Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotta på bilmässa - tips

Produkter
(logga in för att koppla)

ripley333

Aktiv medlem
ska till elmia bilmässa till helgen och tänkte dra med kameran. har aldrig fottat på en inomhusmässa innan så vad ska man tänka på? ska man använda blixt? almänna tipps är välkommna.

har ett 17-70 2,8-4,5 som jag ska använda. har också en extern blixt.

mvh

tror knappast jag drar med mig ett stativ och tar 3 exponeringar på varje bil.

men jag håller med att hdr passar bra på bilar. men på mässbilder vet ifan...

Sätt kameran på så högt ISO som möjligt utan att det blir för brusigt. Om du använder blixt kan du ställa synkningen på "rear sync" (baksynk). Det kan bli lite rörelseoskärpa om folk rör sig men hellre det än att få blixtbilder där allt är mörkt i bakgrunden och överexponerat närmast kameran. Rikta blixten uppåt om det finns något tak eller annat att reflektera mot. Stativ är ett måste med dessa inställningar.

Om du bara ska fota stillastående motiv kan du strunta i blixten och köra med befintligt ljus. Vet inte vad du har för kamera, men om du har möjlighet att ställa vitbalansen med ett gråkort i den miljön du ska fota är det bra. Även här behövs stativ.

Då kanske vi ses där. Jag ska dit på söndagen iaf, tar med mig tamron 17-50/2.8 för inomhusbilderna och canon 100/2.8 för utomhusbilderna.

dom flesta bilderna kommer bli stillastående motiv men med mycket rörelse i bakgrunden. min blixt har inte sync på andra ridån. men kameran har ju något som heter rear på blixtläget. är de tnågot liknande?

Wicca skrev:
Då kanske vi ses där. Jag ska dit på söndagen iaf, tar med mig tamron 17-50/2.8 för inomhusbilderna och canon 100/2.8 för utomhusbilderna.

trevligt. jag har också ett 70-200 2,8 som jag tänkte ha utomhus och till kvällen

ripley333 skrev:
dom flesta bilderna kommer bli stillastående motiv men med mycket rörelse i bakgrunden. min blixt har inte sync på andra ridån. men kameran har ju något som heter rear på blixtläget. är de tnågot liknande?

Skulle tro att det är samma sak. Vad är det för kamera? Fördelen med Rear Sync är att du kan frysa rörelsen någorlunda om det är dunkelt ljus i lokalen.

iBoat skrev:
Skulle tro att det är samma sak. Vad är det för kamera? Fördelen med Rear Sync är att du kan frysa rörelsen någorlunda om det är dunkelt ljus i lokalen.

okey. jag har en nikon d40. men den stora frågan är om man ska använda blixt eller inte.

mvh

ripley333 skrev:
okey. jag har en nikon d40. men den stora frågan är om man ska använda blixt eller inte.

mvh

Ja du, det är svårt att svara på när man inte sett miljön. Ta med blixten för säkerhets skull.
Om du vill ha skarpa bilder är stativet tyvärr nödvändigt.

Jag skall dit på långfredag, kollade lite på mina bilder från ifjol och ISO 400 gav vid bl 5 en 1/125 på många bilder så någon blixt behöver du inte.

Det jag inte kan riktigt bestämma mig för är, om jag skall ta 16-35:an eller 24-70:an med mig, men blixten får stanna hemma. Det är nog lika bra att ta med båda :).

ATJ skrev:
Jag skall dit på långfredag, kollade lite på mina bilder från ifjol och ISO 400 gav vid bl 5 en 1/125 på många bilder så någon blixt behöver du inte.

Det jag inte kan riktigt bestämma mig för är, om jag skall ta 16-35:an eller 24-70:an med mig, men blixten får stanna hemma. Det är nog lika bra att ta med båda :).

okey då är det nog lugnt. 125 klarar man sig lätt på vid 17mm ju.

jag tycker bilar passar bäst i vidvinkel. 10-20mm är väll lagom.

ripley333 skrev:
okey då är det nog lugnt. 125 klarar man sig lätt på vid 17mm ju.

jag tycker bilar passar bäst i vidvinkel. 10-20mm är väll lagom.

Jo det blir nog lagom, jag har ju en FF kamera så 16-35 blir nog huvud objektivet och 24-70 blir backup i fickan.

Här finns lite av mina bilder från förra året http://www.tjernstrom.se/bilder/diverse/biltraffar/elmia_2007/index.html där kan du se brännvid, tid och bländare. jag hade ett Tokina 12-24 F4,0 ifjol och en 20D.

Vilken dag skall du dit?

Skippa ditt stativ, det begränsar dig för mycket på en mässa med så mycket folk. Fixa istället ett DIY "trådstativ" ifall du känner att du behöver lite mer stabilitet. kolla in videon så förstår du. =)
(Har inte testat själv men det ser stabilare ut)

http://www.metacafe.com/watch/1041948/1_image_stabilizer_for_any_camera_lose_the_tripod/

Ta med blixten ifall att, men det går nog ypperligt utan. Se till att du stödjer dig mha dina armar mot kroppen för bättre stabilitet.

Var på Elmia förra året och även på Mc-mässan i år i GBG och körde med ISO 400, F5,6 och slutartider runt 1/40s med SR påslaget.
Några bilder från Mc-mässan finns på http://www.flickr.com/photos/r-erixon/sets/72157603804262656/

Alla bilder tagna utan blixt förutom "stuntbilderna"

God tur.

Eddy_louix skrev:
Skippa ditt stativ, det begränsar dig för mycket på en mässa med så mycket folk. Fixa istället ett DIY "trådstativ" ifall du känner att du behöver lite mer stabilitet. kolla in videon så förstår du. =)
(Har inte testat själv men det ser stabilare ut)

http://www.metacafe.com/watch/10419...ör annars sliter man ut kamerans stativfäste?

Skruven är nog inge svårt att få tag på, det är "vanlig" 1/4 tum till nästan alla kameror. (De andra har 3/8 tum) Kolla i en järnaffär efter 1/4 tum skruv.

Jag har varit i Elmia två gånger, lördag det är så mycket folk där att jag verkligen inte rekommenderar det. Men förstås, då där är flera intressanta bilar i parkeringen.

Jag använde Sigma 18-50 2.8, blixt och stativ. Och tog bara RAW, speciellt i Custom-hallen ljusen är ganska gul.

Hoppas du har kul, det är bra utställning!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar