Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoutrustning för en nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag är relativt ny på att fotografera med systemkamera.
Jag har tidigare fotograferat med digitala kompaktkameror och har nu tagit steget till en digital systemkamera (Canon 350d). Tänkte höra med er vad ni tycker bör ingå i en kameraväska för i sort sätt all typ av fotografering. Prisklass: övre mellanklassobjektiv.
Vilka objektiv BÖR man ha i utrustningen? Vore toppen om någon kunde ge några riktilinjer för bra allround fotografering

Jag var i början inne på att bara köra Canon objektiv, men de är ju så hiskeligt dyra. Är sigma något att ha ?

Tack på förhand!!
 
Till att börja med så gäller den gamla devisen:
"Man får vad man betalar för"

Kanske inte alltid helt sant, men det ligger mycket i den.

Hur mycket en allroundväska kommer att kosta beror helt och hållet på dom krav du ställer på grejerna. Det finns personer på Fotosidan som lägger hundratusentals kronor om året på fotoutrustning men dom flesta ligger nog mellan 5 och 25 tusen.

Det är svårt att rekommendera något, men Canons egna är grymt bra gluggar.
Sigma är absolut inget dåligt märke, men glöm inte Tamron och Tokina, kolla i tidningar, läs tester och sök efter olika alternativ här på Fotosidan.
Låt det ta tid, börja lite försiktigt.
Köp hellre en bra än två dåliga gluggar bara för att ekonomin inte tillåter, man blir bara besviken på kvaliteten på bilderna.
T.e.x Canons 17-40/4 L USM för 7880:- på Cyberphoto, den är det många som tycker om.
 
Segeson skrev:
Till att börja med så gäller den gamla devisen:
"Man får vad man betalar för"

Kanske inte alltid helt sant, men det ligger mycket i den.

Hur mycket en allroundväska kommer att kosta beror helt och hållet på dom krav du ställer på grejerna. Det finns personer på Fotosidan som lägger hundratusentals kronor om året på fotoutrustning men dom flesta ligger nog mellan 5 och 25 tusen.

Det är svårt att rekommendera något, men Canons egna är grymt bra gluggar.
Sigma är absolut inget dåligt märke, men glöm inte Tamron och Tokina, kolla i tidningar, läs tester och sök efter olika alternativ här på Fotosidan.
Låt det ta tid, börja lite försiktigt.
Köp hellre en bra än två dåliga gluggar bara för att ekonomin inte tillåter, man blir bara besviken på kvaliteten på bilderna.
T.e.x Canons 17-40/4 L USM för 7880:- på Cyberphoto, den är det många som tycker om.

Tack för ditt snabba svar!

Vilka olika typer av objektiv bör man ha för att kunna "fota det mesta" Typ ett vidvinkel, ett tele osv ?

Tack på förhand!
 
när jag började med systemkamera, som iofs var analog(ingen brännviddsförlängning) så hade jag ett 28-80mm och ett 80-200mm, de brännvidderna kommer man väldigt långt på. även om du nu får en brännviddsfrlänging på 1,6x så funkar nog dessa brännvidder hyffsat, fast ännu bättre är nog om du kan komma ner på kanske 18-55mm och ett 28-125mm eller dylikt...

det är mitt tips...har inte så stor koll på canons utbud för att ge dig förslag på modeller...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.