Annons

Fototips på bästkusten - orkan

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick tyvärr uppleva stormen på nära håll utan att ge mig ut. Vid ca 17:30 så hördes ett fruktansvärt brak i huset. Det visade sig vara det stora fönstret i matsalen som hade blåst in och krossats mot blomkrukor och julpynt. Som tur var satt ingen vid matbordet. Stormen hade tryckt så hårt på fönstret att krokarna gav vika. Med denna stora öppning mot väster fick vi verkligen känna av stormen när vindarna drog in i huset. I de värsta byarna så skakade golvet. Under tiden som de mycket trevlig jourglasmästarna bytte glaset i det trasiga fönstret så blåste ett träd omkull på tomten och föll in igenom ett fönster på undervåningen. Så det blev till att ge sig ut och röja träd i den värsta stormen. Nu har allt lugnat ner sig och fönstren är säkrade. Han med att ta en bild bland glassplitteret. /Göran
 

Bilagor

  • fönster_forum.jpg
    fönster_forum.jpg
    47.5 KB · Visningar: 832
OJ, Göran, stackare!
Hoppas att hemförsäkringen täcker det mesta!

Hos oss har båten vält av sin ställning utanför. Skadorna får vi inspektera noggrannare till morgonen när det ljusnar.

/mvh Catarina
 
Jo, nog blåste det lite!
Så här illa gick det för en bil i Allerum utanför Helsingborg. Inga i bilen som tur va.
 

Bilagor

  • stormen_allerum_webb.jpg
    stormen_allerum_webb.jpg
    43.4 KB · Visningar: 779
Själv fick jag ju 2 fönster krossade men det gick tyvärr sämre för mina grannar. Där föll den stora eken rakt över huset. /Göran
 

Bilagor

  • ek_forum.jpg
    ek_forum.jpg
    39.9 KB · Visningar: 721
tur att det fins nästan inga träd på Island, der blåser dett mycket kraftigare en här, har fått mina glasögen bortblåsta i stormen 2-3 gånger ner jag var ute o gick och min radio antena höll i 1 månad på vintern (komradio 5,5m långt antena)
På en kulle i Reykjavik byggde de höghus men glömde att kolla hur vinden påvärkas , så i en storm blåste bilarna på parkeringen på varandra och velte trots att de stod stilla.
 
Oj! Inte kul att få sitt hus eller sin bil mosad. Här ute i Tynnered var det mest alla paraboler som tog stryk.
 

Bilagor

  • vikt parabol.jpg
    vikt parabol.jpg
    34 KB · Visningar: 837
malmö hamn

Såhär såg det ut igår vid inloppet till malmö hamn igår vid 19-tiden. Var lite nervös när hela bilen började gunga.
 

Bilagor

  • dsc_3597.jpg
    dsc_3597.jpg
    12.2 KB · Visningar: 808
Dagen efter

Åkte ner till samma plats jag besökte i går, och förödelsen var ganska omfattande. Mer än halva piren har försvunnit och ligger i en stor hög på stranden.

Stranden har blivit bredare då stora delar sandklitterna har försvunnit. Hotellet har tagit mycket stryk och många fönster var krossade, osv osv.

Inne i stan har en del träd lagt sig på hustak och bilar, takpannor och plåttak har flygit all världens väg.
 

Bilagor

  • danefter2.jpg
    danefter2.jpg
    37.4 KB · Visningar: 743
Helsingborg

Husensjö vid 10-tiden, i denna hörnan är vår vanliga parkeringsplats, valde dock en annan då ett av träden falligt redan under går eftermiddag
 

Bilagor

  • husensjö.jpg
    husensjö.jpg
    46.2 KB · Visningar: 706
Träden närmast havet klarade sig bäst.....

... den gula fläcken, syns dåligt i denna komprimeringen, är såret efter en knäckt "gren" som ligger strax nedanför
 

Bilagor

  • trädkaos.jpg
    trädkaos.jpg
    47.3 KB · Visningar: 698
Maxi 77:a som sjunkit i Halmstads småbåtshamn. Till höger ligger hela infästningen till förtöjningsknapen som slitits loss.
Sedan har det troligen gått hål på skrovet när vattnet steg till över kajkanten...
 

Bilagor

  • af8c7066_400.jpg
    af8c7066_400.jpg
    47.3 KB · Visningar: 643
Varberg

Bild från strandpromenaden. Jag har värre exempel, men inget där man kan se att det brukade vara asfalterat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.