Annons

Fototips för en weekend i Wien

Produkter
(logga in för att koppla)

wig80

Medlem
Åker till Wien nu till helgen och undrar om ni har några bra fototips för resan.

Har gjort liten miniresearch och Hundertwasserhaus känns givet.

Hittade även lite tips på den här norska sidan och lite info här på Fotosidan.

Men tänkte ändå kolla om det finns andra roliga tips att kolla upp?

Tacksam för all hjälp!

/Johan

Zentralfriedhof är nästan ett måste.

En mäktig kyrkogård med massor med detaljer och kända personer som vilar där. På samma yta finns en katolsk, en protestantisk, en rysk-ortodox och två judiska begravningsplatser. Jag har för mig att det vilar någonstans runt 3 miljoner på denna plats.

Kolla upp öppettider bara. De låser järngrindar om kvällen och natten.

Annars i centrala wien, passa på att äta en apfelstrudel med en melanksch. Det fanns ett jättetrevligt fik i närheten av den stora katedralen. Den såg inte mycket ut för världen men bakverken var toppklass. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet.

Råkar du vara pennörd kan du alltid titta in på http://www.mayr-fessler.at/ när du ändå är där..

Känner du för att smaka lokal öl så kan jag rekommendera sieben stern (http://www.7stern.at/).

Tänk också på att de stänger allt på söndagar..

Om du flyger så kolla upp om du kan checka in ditt bagage redan inne i stan vid stationen. De har iaf haft den servicen. Då kan man glida runt en halvdag på stan utan att släåa en massa baggage..

/Johan

Jag ska försöka att begränsa mig för det finns naturligtvis hur mycket som helst att fota i Wien.
Det du ska tänka på är att höja blicken när du går omkring på gatorna för fasaderna är ofta utsmyckade med vackra detaljer. Vill du fota pampiga portar och dörrar så finns det hur mycket som helst. Mitt i city på Stephansplatz har du Domen som är fantastisk att fota på natten. Du kan även gå upp i tornet på dagen. Mittemot ligger Haashaus med en modern glasfasad som ger fräcka speglingar. Pompösa monument och statyer har du obegränsat men missa inte Hofburg och Stadtpark. Tunnelbanan är en av de äldsta i världen och många stationer är från sekelskiftet. Väl värt att ta en tur i T-banan till tex Schönbrunn. Lördag morgon/förmiddag kan du ta en tur till Naschmarkt (T-bana till Kettenbrückengasse) som är en stor torghandel med livsmedel där du hitta typiska Wiener personer som handlar. Lyft blicken från Nashmarkt och du hittar vackra hus i Jugendstil.
Tips är att ta med ett stativ om du gillar att fota på kvällen för det finns belysta fasader överallt och ganska sparsamt med neonskyltar. Även utan tips så kommer du nog att finna spännande motiv för gatufotografering var än du går. Lycka till och ha en trevlig helg i Wien. //Servus Erik

Nashmarkt var spännande helt klart! Rekommenderas även det!
Jag fick tipset att hålla i grejerna när jag var där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar