Annons

Fotouppdrag - Vilken ersättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majsilojsan

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag att fota böcker till ett företag som publicerar böcker. Jag har skickat några bildexempel nu och de vill beställa 7 bilder för att ha på hemsidan. Vad ska jag ta för betalt? Jag hade tänkt mig 500:- / bild + moms. Det tog ca 4 timmar att fota samt snabbredigera men ett par timmar till kommer att tillkomma nu vid den "riktiga" redigeringen". Är det rimligt?

Sen gällande rätten för bilden och dyl som jag inte är så insatt i. Hur gör man där? Jag vill att de ska kunna använda bilden fritt som deras egna men att jag samtidigt får ha den bla på min hemsida. Går det att göra så. Skriver man ett sådant avtal själv?

Hoppas på svar!

Hej,
ring och prata med "Bildleverantörernas förening(BLF)" eller varför inte "Svenska fotografers förbund(SFF)" - det är dom som verkligen kan det här...precis som många som hänger här visserligen - men jag kan garantera dig ett antal oseriösa svar här men hos proffsen får du rät svar direkt...

/Magnus

Känns det ok för dig så kör på det, det beror ju på vart du vill lägga dig prismässigt. Det finns säkert ett gäng fotografer som tar mindre per h men majoriteten tar betydligt mer... sff rekomenderar typ 1100kr/h.

Sedan ska ju vägas in hur mycket du tror kunden är villig att betala, kommer det fler jobb... enkla pengar?

Jag lägger mig hellre lite över vad jag vill ha så att kunden får chans att säga att det var dyrt, varpå jag kan ta upp frågan om framtida jobb & slänga på en rabatt ner till mitt önskade pris... kunden har lyckats förhandla sig till ett bra pris & går nöjdare ur affären än om priset varit fastsatt till det lägre ifrån början. Se bara till att inte tappa tråden med kunden emellan det att du ger det höga priset & det att du börjar förhandla, kort ledtid helst inte via mail... avslut, avslut & avslut.

Om det är arkivbilder låter 500 kr väldigt billigt. Ungefär det dubbla är nog mer normalt.

Men om du tagit bilderna på kundens uppdrag bör du debitera per arbetad timme, inte per bild.

När det gäller användningen ska ni absolut skriva ett avtal om detta. Det behöver inte vara konstigt eller krångligt formulerat. Skriv bara på fakturan att betalningen avser "rätt att publicera bilderna på X:s webbsajt". Du själv behåller rätten av att använda bilderna i alla andra sammanhang, om ni inte avtalat något annat. Fast det tillhör förstås normalt hyfs att inte sälja samma bilder till en direkt konkurrent.

Tack för era svar!

Varför rekommenderas det att ta betalt per timme och inte per bild? Det är ju så olika från uppdrag till uppdrag. Ibland kan jag sitta och redigera en bild i timmar och andra bilder kan ta 15 min. Lika så gällande själva fotograferingen. Beroende på vilken slags bild det handlar om. Ibland kan det handla om hur petig jag är.

Ang rättigheten till bilden. Kan jag skriva rakt upp o ner på fakturan "xxx får fritt använda bilderna." ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar