Annons

Fototips på bästkusten - orkan

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag stannade i ca en timme på Hönö. Befarade att färjorna skulle ställas in. Gunnar Samulesson (även han aktiv här på fs) informerade mig om att det är mycket sällsynt att färjorna ställs in. Färjorna går i hyfsat skyddad farled. Om färjorna ställs in, är det högt vattenstånd som ställer till problem.

Mest stod vi och putsade bort saltstänket från våra objektiv....
 
Shit vad det blåser nu... :-/ Lite läskigt att det är så mörkt att man inte kan se något. :-/
Är väldigt glad åt att vi har radhus och att vi inte har någon gavel/vägg mot vinden, men rycker i rutorna gör det ändå.
 
Här nere i Danmark har dom varnat att vattenståndet kan stiga med upp till tre meter i Jylland. Och som någon annan sa: Orkan varning på alla farvatten.
 
Det verkar blåsa över hela Skandinavien ordentligt idag. I Finland varnar man för den värsta stormen på flera år och i presidentens slott (ligger ganska nära havet) har man "vidtagit åtgärder med tanke på stormen", det måste betyda att det är lite mer än en vanlig storm som väntas...

För intresserade skandinaver kan jag rekommendera sidan http://theyr.net/cg/cny/I1d179a/F=js*L=CM*v*050108*21*SC*se_Stockholm som används av bl.a. många sjöfarare. Nu på kvällen ser det ganska blåsigt ut längs den svenska kusten.

Håll i er (samt kameran) gott folk!
 
Jag försökte göra en Thomas Foughman, men det var något i vägen...
 

Bilagor

  • thomas-f.jpg
    thomas-f.jpg
    43.5 KB · Visningar: 947
Shit pommes frites. Här i östra Östergötland är det ganska lugnt, lite blåsigt, men that´s it. Runt midnatt ska det visst vara som värst, vi får se.
 
I Partille en mil utanför Göteborg blåser det såpass mycket att strömmen går ned rejält nu, inte bara blinkar till.

Stänger av datorn ett tag så stackarn inte får fnatt.
 
Grymma bilder Thomas (och ni andra).. Jag fegade ur.. vilket nog visade sig vara ett bra beslut... visade sig att en vän till min svärfar fått en trädgren rakt genom bilen på väg hem från jobb...uscha..
 
Ja jävlar... sitter här i Helsingfors och väntar på stormen. Den torde vara som värst här i morgon på förmiddagen. Tänkte kila ner till Kolerabassängen (jo, den heter så) nere i centrum och kolla lite i morgon på morgonen. Sandsäckarna är redan på plats där - förra året var vattennivån +136 cm och då var salutorget vattenfyllt. Nu tippar meteorologerna på +150 cm... ouch.

Nån som har tips på nån sida där man kan följa med vädret i Finland!?

/Andreas
 
Helsingborg

Strandvägen, runt klockan 16-tiden
 

Bilagor

  • helsingborg -15.45.jpg
    helsingborg -15.45.jpg
    47.2 KB · Visningar: 939
Rapport från Jönköping

Blåser ordentligt här också. Själv har jag hållt mig inomhus idag, förutom en liten kort sväng ut på gården för att plocka upp nerblåsta vindskivor.....De låg (läs..flög omkring..) farligt nära bilarna här utanför...

Hoppas taket på huset är kvar imorgon när man vaknar..
 
rapport från västkusten
vindarna gör vad de kan för att krympa oss människor till vinglande och räddhågsna fån - föga har vi att sätta emot när lågtrycken samlar sig till uttal.

vän av båtliv känner till det normala förhållandet till kajkanten, denna natt är inte normal:
 

Bilagor

  • orkan205.jpg
    orkan205.jpg
    43.8 KB · Visningar: 917
... en halvtimme senare...

... var det fortfarande arbete på gång INNE i hamnen...
 

Bilagor

  • hamnarbetare.jpg
    hamnarbetare.jpg
    46.1 KB · Visningar: 917
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.