Annons

Fråga ang. Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bebe

Medlem
Hej!

Jag har nu köpt mig min första kamera.(Minolta x700) Nu tänkte jag investera i ett nytt objektiv. Idag har jag ett md 50mm 1:17. Vad för Objektiv ska man köpa? Jag behöver ett lite allround objektiv kanske zoom.

Hur vet jag om det passar min kamera?
Vad står. T.ex. 50mm 1:17 eller 28/2,5 Md-bajonett.

Jag det är en salig djungel, men otroligt roligt. Har märkt att man kan lägga ner hur mycket tid och pengar som helst bara att investera i nya saker. Hoppas på många bra svar som i mina tidigare inlägg.

Mv.
Peter.
 
Utan att vara Hejare på minolta (Guuuunte var är du??)

Så MD-Bajonett är väl Minoltas gamla fattning på objektiven (alltså är det sådana du ska ha till x-700)

50mm anger objektivets brännvidd, detta är ett normalobjektiv, alltså ger den en bild som motsvarar verkligheten (ungefär)

På objektivet står det då även 1:1.7 inte 17 och det anger största bländare (ljusinsläpp)

28/2.5 anger att det är ett vidvinkelobjektiv, alltså får du med mer än vad ögat egentligen normalt ser i synfältet.

Men jag tycker du ska bege dig till närmsta bibliotek och leta upp en bok upp fotograferingens grunder.
 
Jo, en sak till som inte tagits upp. Din kamera funkar bra även med MC-objektiv vilket vidgar marknaden ännu mer. Möjligen att P-läget inte funkar, men det brukar de flesta hålla sig ifrån ändå.

Jag har lite grejer till salu sen min SR-T 101-tid, men det tar jag per e-post istället.
 
Jag skulle vilja föreslå följande objektiv:

alternativ 1:
vidvinkel 28 mm
tele 85, 90, 100 eller 135 mm

alternativ 2:
vidvinkel 28 mm
tele 85 eller 90 mm
tele 200 mm

28 mm kan vara Minolta, Tokina, Vivitar eller Sigma. De är alla bra objektiv.
Välj gärna ett macrotele. Tamron/Tokina 90 mm eller Minolta 100 mm.
 
Jag har ett Sigma 28mm f3.8 (köpt 1989) till min Minolta XG1. Skulle jag vinna mycket i kvalitet att byta till ett begagnat Minolta originalobjektiv?
 
objernulf skrev:
Jag skulle vilja föreslå följande objektiv:

alternativ 1:
vidvinkel 28 mm
tele 85, 90, 100 eller 135 mm

alternativ 2:
vidvinkel 28 mm
tele 85 eller 90 mm
tele 200 mm

28 mm kan vara Minolta, Tokina, Vivitar eller Sigma. De är alla bra objektiv.
Välj gärna ett macrotele. Tamron/Tokina 90 mm eller Minolta 100 mm.


Jag har sätt lite olika tokina objektiv. Bland annat det här, Tokina 28/2,8 för Canon FD. Passar den endast Canon? eller passar den även till min kamera?
 
Sant, men piratobjektiv före 1977 (när MD-fattningen kom) är inte speciellt bra. De saknar multicoating och är allmänt lite sunkiga. Piratobjektiv av senare datum är generellt sett helt OK och ofta i klass med originalobjektiv.
 
Tack för bra svar!

Fick en fråga av en kompis. Så jag tänkte jag slänger ut den här. För ett korrekt svar.

Det finns ett gäng objektiv. Från Vidvinkel T.ex. 28mm till tele 300mm.

Men sen har vi zoomobjektiven T.ex. 28-300mm.

Låter ju ganska praktiskt att ha ett objektivt istället för 3-4 st. Men jag förstår att det måste finnas några nackdelar med zoom.

Vad för nackdelar har ett zoom?

Och finns det några fördelar med zoom förutom allt i ett?

Har tänkt börja köpa 2 st objektiv. Blir nog ett 28mm och ett 200mm. Och sen senare ett zoom. Är det ett bra beslut, eller bör jag investera i ett zoom istället?
 
Bebe skrev:
Tack för bra svar!


Men sen har vi zoomobjektiven T.ex. 28-300mm.

Låter ju ganska praktiskt att ha ett objektivt istället för 3-4 st. Men jag förstår att det måste finnas några nackdelar med zoom.

Vad för nackdelar har ett zoom?


En zoom är som du säger mycket mer praktisk än ett antal fasta objektiv. Nackdelen (ja det finns en sådan) är att den i regel ger sämre skärpa och kontrast än ett fast objektiv. Dessutom är de i regel tyngre och större än motsvarande fasta objektiv.
Exempel på minolta-zoomar som anses bra är:

35-70mm f3.5
70-210 f4

Själv har jag en 28-70 f3,5-4,8, som väl inte anses som en av de bästa, men för mig fungerar den bra som ett alternativ till de fasta objektiven.

Jag hoppas du är nöjd med kameran förresten, har det blivit några foton ännu?
 
christp skrev:




Jag hoppas du är nöjd med kameran förresten, har det blivit några foton ännu?

Ska jag vara ärlig har jag inte hunnit använda den ännu. Håller fullt på att bygga upp mitt labb. Så det tar upp all min tid just nu. Men annars är jag nöjd. Har dom funktioner jag behöver + lite till. Och kameran har fått bra betyg här inne på forumet.

Nu är det bara några objektivt som ska inköpas….
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.