Annons

Fototips på bästkusten - orkan

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte så otroligt våldsamt i Norrköping, men ganska många träd blåste omkull, växthus förstört och ett båtvarv drabbades.

Ett fönster hemma hos mig blåste upp och drog ned ljusstakar och grejer. Vi satt och drack whiskey, så reaktionen var ganska långsam...!

Här ett träd som fallit på det gamla Färgargården i Åbackarna.
 

Bilagor

  • storm1d.jpg
    storm1d.jpg
    44.7 KB · Visningar: 620
Hemma runt mitt i Bergsjön (Gbg) så fläktade åxå på litegrann. I byarna så vibrerade hela huset och jag funderade på hur länge till fönstrena skulle orka stå emot, men jag slapp få in dem i lägenheten som tur var. Jag hade tur att inte få några grenar eller träd över mig när jag var ute en snabb sväng i går kväll. En provisorisk skylt på spårvagnshållplatsen "överföll" mig dock och jag lyckades med ett snabbt språng undvika att få den över mig.

De materiella skadorna i området verkar inte så stora som tur var. Mest omkullfallna träd. Översvämning i avloppet verkade åxå vara. Luktade rätt lattjo när man kom ut idag.

Vid jobbet så sprutade de vatten på en elstation. Min gissning är att det var för extra kylning för att de tar mer ström därifrån än normalt, för att ersätta någon annan station. Jag har aldrig sett att man gör så. Någon som vet mer?

Lite bilder finns här, dock bara från dagen.
http://dumbo.mine.nu/bilder/storm/
 
Har just kommit ner från taket - fick göra vissa kompletteringar efter tegelpannor som gav sig av i natt. En kompis blev av med ett balkongräcke och en parkbänk (?). På ett hus blåste eternitplattorna av. Grannens trädgård är fortfarande en saltvattensjö. Fönsterrutorna är som nersmetade med vaselin (salt). Gräsmattan bakom huset ser ut som om den är kammad, vartenda grässtrå ligger åt samma håll. Har aldrig sett något liknande.
 
Här i Brastad var det inte så farligt. Jag gick upp kl. 6 för att se om det var någon coolt att ta kort på innan alla började röja upp. Tyvärr så hade det inte något speciellt, inte ens ett enda träd hade vält. Jag fick dock en bild på ett staket:
 

Bilagor

  • storm_2005-01-09 012.jpg
    storm_2005-01-09 012.jpg
    28.4 KB · Visningar: 523
I stormens spår

Den stolta småländska skogen....det var en gång en stig här.....vart tog den vägen :)
 

Bilagor

  • skogen.jpg
    skogen.jpg
    39.3 KB · Visningar: 484
Sjöbodshoppning i Askim (GBG) - ingen dålig flygtur. Hyffsat bra ihopspikad får jag ändå säga. Jösses vad bröte det låg ut med strandkanten längs säröbanan. Och bitvis hade vägen börjat ge vika längs sjökanten där vågorna grävt sig fram.
 

Bilagor

  • hushopp.jpg
    hushopp.jpg
    18.9 KB · Visningar: 455
Även Sergels torg fick sin del av vinden (om det inte är vandalism.. fast rätt kraftig sådan i så fall :)).
 

Bilagor

  • 2005-01-09 153849.jpg
    2005-01-09 153849.jpg
    42.7 KB · Visningar: 408
Taket blåste av en gymnastiksal i Alingsås och lade sig rätt över vägen.
 

Bilagor

  • farthinder.jpg
    farthinder.jpg
    47.5 KB · Visningar: 355
Jimmy, *hahaha* Den var snygg! Skylten "Farthinder" satt väldigt fint... Denna bild skulle passa bra bland de där andra skämtbilderna som skickas runt på företagen. :)
 
Lite surf på Torö, Nynäshamn (ostkusten) under söndag morgon
/Stefan
11.jpg
 
Jaja, ni har allt haft det ruffigare där i väst. Stormen gick ju söder om Finland och träffade Baltikum med otrevliga konsekvenser. Det blev alltså inte så illa som meteorologerna trodde här i Finland. Men vattenståndet var rekordhögt, tror att de flesta orter slog nya rekord. Högst var det i Villmarstrand - några centimeter under 2 meter över det normala. I Helsingfors mättes 151 centimeter om jag minns rätt... räddningsverket fick ta till lite ovanliga metoder. Sandsäckar använde de förstås, men de prövade balar av returpapper för första gången. Det var ingen vinnare - teorin var att de skulle svälla av vattnet. Det gjorde de kanske, men inte höll de vattnet borta ändå...

Anyway, traskade runt på stan på söndagen och plåtade lite.

www.weissweb.com/stormen.html

Enjoy! Och kommentera för all del om det är nått som ni gillar eller ogillar bland bilderna! :)

EDIT: Jo, det bruna huset på bild 6 är svenska ambassaden. Om nån är intresserad. ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.