Annons

Fråga/funderingar till våra digitalfotografer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Liza

Aktiv medlem
Då jag nu ska scanna in favoritbilderna på nytt har jag suttit och noga kollat igenom alla gamla negativ.

Under denna genomgång har jag hittat mängder med bilder som nu när de inte ligger färska i minnet och en ev känslomässig relation till dem försvunnit - bara vuxit enormt och många bilder framstår idag som klart bättre än gamla favoriter då min syn på bilderna har förändrats under de senaste åren.

Hade jag använt digitalkamera hade de flesta inte funnits då de slängts för länge sedan eftersom jag inte "sett" dem som lika värdefulla.

Nu undrar jag hur Fotosidans digitalfotografer gör. Sparar ni även bilder som inte har nyhetens behag över sig?

Vidare slog mig tanken på de bilder som är inscannade på förrförra scannern/datorn(16 M och stor på den tiden) etc. Då när det begav sig så dög kvalitén men det höll bara en kort tid sedan hade tekniken sprungit iväg och de brända CD´na var snudd på oanvändbara för 1 år sedan.

Nu undrar jag hur digitalt tankade bilder ska klara tidens tand, hur tänker ni era bilder om 5-10 år? Hur tänker ni lagra bilderna år efter år / byte av datorer etc. Att bränna dem - då lär det gå många CD skivor för att slippa komprimera bilderna.

Ett omsorgsfullt sparat negativ håller hur länge som helst och ev repor kan ju mycket lätt fixas i PS. Jag har neg som är 43 år och dior som är 25 år gamla där både skärpa, kontrast och färger fortfarande är perfekta.

Detta inlägg är ingen kritik utan mer en oro över att bilder och med det kulturdokument över vår tid och samhälle inte kommer att bestå. Hur ska "Svensson" som fallit i den digitala försäljarfällan kunna behålla sina bilder om han/hon inte har kunskap och ekonomi att följa teknikens framsteg. Hur tänker ni lyckas spara era digitala bilder så länge att ens barn och barnbarn kan få se dem?
 
Senast ändrad:
Jag håller med om att bilderna riskerar bli mer slit och släng iom den digitala tekniken. Istället för att omsorgsfullt, fokuserat och tålmodigt invänta rätt ögonblick då allt i kompositionen stämmer blir det lätt att man bara "spray and pray" eftersom hundra extra knäpp ändå ju inte kostar något extra. Vad gäller lagring för framtiden sparar vi på Hallandsposten allting på cd-skivor, mellan 1-2 stycken om dan räcker för att få ner allt. Men visst händer det att skivan pajar, och då är ju allt borta. Sett på lite längre sikt är det ju heller ingen som vet vad som händer på datorfronten eller hur länge brända skivor håller informationen...
 
Hejsan Eva!
Även jag har tidigare funderat lite som du, men jag har lyckats spara nästan alla digitala bilder sedan jag började fotografera digitalt 1999.
( fotade dock paralellt med analog för upplösningen var inget vidare 1999 )

Jag sparar även bilder som inte har nyhetens behag över sig.

Jag sparar dom på cd, så det finns en massa cd skivor med bilder, jag har däremot beställt en dvd brännare, för att de rymmer samma mängd som hela 7st cd gör, eller 4.7 gig.

Jag fick in ett elakt virus i min dator under 2001 som förstörde ca 13 gigabyte av bilder jag tyvärr inte hade hunnit spara undan:-(
Jag har dock lärt mig att spara en kopia på cd snabbare idag.

Jag gör idag 2 cd skivor med samma bilder på, den ena stannar hemma och kopian låser jag in i bankfacket.

/Ricke
 
Hej

Sparar alla. Men håller med. På skt kommer det att bli ett stort problem med överskådlighet osv.

Roine (17 000 bilde rikare)
 
Jag försöker rensa bort de bilder som är helt misslyckade men spar allt annat. Oftast blir det rubbet o så tänker jag att jag ska rensa, sortera o katalogisera "sen".

Spar på CD. De digitala bilderna lär inte bli sämre av att ligga. Risken finns förstås att mediet blir oläsbart en vacker dag. Men nog kommer jag att bränna om till DVD eller vad som kommer efter DVD för att spara plats. Riktigt värdefulla bilder (för mej) har jag sparat på flera olika CDs och även på olika platser. Skulle kåken brinna ner så smälter väl de flesta CD och mina gamla negativ brinner väl inne... skulle vara trist för mej, men världen klarar sej nog ändå *s*
 
Man (jag) knäpper många fler bilder med digitalt så att spara ALLT är inte aktuellt för mig. Man får försöka sålla lite. Jag räknar också med att bränna om mina bilder jag absolut vill spara med några års mellanrum. En CD-R ska lätt hålla 5 år idag om den ligger mörkt.
All film degraderas med tiden även om det är försumbart på några decennier. Jag har dock massor (de flesta) färgnegativ som försämrats otroligt mycket på 20 år.(i vanliga negativfickor).

Jag räknar med att ta ett hundratal bilder per år, max, som jag absolut vill spara till framtiden.

Jag kännor också att det blivit inflation i bilder den senaste tiden. Alla knäpper tusentals digitala bilder. Det intressanta är att det är ungefär lika glest med BRA bilder nu som förr. Förhoppningsvis lär sig fler att ta bra bilder tack vare digitaltekniken.
 
Jag gallrar när jag första gången tittar på bilderna i datorn. Då tar jag bort de som är totalt värdelösa. Går igenom bilderna någon timme/någon dag senare och tar då bort "onödiga" bilder.
De jag sedan har kvar sparar jag. För alltid. Det råder nått sorts deleteförbud i katalogerna som ligger innanför "ORIGINALBILDER". :)

För jag har fått för mig att även om jag inte finner ett värde i många av bilderna idag, så kanske jag gör det om tjugo år.
 
klokt tänkt Jennie, har själv överraskat mej med att hitta användbara bilder som jag mer eller mindre ratat tidigare. Med lite beskärning och färgjusteringar så har de blivit riktigt bra. Däremot var det längesen jag bläddrade bland mina svartvita negativ... en CD o ett bildspelsprogram är mer lättillgängligt, tycker jag.

Jag tar också betydligt fler bilder nu än när jag var analog, men en CD rymmer trots allt en himla massa bilder och kostar nästan inget så det är ganska lätt att spara allt...
 
Jag sparar alla bilder som jag tar med digitalkameran, man vet ju aldrig när de kan komma till användning eller att man kan börja tycka om dem väldigt mycket senare i livet.

Jag sparar ner alla bilder, och de som jag gillar sparar jag sedan om i den beskärningen osv. som jag vill ha dem. De bilder som är mindre bra lämnar jag oredigerade och lagrar dem på hårddisken som räcker än så länge (160gb). Sen tar jag backup och lägger ut på cd när jag känner att det behövs.
 
Måste man spara allt?

Ibland undrar jag om det verkligen är nödvändigt att spara allt? Behöver vi spara var enda bild? Är det relevant? Kommer det att ge oss något i framtiden?

Personligen har jag en känsla av att vi i framtiden kommer vi att drunkna i information om allt möjligt skräp. Därför ser jag det inte som något hot om inte alla bilder kommer att finnas kvar om 100 år. De som kommer att finnas kvar lär troligtvis vara de bilder som betytt något, som haft en inverkan. Och det räcker gott!
 
Både CD-R och DVD-(+)R ska hålla i upptill 100 år, vad jag sett på nätet. Dock är nog 25 år mer realistiskt. RW är nog bra mycket sämre dock, men problemet är nog mer att ha tillgång till hårdvara som verkligen kan läsa skivan. Man är nog tvungen att spara en gammal dator med cdrom om man ska kunna använda sina cd-skivor om 25 år... och hoppas att den datorn kan kommunicera med dåvarande datorer. :)
 
Det kommer inte att vara något som helst problem med lagring av dom digitala fotofilerna,medierna utvecklas och det kommer att bli ännu större och beständigare lagringsmedier inom snar framtid.Att ta för vana att flytta över gamla filer till nyare medier bör man ta för vana ..det tar ingen större tid eller är svårt själv har jag flyttat bilder från bildminne-dator-Zip-CDr-DVDram-DVDr-DVDrw-extern hårdisk och det kommer inte att sluta där utan förmodligen på nån onlineminnesbank super säkert .........
Jag är INTE orolig för lagring utan ser framtiden som ljus för mina bilder och era

:))
 
Jag sparar i stort sett alla digitalbilder jag tar, förutom de totalt misslyckade.

Jag tar bilderna i JPEG-format, så det blir inte så stora filer. Jag bränner ner originalfilerna tillsammans med en korrigerad version på CD, två kopior av varje skiva på olika fabrikat av skivor. Har just börjat på min sjätte CD med bilder från min D60.

Jag räknar med att CD-formatet kommer att vara föråldrat (ungefär som disketter är nu) långt innan själva skivorna riskerar att förlora data på grund av att de åldras. Om några år tar jag alla mina CD och bränner ner på det lagringsmedia som är standard då.
 
Jag sparar max 20 % av det jag knäpper - är mycket kritisk. Det har jag alltid varit - även då jag plåtade med diafilm...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.