ANNONS
Annons

Fototidningar, vilka är bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tidningar OM foto finns det många av. Vad gäller tidningar MED foton så tycker jag att National Geographic Magazine är helt oslagbar.

Jag har kastat bort många lästa fototidningar, men aldrig en National Geographic.

PeterWem skrev:
Vet en tidning att inte rekomendera iaf. Bonniers Digitalfoto för alla. Jag rekommenderar inte heller dess tester som verkar vara dithöftade.
Frågorna som tas med i tidningen verkar även vara av den enklaste art. "Hur får jag ljusare bild?" Svar: "Öka exponeringen".

Håller fullkommligt med. Har köpt 2 nummer och hittat en massa "felaktigheter".

Det är förvånansvärt att tidningen har överlevt så länge.

franska grodtidningar

Köpte tidningen foto sist jag var hemma och det tog 8 minuter att läsa den....
Ganska ointressanta artiklar tyckte jag. Deras tester är amatörmässiga och lågbudget.
Den "obligatoriska" photoshopspalten skriven av en mer än lovligt okunnig person.

För de stackare som kan franska så är chasseur d'image och reponses photo två bra alternativ. Chasseur.. är dessutom europas största fototidning även om jag tycker att reponses photo är bättre.

I de ovan nämnda franska tidningarna finns det minst 1.5 timmars läsning i varje nummer.Priset är ung detsamma som Foto men tidningen är tre ggr så tjock.
Visst finns det hjärndöda artiklar i dessa tidningar oxå men jag tycker ändå att nivån är ganska OK.

Angående bildtidningar så gillar jag Camera Natura väldigt mycket. Sveriges enda och helt underbara tidning ägnad åt naturfotografering. Det är hög kvalitet rakt igenom och tidningarna tåls att ta fram lite då och då för att finna inspiration ur bilderna.

Det finns väl en svensk tidning för dokumentärfoto också? Kan den heta "Motiv" kort och gott?

För de som inte vill betala något och ändå kunna se vacker konst i pdf-format.
Säger jag bara Focus Magazine.

Man kan läsa alla deras gamla nummer som pdf och ni hittar dem här.
http://focusmag.info/preview/

Tidningen i sig kommer varannan månad och kan köpas via press-stop.

/ Marcus

Och jag kan tillägga att dessa tidningar mestadels är svartvita och har konstfoton i sig. Men långa och bra intervjuer också. Och det brukar vara nästan 200 sidor.

Brummelisa skrev:

/ Marcus

Brummelisa skrev:

/ Marcus

Tack för tipset! Brukar köpa den ibland. Fint tryck i denna samt B&W Magazine. Fast det går bra att titta på nätet också, men inte riktigt samma upplevelse.. Dock tenderar bildurvalet att vara ganska traditionellt, stilrent och "fine art"-betonat, med för mycket sådant och då blir det enformigt och tråkigt i längden. Ibland finns dock lite mera "streetfoto" och annat som skiljer sig från mängden och lättar upp innehållet. Framför allt B&W verkar ha lite mera blandning och numera accepterar man även digitalt bearbetade alster.

Hej!

Vill slå ett slag för ProffsFoto!

Tycker det är lagom nivå på tidningen. Artiklarna har ett behgligt språk och de är konkreta i sina tester.

Enda nackdelen med tidningen är möjligen att i och med att målgruppen är proffessionella fotografer så är utrustningen i tidningen därefter och ligger i en annan pris- och kvalitetsklass än den jag har, men då får man å andra sidan något att drömma om. ;-) Tekniken och principerna om fotograferingen är ju samma oavsätt vad du som fotograf har för nivå.

Här är länken till info om tidningen!
http://idgmedia.idg.se/paper_more_from.asp?pid=1&puffid=117&wid=-1

/ Alexander Ödman

Senast ändrad:
Fast det är just det jag tycker om med den tidningen :)

Och i nästa numret kommer min absoluta favorit - Jock Sturges...

Graal skrev:
Tack för tipset! Brukar köpa den ibland. Fint tryck i denna samt B&W Magazine. Fast det går bra att titta på nätet också, men inte riktigt samma upplevelse.. Dock tenderar bildurvalet att vara ganska traditionellt, stilrent och "fine art"-betonat, med för mycket sådant och då blir det enformigt och tråkigt i längden. Ibland finns dock lite mera "streetfoto" och annat som skiljer sig från mängden och lättar upp innehållet. Framför allt B&W verkar ha lite mera blandning och numera accepterar man även digitalt bearbetade alster.

gors skrev:
Nu är det ju i och för sig så att våra bilddomare inte är några medelsvensson, samtliga har erfarenhet av fotografi på ett eller annat sätt. Under 2007 har vi jobbat extra hårt med att vaska fram duktiga fotografer. Vi har också gått över till att ha bara en domare per omgång för att få ännu större variation i bedömningarna.

Inte en sekund har jag betvivlat domarnas kompetens som fotografer. Men det jag ville säga med "medelsvensson" var deras förmåga att bedöma andras bilder i en tävling. Vad jag förstått är de flesta av dem (alla?)medelsvenssons som domare/jurymedlemmar i fototävlingar. Alldeles nyligen läste jag någonstans ett citat som gick ut på att en fototävling är aldrig bättre än de domare som bedömer den. Jag håller fullständigt med!

Egen erfarenhet har jag då jag fick välja ut bilder till "bildväljaren" här på fotosidan. Först tänkte jag att "nu ska här väljas snygga bilder". Men när jag suttit och bläddrat bland de tusentals bilder som finns här, kom jag på mig själv att välja ut bilder som jag trodde att andra skulle uppskatta. Naturligtvis var det bilder som jag själv också tyckte om, men det räckte inte, andra skulle också tycka om dem... försår du vad jag vill säga, jag blev själv en "ängslig domare". Till slut slängde jag bort bilder som jag trodde att jag hade med bara för att "blidka" publiken och valde ut bilder jag själv tyckte om.

Med den erfarenheten i bagaget är jag naturligtvis rädd för att även andra fotografer drabbas av samma ängslighetssyndrom när de, oavsett hur duktiga de än är som fotografer, sätts att bedöma andras bilder i en fototävling.

Jag gillar faktiskt Foto bäst, tycker dom är mer seriösa och riktar sig mer mot oss som hållt på ett tag.

Kamera&Bild är väl hyffsad, bra tester har dom i allafall, sen gillar jag Göran Segeholms ledarsida, bara den är värd pengarna.

DigitalFoto tycker jag är en ren nybörjartidning, och det är väl bra att det finns sådanna också, men fullkomligt ointressant för mig.

ProffsFoto och B&W är också tidningar jag läser med nöje.

/kent

Senast ändrad:
Jag prenumererar för närvarande på tre brittiska tidningar - Digital Camera Magazine, Digital Photo och Practical Photography. Gillar alla tre av olika orsaker - DP har en hel del bra tutorials om bildbehandling och efterbehandling medans PP handlar mer om själva fotograferingen och framför allt med tyngdpunkt på landskap & naturfoto.
DCM är lite glossigare, och kanske lite mer nybörjarmagasin vad det gäller artiklarnas innehåll (För övrigt den tidning som svenska Digitalfoto köper sina artiklar från och översätter - t.o.m. läsarfrågorna! ;)) - men jag gillar att de har mycket läsarbilder, både i tävlingsform men också en variant av läsarnas egna bilder...

Var tidigare prenumerant på Kamera & Bild, men ledsnade framför allt på bildtävlingen - upplevde det precis som Eero tidigare i tråden, att det inte var en enda bild som tilltalade mig av de som juryn valde ut. Nu vet jag inte om det har blivit något annorlunda med tiden - får väl köpa ett lösnummer och se efter...

Professional Photographer och Digital Photographer är båda två föträffliga tidningar som håller både amatören och den professionella uppdaterad. Speciellt Profssional Photographer är att rekommendera. Båda är ifrån Storbritannien, men kan köpas i välsorterade tidningsbutiker eller givetvis prenumerera på för mer fördelaktigt pris.

Photography Monthly är också trevlig, men mer riktad mot amatören.

Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar