Jag ska försöka att begränsa mig för det finns naturligtvis hur mycket som helst att fota i Wien.
Det du ska tänka på är att höja blicken när du går omkring på gatorna för fasaderna är ofta utsmyckade med vackra detaljer. Vill du fota pampiga portar och dörrar så finns det hur mycket som helst. Mitt i city på Stephansplatz har du Domen som är fantastisk att fota på natten. Du kan även gå upp i tornet på dagen. Mittemot ligger Haashaus med en modern glasfasad som ger fräcka speglingar. Pompösa monument och statyer har du obegränsat men missa inte Hofburg och Stadtpark. Tunnelbanan är en av de äldsta i världen och många stationer är från sekelskiftet. Väl värt att ta en tur i T-banan till tex Schönbrunn. Lördag morgon/förmiddag kan du ta en tur till Naschmarkt (T-bana till Kettenbrückengasse) som är en stor torghandel med livsmedel där du hitta typiska Wiener personer som handlar. Lyft blicken från Nashmarkt och du hittar vackra hus i Jugendstil.
Tips är att ta med ett stativ om du gillar att fota på kvällen för det finns belysta fasader överallt och ganska sparsamt med neonskyltar. Även utan tips så kommer du nog att finna spännande motiv för gatufotografering var än du går. Lycka till och ha en trevlig helg i Wien. //Servus Erik