Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fråga - A77 främre ridåslutare

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Har en undran över den funktionen på min A77, vad är iden med att kunna vlja elektronisk främre ridåslutare som finns i menyn?

Mvh jensa

Det finns två fördelar med främre elektronisk slutare som jag känner till:
1. Tystare (slutaren stängs och öppnas en gång bara)
2. Kortare slutarfördröjning

Jag har inte hittat någon direkt nackdel med elektronisk förstaslutare så den är alltid på på min A77.

Vid korta slutartiden (kanske runt 1/1000 sek och kortare, beroende på objektiv) kan man få ojämn exponering eftersom avståndet mellan den andra ridån och den elektroniska förstaridån på bildsensorn är större än avståndet mellan de båda mekaniska ridåerna.

I övrigt är det enbart fördelaktigt med elektronisk förstaridå (förutom med Minoltas ringmakroblixt som sagt). Jag har också normalt elektronisk förstaridå på ON.

Vid korta slutartiden (kanske runt 1/1000 sek och kortare, beroende på objektiv) kan man få ojämn exponering eftersom avståndet mellan den andra ridån och den elektroniska förstaridån på bildsensorn är större än avståndet mellan de båda mekaniska ridåerna.

I övrigt är det enbart fördelaktigt med elektronisk förstaridå (förutom med Minoltas ringmakroblixt som sagt). Jag har också normalt elektronisk förstaridå på ON.

Tack för bra beskrivning!
Mvh jens

Väl bekomme!

Tycker själv att A77 är en fantastiskt rolig kamera att fota med. Man upptäcker hela tiden nya sätt och användningsområden med denna lite annorlunda teknik. Mycket nöje!

Väl bekomme!

Tycker själv att A77 är en fantastiskt rolig kamera att fota med. Man upptäcker hela tiden nya sätt och användningsområden med denna lite annorlunda teknik. Mycket nöje!

Visst är det så! Var dock lite besviken första tiden då jag köpte kameran, gick från en gammal men välanvänd nikon d300 så det var en stor omställning. Nu börjar man känna sig mer bekväm med kameran och gillar den mer och mer!
Bara den fina men dyyra ziess 24f2 som saknas :)

Mvh jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar