Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
fråga - A77 främre ridåslutare
- Trådstartare jeens
- Start datum
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Det finns två fördelar med främre elektronisk slutare som jag känner till:
1. Tystare (slutaren stängs och öppnas en gång bara)
2. Kortare slutarfördröjning
Jag har inte hittat någon direkt nackdel med elektronisk förstaslutare så den är alltid på på min A77.
1. Tystare (slutaren stängs och öppnas en gång bara)
2. Kortare slutarfördröjning
Jag har inte hittat någon direkt nackdel med elektronisk förstaslutare så den är alltid på på min A77.
Znutt
Aktiv medlem
Vissa äldre Minolta blixtar funkar dåligt med elektronisk förslutare t.ex. Ring blixten....
FlyerOne
Aktiv medlem
Vid korta slutartiden (kanske runt 1/1000 sek och kortare, beroende på objektiv) kan man få ojämn exponering eftersom avståndet mellan den andra ridån och den elektroniska förstaridån på bildsensorn är större än avståndet mellan de båda mekaniska ridåerna.
I övrigt är det enbart fördelaktigt med elektronisk förstaridå (förutom med Minoltas ringmakroblixt som sagt). Jag har också normalt elektronisk förstaridå på ON.
I övrigt är det enbart fördelaktigt med elektronisk förstaridå (förutom med Minoltas ringmakroblixt som sagt). Jag har också normalt elektronisk förstaridå på ON.
jeens
Aktiv medlem
Vid korta slutartiden (kanske runt 1/1000 sek och kortare, beroende på objektiv) kan man få ojämn exponering eftersom avståndet mellan den andra ridån och den elektroniska förstaridån på bildsensorn är större än avståndet mellan de båda mekaniska ridåerna.
Tack för bra beskrivning!
Mvh jens
jeens
Aktiv medlem
Väl bekomme!
Tycker själv att A77 är en fantastiskt rolig kamera att fota med. Man upptäcker hela tiden nya sätt och användningsområden med denna lite annorlunda teknik. Mycket nöje!
Visst är det så! Var dock lite besviken första tiden då jag köpte kameran, gick från en gammal men välanvänd nikon d300 så det var en stor omställning. Nu börjar man känna sig mer bekväm med kameran och gillar den mer och mer!
Bara den fina men dyyra ziess 24f2 som saknas
Mvh jens
afe
Aktiv medlem
Den här tråden ger en del information om när det kan vara lämpligt att ställa in kameran på mekanisk förstaridå: http://photo.stackexchange.com/questions/39489/disadvantages-of-electronic-first-curtain-shutter
jeens
Aktiv medlem
Den här tråden ger en del information om när det kan vara lämpligt att ställa in kameran på mekanisk förstaridå: http://photo.stackexchange.com/questions/39489/disadvantages-of-electronic-first-curtain-shutter
Tack för intressant länk!
mvh jens