ANNONS
Annons

Fråga ang beg Eos 1Ds

Produkter
(logga in för att koppla)

magsnus

Aktiv medlem
hej! jag har tängt att köpa mig en digitalkamera. kan hända att jag sattsar på att köpa en beg Eos 1Ds. finns det någon som är bra på den här modellen och som kan ge lite råd om vad jag tänka på innan jag slår till. tex vanliga fel som kan dyka upp när den här kameran säljs begangnat...

tack på förhan

magnus
 
Du har inte funderat på en Eos 5D från Tyskland istället? Bättre kamera, samma prisklass och dessutom ny..
 
defiant skrev:
är den bättre på allt? autofocus och vädertätning ex.

Den är visserligen inte vädertätad, men det krävs rätt extrema förhållanden för att det ska spela någon roll. AF är kanske något snabbare på proffshusen, men den är nog försumbar. Men, det är ju baserat ur min synvinkel.

Det är möjligt att andra tycker det är viktigare med tätat hus och något snabbare AF än bildkvalitet och fabriksgaranti.
 
Senast ändrad:
nu tycker jag att autofocus är viktigt, och jag gillar starkt 45 punkter, har man vat sig vill man inte vara utan.

Men håller med dig om garantin.
 
defiant skrev:
nu tycker jag att autofocus är viktigt, och jag gillar starkt 45 punkter, har man vat sig vill man inte vara utan.

Men håller med dig om garantin.

Jo, 45 punkters AF är bra, men det var inte avgörande för mig. Jag gick från en 1D till en 20D pga bättre prestanda på höga ISO. Men det går inte att komma ifrån att känslan i 1D(s) husen är grym.
 
jag har funderat och funderar fortfarande på en eos 5d, men just nu vill jag veta vilka problem som kan finnas hos beg 1Ds...
 
Jag har ialla fall inte hört eller läst om några kända fel. Dom är ju byggda för att användas och tål nog det mesta.

Generellt sett är det väl slutaren som brukar ge upp först, och jag har för mig att den ska hålla för minst 150.000 exponeringar på 1D(s) modellerna.
 
magsnus skrev:
jag har funderat och funderar fortfarande på en eos 5d, men just nu vill jag veta vilka problem som kan finnas hos beg 1Ds...

Problemet är att sensorn lätt blir dammig, lättare än t.ex. en 1.6x. Men några andra problem finnes inte på 1D-modellerna. Som Lars säger så är det slutaren som i såfall packar ihop. Men får man tag på en som gått 50000 eller så, så har den ju ganska lång livslängd kvar. Ett slutarbyte kostar ca 3000 kr. Fast om du inte specifikt måste ha fullformat så hade jag hellre satsat på en begagnad 1D mkII. Lägre brus och bättre bildkvalité från ISO400 och uppåt (pga bruset)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.