägena om man så vill (steglöst) men moderna kameror kanske bara indikerar tredjedelsstop som bäst. Den faktiska bländaren blir dock precis det som man rattar in på bländarringen.

M

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto