ANNONS
Annons

Fråga ang. Nikon f-801 vs. f-801s

Produkter
(logga in för att koppla)

turismo

Medlem
Funderar starkt på att köpa en Nikon f-801 eller f-801s begagnad. Vad är skilnaden mellan modellerna. Är det fel tänkt att välja en gammal modell, istället för en ny. Vad jag förstår kan man använda flera olika varianter av objektiv, både manuella och med autofokus.
Finns det några kända fel, eller brister på 801 eller 801s. Jag tycker det var lättare att hålla kameran still pga av tyngden om man jämför med nya modeller typ F-75 och F-55.

Finns det kanske någon som har en F-801 eller F-801s till salu i bra skick?

F-801s har marginellt snabbare AF och filmframmatning. Den stora skillnaden är att den har spotmätning.

Båda modellerna är MYCKET bra kameror - helt överlägsna F50/55/60/65/70/75/80. Bl a finns nedbländningsknapp, multiexponering, 1/8000 och 1/250 blixtsynk. HP-sökare.

Med manuella objektiv har man tidsautomatik eller manuell mätning, dock ej matrix ljusmätning.

Tack För svar! Spotmätning?

Låter Bra! Men vad är spotmätning. Är det en mindre cirkel som kameran använder för att mäta ljuset i objektivet? Ger detta en mera exakt mätning av tex en liten fågelkropp eller liknande?

Tack för svaret föresten!

MVH
Claes

F-801s är en bra modell men prisskillnaden är inte gigantiskt mot en modernare, snabbare och nyare F-90 eller F-90X.

Tack för svar Magnus!

Har testan en F90x och tycker den är stabil och bra men lite för dyr. Lite tung också jämfört med 801'an. Men ett bra tips var det i alla fall. Tack!

MVH
Claes

Re: Tack För svar! Spotmätning?

turismo skrev:
Låter Bra! Men vad är spotmätning. Är det en mindre cirkel som kameran använder för att mäta ljuset i objektivet? Ger detta en mera exakt mätning av tex en liten fågelkropp eller liknande?
Just precis, men man måste mäta mot en normalgrå yta eller kompensera. Annars blir det helt galet.

Kan varmt rekommendera 801:an. Köp hellre 801s, det skiljer inte mycket i pris. Tåligare kamera får man leta efter och den har de flesta funktioner man behöver. Det enda jag saknat någon gång är manuell spegeluppfällning. AF:en är lite långsammare än dagens hus, men fullt acceptabel om man inte fotar sport eller flygande fåglar.

/Pontus

OK! Nu vet jag mera!

Tack Olle och Pontus!

Då får jag kika efter en beg Nikon F-801s.

Föresten verkligt fina bilder på svanar ni båda har tagit.

Tack för svaren!

MVH
Claes

froderberg skrev:
F-801s är en bra modell men prisskillnaden är inte gigantiskt mot en modernare, snabbare och nyare F-90 eller F-90X.
Nja, en F90(x) brukar kosta drygt tre gånger mer än en F801(s). F801 är extrema fynd just nu, de går för cirka tusenlappen i praktiken. Jag skulle absolut inte tveka att köpa en om jag inte redan hade en.

Behöver man snabb autofokus bör man dock titta på F90. Men glöm inte att alla inte behöver det.

Jag kan inte heller annat än att rekommendera Nikon F-801s. En underbar kamera och riktigt tålig och stabil dessutom. Jag har aldrig brytt mig om den "långsamma" AF-en som vissa klagar över och sökaren är underbart stor. Min F-801s är mitt modernaste analoga hus och jag känner mig inte tvungen att byta till något nyare.

Ska du köpa så köp, som många redan sagt, 801s. Spotmätning är guldvärt.

Tack alla för era svar!

Det blev en Nikon F-801 med Nikon AF 35-70mm 1:3.3-4.5.

Jag vill tacka samtliga som gett mig svar på frågorna om Nikon´s F-801´or. Det är verkligen bra med ett sånt här forum.

MVH
Claes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar