Annons

Fototips i/kring Beijing

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjaba...

Halloj, jag ska även åka jag med fast den 21sept, så lite tips borde väl någon sitta inne med...

Eller är allt så hemligt...

Mvh
MaxG
 
Bejing är en mycket trevlig stad att bevista, men kom ihåg att det kan vara ganska så kallt och ruggigt i november. Du måste också vara beredd på att det är ytterst få som pratar engelska varför det kan vara lite krångligt att göra sig förstådd utan tolk.

Himmelska fridens torg och den förbjudna staden är alltid värt att se tillika om kinesiska muren och Ming templet, till de två senare finns det oftast resor som utgår från hotellen, det är bara att fråga efter dem i hotellobbyn. Sidenmarknaden är också intressant och erbjuder mycket spännande shopping. Gå gärna upp tidigt en morgon och fotografera morgongymnaster och cyklister på väg till sina arbeten.

Men det som är mest fantastiskt med Bejing är maten, jag har varit i många länder med det kinesiska köket håller jag som det bästa, du kan få riktigt fina måltider för några tior eller äta på lyxrestaurang för en hundralapp. Jag rekommenderar dig att äta pekinganka men kom ihåg att det är inte ovanligt att de serverar hund till intet ont anande västerlänningar som frågar om specialiteter, det gör de inte på pin kiv utan hund anses vara en delikatess i Kina.
 
Hej Mattias och Max!

Jag var där för ca 20 år sedan och fick då (på plats) tipset om en grupp människor som samlades tidigt varje morgon på en kulle alldeles intill/strax norr om förbjudna staden i Beijing och hyllade solens återkomst.

Det blev tyvärr aldrig av att jag tog mig till kullen och jag har någon gång funderat på vad jag missade :) Kanske att någon av er kan visa oss andra det på bild här på FS när ni kommer tillbaka - om de nu fortfarande träffas / firar där, det har kanske byggts där med nu - det har ju hänt en hel del i det landet sedan jag var där - men solen lär väl fortfarande gå upp där varje morgon :)

I övrigt så hittar man intressanta motiv i stort sett överallt när man går omkring, det är ett fascinerande land.

Trevlig resa!
 
Jag tycker att kinesiska muren är det intressantaste att se i närheten av Beijing. Det är inte jättesvårt att hitta en chaufför som kör en till ett ställe och sen väntar nedanför muren tills man är nöjd. Sist jag var i Beijing körde han oss till ett ställe sen gick vi tre-fyra timmar (8-10 km) och han hämtade oss där vi kom ner. Kostar ca 400 per bil. Antagligen är det billigare i november. Det brukar stå massor med villiga chaufförer nära tunnelbanestationen Dongzhimen. Där finns också regionalbussar om man vill göra det ännu billigare och bara ta privat bil sista sträckan. Men då kan det krävas att man kan språket lite så att man kan förklara för chauffören vad man vill. Som med allt annat, på alla ställen på jorden, så måste man göra upp om pris innan man åker iväg. Det finns en mängd olika sektioner av muren, några av dem har rustats upp så att det ser ut som disney world. Jag rekommenderar sektionerna jinshanling ocb simatai, de är relativt lätta att ta sig till, men är inte sönderrenoverade än. Det finns vildare sektioner, som den mellan huanghua och mutianyu, men dom är det nog inte riktigt tillåtet att klättra på (vilket många gör ändå). Området precis vid byn huanghua var fint fram till sommaren 2003, sen började dom disneyfiera där också.

Två bilder från huanghua före renoveringen:
http://www.trekearth.com/gallery/Asia/Chin/photo89773.htm
http://www.trekearth.com/gallery/Asia/China/photo21163.htm
(sektionen som sträcker sig mot horisonten i den andra bilden är fortfarande orörd, men man måste smyga sig upp, eftersom det egentligen inte är tillåtet att gå där)

Nåt av det bästa fotomässigt med själva staden Beijing är att gå tidigt på morgonen i de gamla kvarteren som kallas hutonger. Man kan få se taichi, frukoststånd med massor av folk och ljuset är finare än mitt på dan.

Fem hutong-bilder:
http://www.trekearth.com/themes.php?thid=2193

Vad gäller sevärdheterna inne i stan tycker jag att himmelens tempel (tiantan) och parken runtomkring är det roligaste att fotografera. En lite okänd park som är väldigt vacker är också Ritan-parken, ganska nära ambassadkvarteren vid sidenmarknaden. Vill man komma bort från det lite lyxiga och plastiga livet i centrala Peking kan man t.ex. åka till tygmarknaden vid södra fjärde ringmarknaden. Där ser man vanligt folk och livet som det ser ut i resten av Kina, utan Starbucks, McDonalds och lyxhotell.

Himmelens tempel:
http://www.trekearth.com/gallery/Asia/China/photo93014.htm
Tygmarknad:
http://www.trekearth.com/gallery/Asia/China/photo340002.htm

Men i enlighet med föregående inlägg skulle jag vilja säga att det absolut viktigaste i Beijing är att uppleva maten, den är helt fantastisk, allt från maten i gatustånden till de riktigt lyxiga ställena. Variationen är helt otrolig, det finns mat från alla kinas provinser och grannländer. Dessutom kan man få riktigt bra europeisk mat i diplomatkvarteren, om man vet vart man ska gå, (jag gillade den italienska maten i Beijing bättre än den jag fick när jag var i Italien t.o.m.).

De flesta av mina bilder från Kina kan man se här:
http://www.trekearth.com/members/mitternacht/photos/Asia/China/
 
Vill inte skapa oro, men jag blev bestulen på min kamera utanför Summer Palace. De var RIKTIGT SKICKLIGA, jag hade kameran i väska på magen. När min polare upptäkte att hon saknade sin kamera, märkte jag till min bestörtning att min också var borta...jag blev så j***a förbannad.

Annars finns oändligt med motiv, särskilt om man gillar gatufoto. Underbart land!

Trevlig resa!
 
Hyr cykel kanske??

Vi hyrde cyklar, när jag var där på mitten av 80-talet.Der var ett suveränt sätt att flytta sig mellan olika sevärdheter plus att man fick se hur vardagen var för många Peking-bor. Vet dock inte hur det ändrats med trafik o.s.v ,men kanske något att kolla. Du kan ju då ägna dig åt gatufotografering på lite udda ställen kanske??
 
Senast ändrad:
Ang besök på muren tycker jag att ni skall försöka få kontakt med denna man Sun Hai Long

Han kan lite engelska om ni inte får tag på nån som kan hjälpa er med kinesiska. Jag hade hjälp av en kinesisk vän, kostade 1000yuan för transport till muren (14mil med bil, hans kompis körde) från Beijing och fri mat och öl samt övernattning i ett vakttorn eller tält på muren för 2 personer.

Vi kom dit vid ca2 tiden på natten så det blev inte något sovande för mig, fick ju massa mat och öl innan han tog oss med upp på muren, så vi var väl där vid ca 3:30tiden så det blev fotograferande i månljuset istället.

Muren är 25 vaktorn lång med både restaurerat och icke restaurerade partier, jämfört med Badaling som är 8 vakttorn lång.
Han berättade att vid Badaling hade det varit 70000 besökande en dag veckan innan vi var där och vid den delen vi var så var det ca 1000-1500 som han tyckte var mycket, så om ni vill slippa de värsta folksamlingarna och försäljarna så ta kontakt med denna man.

Mycket bra där, vandrade nog runt på muren ca 12-13 timmar med paus för mat som han tillhandahöll.
 

Bilagor

  • sunhailong.jpg
    sunhailong.jpg
    82.2 KB · Visningar: 178
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.