Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga ang objektiv till canon-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

jadu

Medlem
Hej alla!
har en liten situation då jag nu tänkte införskaffa lite nya objektiv till min kamera. Tänkata skaffa ett allround objektiv som kan sitta på kameran hela tiden.

Valet står mellan:

Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
eller
Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro

Någon som har erfrenheter att dela med sig av och som kanske t.o.m har erfarenheter från bägge gluggarna????

Tacksam för lite rådgivning.....
Mvh
Fredrik
 
Canonobjektivet har ingen vidvinkel, så att ha det på hela tiden blir man nog inte vidare lycklig av.
Hellre att du köper Sigmat. Nackdelen med det är att det är rätt ljussvagt på längre brännvidder. Istället kan du titta på Tamron 17-70/2,8 eller Sigma 18-50/2,8. Men det lär du vilja komplettera med ett teleobjektiv för att komma nära.
 
Det lilla jag har använt Sigma 17-70 har jag upplevt den som en mycket trevlig bekantskap, speciellt för det priset. Jag har inte gjort några tester, bara plåtat lite med den, men jag tycker att den är skarp och autofokusen är helt OK.

Canon 28-135 har jag aldrig använt. Det är säkert ett bra objektiv men för de flesta fotografer fungerar det inte som walkaround-objektiv på kamerahus med APS-C-sensor. 28mm motsvarar 44,8mm (28mm*1,6) på dessa kameror, t.ex. Canon 350D/400D eller 30D/40D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.