Annons

Fråga angående förstoringsapparater

Produkter
(logga in för att koppla)

BoBGunnar

Aktiv medlem
Hej på er allihopa!
Har precis börjat få upp ögonen för det här med eget mörkrum och tänkte nu köpa på mig en förstoringsapparat. Har spanat lite på en Durst M605 color men har även möjlighet att köpa en Durst M670 sv/v och nu vet jag i ärlighetens namn inte vilken jag ska välja. Så har ni några tips så mottages de tacksamt.
 
605 är väl en 6x6-apparat och om du inte redan har större format eller har planer på att skaffa en 6x7-kamera så skulle jag värdera färghuvudet mycket högt. Det är oändligt mycket lättare att kopiera multigrade med färghuvud så mitt val är självklart (men jag kör bara småbild och 6x6). Valet är lika lätt om du bara kör med graderade papper och 6x7 =)
 
Personligen har jag sällan eller aldrig varit nöjd med en enda svartvit bild som jag kopierat med färguvud. Jag föredrar kondensor eller kalljus före blandboxljuset. Eftersom det är ganska lätt att få tag på både begagnade 670 och 605 mycket billigt idag så kan man ju komplettera med det man föredrar senare. Fast 605 bedömer jag som en hållbarare och gedignare apparat med detaljer som t.ex negativhållare i metall och inte plast som 670. Hur du än gör så betala inte för mycket för dom. Priserna ligger väldigt lågt idag och du kan få apparater som är otroligt mycket proffsigare än dessa två för 3000-4000 idag inklusive flera optiker, skålar, timer och hela köret som behövs.
 
Det här med kondensor eller färghuvud, spelar det så jättestor roll egentligen? Jag lyckas inte se något mönster i vilka apparater jag föredrar. Min egen kondensorapparat tycker jag jättemycket om (gammal Durst D659). En annan kondensorapparat lyckades jag inte få något vettigt ur medan skolans färgapparater funkade toppen, med samma negativ. Kanske är jag som inte har så stor koll på olika kondensorer.
 
Graal skrev:
Personligen har jag sällan eller aldrig varit nöjd med en enda svartvit bild som jag kopierat med färguvud. Jag föredrar kondensor eller kalljus före blandboxljuset. Eftersom det är ganska lätt att få tag på både begagnade 670 och 605 mycket billigt idag så kan man ju komplettera med det man föredrar senare. Fast 605 bedömer jag som en hållbarare och gedignare apparat med detaljer som t.ex negativhållare i metall och inte plast som 670. Hur du än gör så betala inte för mycket för dom. Priserna ligger väldigt lågt idag och du kan få apparater som är otroligt mycket proffsigare än dessa två för 3000-4000 idag inklusive flera optiker, skålar, timer och hela köret som behövs.

Tack för ditt utförliga svar. Vad skulle du säga är ett rimligt pris för dessa maskiner då? Och vad är det för andra maskiner som du tänker på när du säger att man kan få mycket proffsigare apparater för en lite större peng? Ursäkta att jag är lite frågvis men jag har ingen direkt koll på dessa saker.

Vill även passa på att tacka övriga som tagit sig tid att svara =)
 
Kondensor kontra blanboxljus i färghuvud eller sk Vc-huvud:

Blandboxljuset kräver lite kontratsrikare negativ med samma filtrering eller med samma pappersgrad, för att ge samma kontrast i bild. Dammkorn på negativet syns inte lika lätt på bilder koierade med blandboxljus. Kornet blir "luddigare"/mjukare och mindre synligt i färghuvud. Skärpan/kornet upplevs som distinktare i kondensorapparater.

Skillnaderna kan upplevas olika. En del tycker det ena är snyggare än det andra. Personligen föredrar jag kondensor och lösa filter i filterfacket men vid kopiering med olika filter i samma bild funkar färg- eller vc-huvud bäst rent arbetsmässigt.
 
Vid val av begagnad apparat kan medföljande timer och optik betyda mycket när man ser på hur mycket man ska betala. Det är de dyraste tillbehören. Det är utomordentligt om du får med El-Nikkor 2,8/50 och 80/5.6 eller Schneider Componon optik. Gärna två med tanke på att apparaten både kan användas till småbild och mellanformat.
 
Rimligt pris inklusive olika negativhållare för småbild och mellanformat samt två bra (sexlinsiga) optiker är nog max 2000:-. Har sett Durst Laborator 1200 (för all negativformat upp till 9x12cm) med flera optiker gå för 3000-4000kr inklusive allt övrigt man behöver. Såg även en annons nyligen där en Leitz Focomat V35 (småbildens BMW), en Durst 805 (6x9-apparat) samt ytterligare två apparater och mycket skålar, torkar framkallningsdosor, ja ett fullutrustat labb gå för under 4000:-. Det finns så mycket begagnade proffsapparater från fotografer som bytt till digitalt ute på marknaden idag att man knappt får någonting sålt för över 5000:- tror jag.
 
Väll, nåt om olika typ av ljus vid mörkrumsarbetet

First, om man jobbar med olika typ av ljus då ökar man sina möjligheter att uttrycka just det man vill med sina bilder men man måste vara självsäkert hur det hela arbetar ihop! DVS fatta sammanhanget i det hela. En konstnär har också flera penslar och de är av olika kvalité, brett och utseende och dom blandar färger och nyanser.

Man måste lära sig vad och hur använder saker och när framför allt.

Det måste en fotograf med! Man måste lära sig att kopiera ordentligt och att kopieringsarbetet börjar i kameran vid exponeringen! Det man kallar för den psykiska processen. Man ser, man över, under eller normal exponerar för ändamålen. Alltså arbetar ändamålsmässigt.

Kännedom av olika framkallnings "agent" ett måste, att veta hur de påverkar likaså och det finns bara ett sätt att bli bra. Göra det och anteckna hela tiden!!! Ett misslyckande är alltid ett misslyckande och det syns! Bara okunniga som inte ser det!

Olika typ av ljus = olika typ av bilder
Kännedom av det blandad med kunskap om ditt kemi = valmöjlighet.
Valmöjlighet = frihet att kanalisera sina känslor
Kanaliserade känslor = välbefinnande både för dig och andra betraktare
 
Tack för alla svar. Har kommit fram till att jag ska vänta lite med tanke på att jag inte får med så mycket i den "sats" som jag tittat på.
 
BoBGunnar skrev:
Tack för alla svar. Har kommit fram till att jag ska vänta lite med tanke på att jag inte får med så mycket i den "sats" som jag tittat på.

Ta det lugnt och samla målmedvetet lite då och då. Tradera är en bra ställe att leta!
 
Det är också värt att tänka på när man köper begagnat, att se till att man får alla delar till en förstoringsapparat. dvs negativinlägg, korrekt kondensor (om den går att byta ut) och objektivplattor att skruva i objektiven i (och här är 39 mms gänga det enda vettiga).

Det är tidvis ett rent elände att hitta det man ska ha, om det fattas. Letar fortfarande efter snart ett år efter just 39 mms objektivplattor till en Durst 606... :)
 
Oh ja, det är jävligt viktigt som Jimi sa här.

Är det komplett, vad har du för tillbehör går att köpa fortfarande och dylikt är dina viktigaste frågor!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.