Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoutskrift vs Beställa från nätet

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Är i valet o kvalet att inom snar framtid köpa in en a3 skrivare, men är samtidigt fundersam över kvalitén om man jämför med beställda bilder från ex. crimson eller dylikt.

Vad kostar en utskrift på en BRA a3 printer? Och är det lönsamt att använda det?
Visst om tidskvalet är kort är det väl ett bra alt?
Men har man en vecka på sig att leverera så är det frågan?

Vad är en bra / ekonomisk skrivare idag? Vilken/vilka modeller är aktuella?

Är i valet o kvalet att inom snar framtid köpa in en a3 skrivare, men är samtidigt fundersam över kvalitén om man jämför med beställda bilder från ex. crimson eller dylikt.

Vad kostar en utskrift på en BRA a3 printer? Och är det lönsamt att använda det?
Visst om tidskvalet är kort är det väl ett bra alt?
Men har man en vecka på sig att leverera så är det frågan?

Vad är en bra / ekonomisk skrivare idag? Vilken/vilka modeller är aktuella?

En bra skrivare kostar runt 7.000 kronor.

Om det är lönsamt att använda avgörs helt av hur ofta du skriver ut. Att köpa en skrivare för 7.000 kronor om du gör 20 A3-utskrifter per år är ingen vidare affär. Förutom priset på skrivaren tillkommer kostnader för bläck och papper.

Crimson tar 31 kronor plus frakt för en utskrift motsvarande A3. Papperskostnaden för en sådan utskrift om du gör den själv beror på papperstyp men en snabbtitt på ett blankt Canon-papper hos Rajala ger ett styckepris på 29 kronor.

En bra skrivare kostar runt 7.000 kronor.

Om det är lönsamt att använda avgörs helt av hur ofta du skriver ut. Att köpa en skrivare för 7.000 kronor om du gör 20 A3-utskrifter per år är ingen vidare affär. Förutom priset på skrivaren tillkommer kostnader för bläck och papper.

Crimson tar 31 kronor plus frakt för en utskrift motsvarande A3. Papperskostnaden för en sådan utskrift om du gör den själv beror på papperstyp men en snabbtitt på ett blankt Canon-papper hos Rajala ger ett styckepris på 29 kronor.

Låter inte som en vidare affär då? :)

Jag skulle säga att vill du ha egen kontroll och skriver ut för att du tycker det är roligt så ska du ha en egen printer. VIll du ha fullt OK utskrifter till mycket lägre pris så beställer du från ett lab.

Själv har jag försökt med alla medel att justera och färgkalibrera min Epsonskrivare (vilket i sig har kostat en hel del papper och bläck) men jag kan inte säga att mina utskrifter blir bättre än Crimsons. Det har varit ett kul men väldigt frustrerande projekt och den enda jag fått ut av det är att utskrifterna kommer en dag snabbare, med samma eller sämre kvalitet, och mycket dyrare. :)

Jag skulle säga att vill du ha egen kontroll och skriver ut för att du tycker det är roligt så ska du ha en egen printer. VIll du ha fullt OK utskrifter till mycket lägre pris så beställer du från ett lab.

Själv har jag försökt med alla medel att justera och färgkalibrera min Epsonskrivare (vilket i sig har kostat en hel del papper och bläck) men jag kan inte säga att mina utskrifter blir bättre än Crimsons. Det har varit ett kul men väldigt frustrerande projekt och den enda jag fått ut av det är att utskrifterna kommer en dag snabbare, med samma eller sämre kvalitet, och mycket dyrare. :)

Jo, de kan jag mycket väl tänka mig, just att man har en inkörningsprocess att se fram imot. - Men som du säger, de är väl ändå lite kul, att kunna "framkalla" dem själv hemma och sen använda dem för eget bruk alt. använda dem till inkommande fotojobb.

Hur är hållbarheten på bläckstrålebilder? Är de känsligare än "beställda" ?

Pigmentbläck som t.ex. Epson använder påstås hålla väldigt länge ("100 år"), men ingen har väl provat i verkligheten ännu. :)

Fördelen med digitalt är ju att det bara är att skriva ut en till när den börjat blekna.

En egen bläckstråleskrivare är en bra affär ganska snabbt om man jämför med t ex Crimsons priser för deras bläckstråleutskrifter. Däremot måste du göra ganska många egna utskrifter för att kunna konkurrera med t ex Crimsons C-printar.

Men, hela grejen med en bläckstråle är ju att du kan välja bland så många olika utskriftsmedia som kan ge som mycket mera till själva bilden. En c-print är ju antingen blank, halvmatt eller matt medans bläckbilderna ju kan vara på allt från högblankt till grovt akvarellpapper eller canvas.

Skriver du ut riktigt mycket blir det mera lönsamt att köpa en A2 skrivare, men då måste du skriva ut en hel del.

/Johan

En egen bläckstråleskrivare är en bra affär ganska snabbt om man jämför med t ex Crimsons priser för deras bläckstråleutskrifter. Däremot måste du göra ganska många egna utskrifter för att kunna konkurrera med t ex Crimsons C-printar.

Men, hela grejen med en bläckstråle är ju att du kan välja bland så många olika utskriftsmedia som kan ge som mycket mera till själva bilden. En c-print är ju antingen blank, halvmatt eller matt medans bläckbilderna ju kan vara på allt från högblankt till grovt akvarellpapper eller canvas.

Skriver du ut riktigt mycket blir det mera lönsamt att köpa en A2 skrivare, men då måste du skriva ut en hel del.

/Johan

Men, det där är ju bara en del av sanningen. För hos t ex Crimson kan du mycket enkelt få utskrift på t ex canvas. Idag har jag svårt att se, ur ett ekonomisktperspektiv, att det är någon större idé med egen printer. Dels är de fula och tar plats, men samtidigt så kvalitén hos t ex Crimson så otroligt bra, att det idag känns överflödigt. Om man skall printa på egen hand, så skall det vara för att man gör många utskrifter ofta och behöver kunna leverera snabbt, d v s ha en jävligt bra omsättning på printade bilder (vilket är otroligt ovanligt)....

Simma lugnt!

/Johan

Du skriver att en egen skrivare snabbt blir en bra affär jämfört med Crimsons bläckstråleutskrifter. Vad tänker du på för bläckstråleutskrifter då?

Du skriver att en egen skrivare snabbt blir en bra affär jämfört med Crimsons bläckstråleutskrifter. Vad tänker du på för bläckstråleutskrifter då?

Det är ju bara att titta på vad exvis en A3 på deras akvarellpapper kostar jämfört med vad det kostar att skriva ut en A3 på akvarellpaller själv.

Crimson tar ju 260 spänn plus moms för en kopia i den storleken och då är den utskriven på Fuji Fine Art Etch 300g.

Motsvarande pris med en bläckis som har lite större tankar är med ett Canson Montval Aquarelle 310g typ 30 spänn för pappret och så drygt som mest 25 spänn för bläcket.

325 spänn mot 55 gör skillnad om man printar en del. Tio A3 utskrifter är 2700 kronor. Skriver du ut 50 A3 på ett år så är det ju en bra deal eller hur?

/Johan

PS
Är dunderförkyld så jag reserverar mig för eventuella tankevurpor, men kalkylerna borde stämma rätt bra.

Stämmer bra. För 25 A3 kopior med bläckstråle från Crimson kan man köpa en ny Epson Stylus Photo R2880 och få tillgång till all världens fine-art papper istället.

Pigmentbläck som t.ex. Epson använder påstås hålla väldigt länge ("100 år"), men ingen har väl provat i verkligheten ännu. :)

Fördelen med digitalt är ju att det bara är att skriva ut en till när den börjat blekna.

Nej, men många har testat via accelererade tester. Om vi struntar i antalet år som man använder, eftersom det bygger på en hel del antagande om hur bilden visas, så kan man i alla fall med säkerhet säga att om man utsätter en c-print och en pigmentutskrift för samma mängd ljus, så tar det mer än dubbelt så lång tid, i många fall tredubbla tiden, innan pigmentutskriften visar samma blekning som c-printen.

Stefan

Men, det där är ju bara en del av sanningen. För hos t ex Crimson kan du mycket enkelt få utskrift på t ex canvas. Idag har jag svårt att se, ur ett ekonomisktperspektiv, att det är någon större idé med egen printer. Dels är de fula och tar plats, men samtidigt så kvalitén hos t ex Crimson så otroligt bra, att det idag känns överflödigt. Om man skall printa på egen hand, så skall det vara för att man gör många utskrifter ofta och behöver kunna leverera snabbt, d v s ha en jävligt bra omsättning på printade bilder (vilket är otroligt ovanligt)....

Simma lugnt!

Men det är ju just möjligheten att välja material som är bläckstråleskrivarnas fördel. Ska Crimson printa canvas, så gör de detta i sin bläckstråleskrivare.

Kvaliteten på en bläckstråle av bra kvalitet blir också högre. Det är ett större färgomfång, bättre svärta och avsevärt bättre upplösning på en pigmentutskrift än på en c-print.

Stefan
som printar på bläckstråleskrivare under hela veckan och därför är rätt partisk :)

Det är ju bara att titta på vad exvis en A3 på deras akvarellpapper kostar jämfört med vad det kostar att skriva ut en A3 på akvarellpaller själv.

Crimson tar ju 260 spänn plus moms för en kopia i den storleken och då är den utskriven på Fuji Fine Art Etch 300g.

Motsvarande pris med en bläckis som har lite större tankar är med ett Canson Montval Aquarelle 310g typ 30 spänn för pappret och så drygt som mest 25 spänn för bläcket.

325 spänn mot 55 gör skillnad om man printar en del. Tio A3 utskrifter är 2700 kronor. Skriver du ut 50 A3 på ett år så är det ju en bra deal eller hur?

/Johan

PS
Är dunderförkyld så jag reserverar mig för eventuella tankevurpor, men kalkylerna borde stämma rätt bra.

Jag ber om ursäkt får dålig läsning från min sida. Lyckades inte hitta något om utskrifter på olika papper hos Crimson, så det var utgångspunkten för min fråga. Nu förstår jag helt vad du menar.

Vanligt färgfotopapper, alltså sådant papper som framkallas i RA-4 kemi, brukar också kallas c-print (chromogenic print).

Stefan

sedär, alfin var före

Det borde betyda att en c-print är en belyst bild på pappret, ungefär som i mörkrummet? Hur gör man det i dagens värld med digitala bilder? Nåt projektorliknande som projicerar en bild?

Alternativet är förstås bläckstråleutskrift, där man sprutar färg på ett papper. Är det i princip samma grej i hemmaskrivaren som hos labbet? Eller skiljer sig bläckstråleteknikerna åt?

Finns det ytterligare utskriftstekniker som används? Från den "vanliga" skrivarbranschen känner jag till matris, laser och sublimering men de kanske inte har motsvarigheter inom fotoutskrifter? Matris känns som stenålder, men det kanske finns nån modern tillämpning? Färglaser finns förstås men ger väl knappast några utskrifter med kvalitet, åtminstone inte på konsument/kontorsskrivare, men det kanske finns andra varianter? Sublimering lämpar sig kanske inte för högupplösta fotoutskrifter? Finns andra tekniker?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar