Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga ang. köp av Canonutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannab93

Medlem
(Råkade lägga mitt inlägg under fel kategori så här kommer samma inlägg fast i rätt forum hoppas jag)

Köp av Canon utrustning
Hej allesammans!
Jag behöver lite hjälp. Det är nämligen så att jag vill uppgradera/uppdatera mig från min 50D.
Det jag främst fotar är djur i rörelse (hästhoppning, agility etc) men drömmen är att börja med porträtt och bröllopsfotografering så småningom. Vilken kamera borde jag välja?
Har tittat mycket på Canon EOS 7D men såg att det kommer börja säljas en 6D?

Sen undrar jag även vilka objektiv som är ett "måste" att ha i sin kameraväska om man vill börja jobba mer professionellt?
Just nu har jag ett Canon 50mm 2,8 och ett Sigma 70-200 2,8.

Tacksam för svar!
Mvh Johanna
 
Hejsan!

Hade jag varit du så hade jag gått upp till fullformat (typ 5dmk2, 6D osv) Eftersom du redan har en ganska avancerad kamera är hoppet till 7D inte tillräckligt stort, du behöver en kamera att växa med! Och eftersom du siktar på att jobba mer proffessionellt så varför ta omvägar? investera i framtiden! :) Och för porträtt och bröllop finns det inte mycket som slår en fullformat till vettiga pengar åtminstone.

6D kommer säkerligen vara en otrolig kamera och säkerligen bättre än 5Dmk2

Allt beror på din budget, och hur kameran känns att använda. Är kameran obekväm blir det inget kul att använda den i det långa loppet.

En begagnad 5Dmk2 hade jag nog satsat på, den är beprövad och funkar i alla lägen och till en vettig peng! sen när den börjar generera pengar kan du ta dom pengarna och uppdatera till vad som är bästast vid den tidpunkten! Det kan även va läge att behålla din 50D just för sport osv eller som ren backup!

Objektiv.. För porträtt osv är du ju täckt med ditt 70-200.. du kommer förlora lite räckvidd om du går upp i fullformat så jag kan för sportens skull rekommendera ett 400 f5,6L. begagnat såklart! runt 8000:- ) Vidvinkel kan ju vara den första investeringen dock.. allt beror ju på vad du känner att du saknar i dagsläget.. En bra normalzoom är aldrig fel att ha i väskan, typ 24-105 eller 24-70 :)

Slutsatsen på objektiven tycker jag är: börja med vad du har, fota ett par hundra bilder i olika situationer och känn efter vad du saknar.
 
Canon har ingen 50 f/2.8 men antar att du menar f/1.8. Om du fotar hästhoppning etc behöver du välfungerande autofokus och frågan är om du blir lycklig med nya 6d som har en enklare version, precis som gamla 5d2. Egentligen är det nog 5d3 du behöver för sport och action, då får du också högre bildhastighet. 6d tar även bara SD-kort vilket också talar för låg bildhastighet jämfört med Compact Flash. Till bröllop och porträtt funkar nog 6d lika bra. Men mtp det du fotar idag så säger jag 7d eller 5d3 utifrån hur mycket pengar du kan lägga. Fullformat ger onekligen ett stort hopp upp i bildkvalitet och båda dina objektiv går att använda fortsättningsvis.
 
Hejsan!

Hade jag varit du så hade jag gått upp till fullformat (typ 5dmk2, 6D osv) Eftersom du redan har en ganska avancerad kamera är hoppet till 7D inte tillräckligt stort, du behöver en kamera att växa med! Och eftersom du siktar på att jobba mer proffessionellt så varför ta omvägar? investera i framtiden! :) Och för porträtt och bröllop finns det inte mycket som slår en fullformat till vettiga pengar åtminstone.

6D kommer säkerligen vara en otrolig kamera och säkerligen bättre än 5Dmk2

Allt beror på din budget, och hur kameran känns att använda. Är kameran obekväm blir det inget kul att använda den i det långa loppet.

En begagnad 5Dmk2 hade jag nog satsat på, den är beprövad och funkar i alla lägen och till en vettig peng! sen när den börjar generera pengar kan du ta dom pengarna och uppdatera till vad som är bästast vid den tidpunkten! Det kan även va läge att behålla din 50D just för sport osv eller som ren backup!

Objektiv.. För porträtt osv är du ju täckt med ditt 70-200.. du kommer förlora lite räckvidd om du går upp i fullformat så jag kan för sportens skull rekommendera ett 400 f5,6L. begagnat såklart! runt 8000:- ) Vidvinkel kan ju vara den första investeringen dock.. allt beror ju på vad du känner att du saknar i dagsläget.. En bra normalzoom är aldrig fel att ha i väskan, typ 24-105 eller 24-70 :)

Slutsatsen på objektiven tycker jag är: börja med vad du har, fota ett par hundra bilder i olika situationer och känn efter vad du saknar.

Hej Mikael!
Tack så hemskt mycket för ditt svar!
Om jag skulle satsa på en begagnad 5Dmk2 - vad är det man ska titta på för att vara säker på att allt stämmer och fungerar? :)
Jag vill kunna stå nära motivet och ändå kunna få med så mycket som möjligt, det saknar jag lite i nuläget ..
 
Hmmmm
Hur skulle du bedöma bildkvalité jmf med AF och crop-faktorn (dvs beskärningen pga APS-C)?
För hästsport kan jag tänka mig att AF och ev även cropfaktorn (som gör att ditt 70-200 motsvaras av 100-400 på t ex 5D) kan vara till nytta. Så om du t ex ofta tar bilder på 200mm med din 50D så behöver du kanske ett annat objektiv/en telekonverter typ 1,4x.
AF på 5D mk2 är inte riktigt lika bra i snabba situationer som den i 50D.
För bröllopp/porträtt så är nog en 5D/6D ett bättre val.

Den kamera som nog bäst motsvara båda behoven är 5D mk3 men även då kan en konvertrer till telezoomen (eller ett nytt objektiv) vara bra.

Så om du väljer mellan t ex 7D och 5D så blir det vad du vill prioritera...
 
Canon har ingen 50 f/2.8 men antar att du menar f/1.8. Om du fotar hästhoppning etc behöver du välfungerande autofokus och frågan är om du blir lycklig med nya 6d som har en enklare version, precis som gamla 5d2. Egentligen är det nog 5d3 du behöver för sport och action, då får du också högre bildhastighet. 6d tar även bara SD-kort vilket också talar för låg bildhastighet jämfört med Compact Flash. Till bröllop och porträtt funkar nog 6d lika bra. Men mtp det du fotar idag så säger jag 7d eller 5d3 utifrån hur mycket pengar du kan lägga. Fullformat ger onekligen ett stort hopp upp i bildkvalitet och båda dina objektiv går att använda fortsättningsvis.

Hej Håkan!
Ja förlåt, menar naturligtvis f/1.8!
Hur stor skillnad kommer det vara ifall jag köper en 7D? Snabbheten
vet jag ju om, men bortsett från den?

Mvh Johanna
 
Hmmmm
Hur skulle du bedöma bildkvalité jmf med AF och crop-faktorn (dvs beskärningen pga APS-C)?
För hästsport kan jag tänka mig att AF och ev även cropfaktorn (som gör att ditt 70-200 motsvaras av 100-400 på t ex 5D) kan vara till nytta. Så om du t ex ofta tar bilder på 200mm med din 50D så behöver du kanske ett annat objektiv/en telekonverter typ 1,4x.
AF på 5D mk2 är inte riktigt lika bra i snabba situationer som den i 50D.
För bröllopp/porträtt så är nog en 5D/6D ett bättre val.

Den kamera som nog bäst motsvara båda behoven är 5D mk3 men även då kan en konvertrer till telezoomen (eller ett nytt objektiv) vara bra.

Så om du väljer mellan t ex 7D och 5D så blir det vad du vill prioritera...

Tack så hemskt mycket för ditt svar :)
Usch, det är ju så jobbigt att välja ..

Mvh Johanna
 
Hej Mikael!
Tack så hemskt mycket för ditt svar!
Om jag skulle satsa på en begagnad 5Dmk2 - vad är det man ska titta på för att vara säker på att allt stämmer och fungerar? :)
Jag vill kunna stå nära motivet och ändå kunna få med så mycket som möjligt, det saknar jag lite i nuläget ..

Man ska gå på magkänsla antar jag.. verkar personen ha varit rädd om sin kamera? ett fint yttre brukar betyda ett välhållet inre (i kamerasammanhang ;) ) kameran ska helst inte vara använd proffessionellt för det kan innebära tungt och hårt arbete i tuffa miljöer.

Vidare kan det va bra om du kan få reda på hur många exponeringar som gjorts med kameran.. den ska vara testad att hålla upp till 150 000 bilder tror jag.. men ett lågt antal bilder tagna (10-20tusen bilder) är rena drömmen och helt klart köpläge.

Men som dom andra säger är 5Dmk2 lite slö i autofokus i snabba rörelser och i lågt ljus! och just att ditt 70-200 inte får samma räckvidd med fullformat-sensor. då kan det va klokt att behålla 50D just för sport och som backup!

om du vill stå nära och få med mycket är det ett vidvinkelobjektiv du behöver. det beror lite på om du väljer fullformat eller crop-sensor. på en fullformat är 16mm jättevidvinkel och svindyrt.. men även runt 20-24mm är bra med vidvinkel på fullformat.

på en crop (50D, 7D osv) finns det objektiv som går ner till 10mm.. både sigma och canon har bra objektiv där.. canons är ett 10-22mm och sigma ett 10-20 har jag för mig. sigmat är billigare men canon bättre.. fungerar givetvis inte till en 5d pga sensorns storlek är större än vad objektivet klarar.
 
7D är bättre på att fånga djur i rörelse än vad 5D Mark II är.
7D duger bra som allroundkamera även för porträtt och bröllop men 5D Mark II är snäppet bättre t.ex i kyrkan där det ofta är svagare ljus.

Om du har pengarna och vill satsa framåt så är 5D Mark III ett perfekt val. Den är snabb och mycket bra även i dåligt ljus.

6D vet vi inte så mycket om eftersom den inte är testad på marknaden än.
Risken med den är väl att autofokusen är långsammare än på 7D.
6D är en fullformatskamera så bildkvaliteten är säkert på topp och förmodligen är den suveränt bra i svagt ljus (på höga ISO)

Tänk även på att man behöver bra optik för att fånga aktion. Autofokusen måste vara snabb och säker. I praktiken innebär det Canons USM-objektiv, och för deras zoomar L-kvalitet. För krävande aktionbilder.
 
7D är bättre på att fånga djur i rörelse än vad 5D Mark II är.
7D duger bra som allroundkamera även för porträtt och bröllop men 5D Mark II är snäppet bättre t.ex i kyrkan där det ofta är svagare ljus.

Om du har pengarna och vill satsa framåt så är 5D Mark III ett perfekt val. Den är snabb och mycket bra även i dåligt ljus.

6D vet vi inte så mycket om eftersom den inte är testad på marknaden än.
Risken med den är väl att autofokusen är långsammare än på 7D.
6D är en fullformatskamera så bildkvaliteten är säkert på topp och förmodligen är den suveränt bra i svagt ljus (på höga ISO)

Tänk även på att man behöver bra optik för att fånga aktion. Autofokusen måste vara snabb och säker. I praktiken innebär det Canons USM-objektiv, och för deras zoomar L-kvalitet. För krävande aktionbilder.

Jag har ett Canon 70-200 4,0 L USM - är det att föredra i bra ljus framför Sigma 70-200 2,8?
Har näst intill bestämt mig för en 7D nu :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.