Advertisement

Annons

fråga angående avsaknad av bildstabilisator. tacksam för svar!

Produkter
(logga in för att koppla)
P.R. skrev:
...Sony/KM har väl en indikator som visar hur mycket stabiliseringen kompenserar har jag för mig, visar den att kameran stabiliserar hela tiden även utan att ni gör halvavtryck (eller på annat vis aktiverar stabiliseringen)?

AS-indikatorn och även resten av inställningarna tänds vid halavtryck för att lysa ett tag efter man släpper avtryckaren igen. Däremot vet jag inte om sensorerna som känner av skakningarna stängs av också. Det vore dumt i så fall för då måste man ju alltid vänta 1-2 sek innan man trycker av helt. Troligtvis så är det bara visningen i sökaren som stängs av för att spara på ström.

FILM) (Anddje skrev:
Ja, den har en indikator med 5 "nivåer", denna visar hela tiden hur mycket den kompenserar även utan att man trycker ner avtryckaren.

Är du säker? Jag har för mig att dom slocknar efter ett tag men jag har inte kameran framför mig så jag kan inte prova...

Grimmer skrev:
Är du säker? Jag har för mig att dom slocknar efter ett tag men jag har inte kameran framför mig så jag kan inte prova...
Ja, den slocknar ju när LCD'n i sökaren slocknar efter en stund, men om du släpper avtryckaren så är den ju igång ett tag innan den slocknar, och då visar den ju kompenseringen utan att man håller nere avtryckaren, iofs kanske den slutar när LCD'n slocknar, men jag tror inte det.
Nu när jag testade så skakade jag "lagom" så att mätaren höll sig på 2-3 "pinnar", sen slocknade lcd'n och jag duttade till på avtryckaren, och den tändes igen och fortsatte direkt att visa förändrad kompensering utan någon fördröjning.

Grimmer skrev:
Däremot vet jag inte om sensorerna som känner av skakningarna stängs av också. Det vore dumt i så fall...
På Canon stängs stabiliseringen av ungefär två sekunder efter att man släppt avtrycket. Jag har förutsatt att man gjort det valet av strömbesparingsskäl. Kanske är det så att gyrona drar inte mycket i jämförelse med att flytta linsen? Men då är det konstigt att Pentax har en fördröjning...
...för då måste man ju alltid vänta 1-2 sek innan man trycker av helt.
Nja, nu är det ju bara aktuellt att vänta när tiderna är så pass långa att stabiliseringen gör nytta. Sedan skulle jag säga att uppstarttiden är kortare än 1 sekund, men det är en bra tumregel att vänta så länge för att vara på den säkra sidan.

Det är konstigt att man inte hört något om detta tidigare då det ju är en klar fördel om systemet ständigt är aktivt utan att det blir några negativa konsekvenser som hög strömförbrukning.

Finns det någon teknisk artikel som beskriver hur systemet fungerar lite mer i detalj?

P.R. skrev:
...Det är konstigt att man inte hört något om detta tidigare då det ju är en klar fördel om systemet ständigt är aktivt utan att det blir några negativa konsekvenser som hög strömförbrukning.

Finns det någon teknisk artikel som beskriver hur systemet fungerar lite mer i detalj?

Inte av vad jag vet.
Oftast så hakar folk upp sig på de negativa sidorna och glömmer bort de positiva, speciellt på internet verkar det som.

Appropå negativa sidor så tror jag att jag ska göra slag i saken och lämna in min 7D på garanti för att en gång för alla få "black frame"-problemet ur världen...

Ah, nu förstår jag varför jag aldrig upplevt blackframeproblemet "Konica Minolta has recently discovered that some of its digital cameras may show the following symptom after not being used for a long time" varför skulle en D7D få ligga orörd en lång tid!?

HDFS) (KGS skrev:
Ah, nu förstår jag varför jag aldrig upplevt blackframeproblemet "Konica Minolta has recently discovered that some of its digital cameras may show the following symptom after not being used for a long time" varför skulle en D7D få ligga orörd en lång tid!?
Jag tror inte att det är det som är problemet egentligen, att lämna den orörd kanske gör att det händer lättare, men eftersom det beror på en felaktig del i slutarmekanismen så har det nog mycket med tur att göra om man får det eller inte :)
Jag har inte upplevt det med varken 5D eller 7D.

tack för alla svaren, även fast det blev lite off topic ibland:)

ja pentaxen verkar ju vara den bästa, men också den dyraste.. vilken hade ni valt mellan sonyn och canonen?

/ Alex

Sonyn. Tveklöst.

Rankinglista för kameror under 10 lax, februari 2007

1) Pentax K10D
2) Sony A100
3) Pentax K100D

Sen kommer liksom ingenting. K110D och Samsungs systemkamera är lågprismodeller som säkert fungerar om man klarar sej utan stabilisering, rengöring, vädertätning osv osv och då kan man lika gärna välja Canon eller Nikon.

I min vänstra långtå känner jag att det snart kommer en ny Sony-modell. Jag tror inte den kommer att vara sämre än K10D och knappast dyrare... Efter ett helt år börjar A100 kännas som en utgående modell. Men lugn bara, den kommer att fungera läääänge än. Jag säger till när jag kört slut på min urgamla D7D (mitt ex fyller ett helt år i maj, som modell fanns den redan på gamla statsministerns tid)

Sony vs. Canon? Sony tveklöst säger jag med. Gå in i en fotobutik och testa dom bara, Sonyn är extremt mycket skönare och lättare att använda samt har en mycket större och ljusare sökare.

Angående Sonys kitobjektiv så är det ljusår från Canons 18-55, enligt tidningen Popular Photography slår det tillochmed Nikons kända 18-70.

Jag hade valt K10D, men om pengarna inte räcker så är A100 ett solklart val, om den inte skulle duga av någon anledning skulle jag kolla till Pentax K100D eller Nikon D80 före Canon 400D, enligt mig ligger 400D'n längst ner på topplistan i det segmentet, möjligen att Olympus hamnar efter :)

okey, pentaxen verkar ju fortfarande vara den populäraste, och näst efter den sonyn.. jag vet helt ärligt inte riktigt vad jag är villig att ge för en kamera, har råd med k10an, men vet inte om jag tycker det är värt det.. försig kostar den bara 1-2000 mer, och när man redan är uppe i dom summorna kanske en tusenlapp hit eller dit inte spelar så stor roll.

hur stabila tror ni att sony som kameratillverkare är? tror ni att dom kommer finnas kvar på marknaden om säg en 5-10 år? känns lite jobbigt om man köper en sonny om dom sen skulle gå i konkurrs eller lägga ner verksamheten så man inte kan uppgradera sig med tiden..

sen av nyfikenhet, vad är det som gör alla så skeptiska till 400dn? den har ju annars fått bra kritik vad jag har förstått..

/ alex

alexandr skrev:
sen av nyfikenhet, vad är det som gör alla så skeptiska till 400dn? den har ju annars fått bra kritik vad jag har förstått..
Testa att använda den och jämför med nåt av de andra märkena, idag är alla andra (Nikon D80, Sony A100, Pentax K100D/K10D) mycket mer ergonomiska och lättanvända än var en 400D är. Visst, den ger bra bilder, men det gör de andra också, den ger inte så bra att jag tycker det är värt att offra den känslan man får av att använda en riktig kamera.

Ska du vara extrem så ska du jämföra den med en Minolta 7D eller Nikon D200, då känns väl 400D'n lite som en tändsticksask i jämförelse :p
Ok, kanske inte riktigt så illa, men det är en stooor skillnad.

Sony är nog ganska stabila, det är mycket svårt att säga vilka som finns kvar om 5-10 år, det är inte ens säkert om Canon finns kvar om så lång tid :p
Men Sony tror jag är ett säkert kort, så säkert det kan bli nästan iom. att dom till skillnad från t.ex. Nikon gör i stort sett alla komponenter själva, Nikon och Pentax har hittils köpt in alla sina sensorer från Sony, förutom en som Nikon gjorde själva, och den blev inget vidare om jag minns rätt :)

Pentax kan bli säkert, men för tillfället är det faktiskt lite osäkert, Pentax har precis gått ihop med Hoya, och från vad jag har läst verkar det vara så att Hoya/Pentax tänker göra sig av med kameraavdelningen och satsa på sin mediciska utrustning.
Men det troligt att dom säljer av till Samsung som redan nu har ett samarbete med Pentax, men tills det är klart vet man ju inte riktigt.

tack för svaret! jag har även en fråga ang. minneskort. är det samma minneskort till alla digitala kameror eller är dom märkesspecifika, alt. systemkamera eller kompaktkameraspecifika?

/ alex

Oavsett vad som händer med Pentax tror jag inte att deras objektivfattning kommer att försvinna. Alldeles säkert kommer någon annan köpa den och ta över tillverkningen av kameror och objektiv. Den har ju överlevt i 30 år, och den lär nog leva ett bra tag till.

Minneskort. Man måste inte ha ett kort från en speciell tillverkare, däremot måste det vara rätt standard. Generellt är det antingen CF (Compact Flash) eller SD (Secure Digital). Olika modeller stöder olika kort. Canon 400D stöder till exempel Compact Flash och Pentax K10D stöder Secure Digital.

alexandr skrev:
tack för svaret! jag har även en fråga ang. minneskort. är det samma minneskort till alla digitala kameror eller är dom märkesspecifika, alt. systemkamera eller kompaktkameraspecifika?

/ alex
De flesta kompaktkameror använder SD-kort, Nikon D50, D40 och Pentax K100D och K10D använder också SD-kort. Alla andra Nikon, Sony, Canon och Olympus använder CompactFlash (Olympus klarar XD med), korten är inte märkesbundna utan du kan använda dem i vilken kamera som helst. Till Sony A100 får man även med en adapter från CF till Memorystick DUO.

J.Paul skrev:
Oavsett vad som händer med Pentax tror jag inte att deras objektivfattning kommer att försvinna. Alldeles säkert kommer någon annan köpa den och ta över tillverkningen av kameror och objektiv. Den har ju överlevt i 30 år, och den lär nog leva ett bra tag till.
Inte för att jag tror att Pentax kommer gå under och K-fattningen försvinna, men vem skulle köpa den om inte Samsung?
Någon av de existerande kameratillverkarna skulle knappast byta.

HDFS) (KGS skrev:
Sonyn. Tveklöst.

Rankinglista för kameror under 10 lax, februari 2007

1) Pentax K10D
2) Sony A100
3) Pentax K100D

Sen kommer liksom ingenting.

"Tveklöst" och "ingenting", jag tycker det är alltför kategoriska uttalanden.

Jag är ju relativt ny på foto men det jag slås av är hur lika alternativen är. Det är i princip omöjligt att se vilken kamera som tagit vilken bild och alla märken har väl sina fördelar.

Canon har enormt utbud av objektiv, inte minst begagnat och om du vill uppgradera till något "värre" hus så finns det flera alternativ. Det samma gäller Nikon.

Pentax och Sony har inbygg antiskak, osv.

Alltså, jag vill inte argumentera för eller emot ngåon ensklild modell men jag tycker man skall vara försiktig med att ge alltför generella råd.

KG, att säga att Pentax är tveklöst bästa kamera vore ju som att säga att Porsche är tveklöst bästa sportbil ...... eeh, ja just det! :)

Mvh
PCS 1683

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar