Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototips Hamburg mottages tacksamt!

Produkter
(logga in för att koppla)

serenity

Avslutat medlemskap
Ska iväg några dagar till Hamburg för att jobba nu i slutet på november. Kommer nog bara ha en fredagskväll och fram till lördag kväll för eget bruk.

Jag har varit lite i Hamburg tidigare men det var ett tag sedan och det var innan mitt fotointresse slog till.. Intresserad av alla förslag ni kan tänkas ha. Kanske någon har någon bra fotoaffär att föreslå ett besökt till också?

//peter
 
Speicherstadt

Tips till mig själv och eventuellt andra intresserade. Håller på och googlar runt lite om Hamburg och "photo ops"..

"Speicherstadt is a complex of hundreds of buildings along the canals of Hamburg. These buildings are more than 110 years old and used to be places, where the goods that came from all over the world to Hamburg, could be stored inside the free-Trading-Zone "Freihafen"."
 
Jag tyckte museikajen med äldre skutor, bogserbåtar och andra fartyg var en intressant plats att plåta på. Hamnmiljöer är alltid spännande.
 
Hej!

Jag bor i Hamburg och kommer gärna med tipps. Vad gillar du att plåta för grejer? Arkitektur, vatten, människor? Finns mycket här. Speicherstadt som du redan hade hittat är ett fascinerande område med intressant arkitektur som absolut ska besökas och där finns det mycket att plåta.

Och du bör absolut ta med kameran till Reeperbahn, även om det kanske inte är så smart att plåta allt och alla där. Men i St Pauli runt Reeperbahn finns väldigt mycket intressanta kvarter där det ibland känns som att tiden har stått stilla sedan 50-60-talet. Har faktiskt precis inlett ett projekt att dokumentera just denna del av Hamburg mer, innan det är borta.
 
Hamburg är fin fin stad. Reeperbahn o st pauli absolut, jag skulle bara se upp för de ruffa ryssarna som ligger runt ikring där ibland. Annars som sagt var många gånger som en resa i tiden, både platser o människor.

Om du gillar fota bland folk brukar landungsbrucke också vara ett bra ställe, vet ej så här års dock. Själv söker jag mig gärna till de platser där det är mycket folk, city, rådhustorget, landungsbrucke, reeperbahn, kring elbe.
 
Hej!

Jag bor i Hamburg och kommer gärna med tipps. Vad gillar du att plåta för grejer? Arkitektur, vatten, människor? Finns mycket här. Speicherstadt som du redan hade hittat är ett fascinerande område med intressant arkitektur som absolut ska besökas och där finns det mycket att plåta.

Och du bör absolut ta med kameran till Reeperbahn, även om det kanske inte är så smart att plåta allt och alla där. Men i St Pauli runt Reeperbahn finns väldigt mycket intressanta kvarter där det ibland känns som att tiden har stått stilla sedan 50-60-talet. Har faktiskt precis inlett ett projekt att dokumentera just denna del av Hamburg mer, innan det är borta.

Hej Carl!

Har ingen direkt inriktning, blir nog framför allt blandade stadsmotiv; Speicherstadt och lite Reeperbahn/St Pauli. Det är ju iofs till er som jag ska komma för att jobba så du kanske kan hjälpa mig att peka ut lite bra ställen på kartan ;-)

//peter
 
Blev inte så mycket fotograferande i Hamburg...

Sådär då är man tillbaka från Hamburgutflykten. Tyvärr strulade det till sig så jag fick inte så mycket tid att fotografera. Blev bara 5-6 timmar med omväxlande väder (varför regnar det alltid när jag är vid Landungsbrücke?). Dessutom var jag supertrött efter att ha varit kvar på kontoret till 4-tiden på morgonen..

Men jag kom iaf till Speicherstadt och det var ett bra ställe, men jag hann tyvärr inte vara där mer än en timma så jag missade nog mycket. På vägen från Haubtbahnhof gick jag förbi ett fotomuseum som jag förstås inte heller hann se ;-) Men kanske ett tips till andra besökare?

Har lagt upp några snabbredigerade bilder på min blogg för den intresserade: http://lundstrom.weebly.com/1/post/2009/11/lite-bilder-frn-hamburgresan.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.