Annons

Fototidningar, vilka är bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr får man väl instämma i att FOTO ibland tar sig vatten över huvudet och ska göra foto till något väldigt svårt. Konstigt med tanke på att en del bilder i deras tävlingar inte är annat än ganska oinspirerande och vardagliga foton som vem som helst kan ta om han/hon bara trycker av nog många gånger. (Jo jag kan också se det fina i en vardagsbild men jag gör det inte i många av deras tävlingsvinnande bidrag).

Det FOTO dock ska ha en eloge för är att när de gör personporträtt gör de det på en nivå långt över sina svenska konkurenter med en research som känns väldigt djupgående. Sedan skåpar de ut sina konkurentet när det kommer till layout (i min mening).
 
Jag gillar Outdoor Photographer (US)

Har mycket om generell wildlifephoto, telen + + +

&

Outdoor Photograpy (GB)

Har mycket om det engelska landskapet samt en hel del fågelfoto + + +


Svenska FOTO bläddrar jag en snabbis i på Bibblan:)!! (max:)

Mvh Niclas,
 
Det finns ingen fototidning som är inriktad på reportage/dokumentär fotografi, med exempelvis några utvalda insända reportage från läsare och möjligtvis något större från någon känd reportage/dokumentär-fotograf??

Det vore väl intressant det..??
 
Jag prenumererar på digitalfoto för alla tycket om deras PS kurser och illustrationer.
 
foto på papper

Jag har iofs en prenumeration på den svenska "Foto", och uppskattade "Ljusskolan" av Jan Fridlund. Men jag skulle också vilja rekommendera de två tyska tidskrifterna "Fotomagazin" och "Colorfoto"
 
Jag prenumererar på Foto och National Geographic. Jag tycker om att Foto är lite "Flummig". Bra bilder och intressanta djupgående intervjuer med fotografer. Jag gillar inte Kamera och Bild lika mycket. Den är mer inriktad på den teknikfrälste läsaren som går igång på ord som PS pluggar och som gillar snabba "enkla" svar på frågan hur man tar foto som proffsen.
NE är en fantastiskt intressant tidning med mycket fina foto för det mesta.
 
Vet en tidning att inte rekomendera iaf. Bonniers Digitalfoto för alla. Jag rekommenderar inte heller dess tester som verkar vara dithöftade.
Frågorna som tas med i tidningen verkar även vara av den enklaste art. "Hur får jag ljusare bild?" Svar: "Öka exponeringen".
 
Jag tycker dom brittiska tidningarna ofta är bra, omfattande och med en blandning av teknik, fototips och bild.

Prenumererade på Kamera & Bild tidigare men tyckte det blev för mycket fokus på deras egen fototävling. Kändes som halva tidningen handlade om den och en för mig ointressant och alltför omfattande presentation av jurymedlemmarna fick mig att ledsna. Jag tillhör tyvärr den inskränkta minoritet som inte förstår finheten med en bild föreställande bakdelen av en akvariefisk. Ändå har jag ett intryck av att den tidningen är den bland dom svenska den som har mest egen journalistik och minst översatta artiklar från utlandet, credit för det.

Det beror nog på vad man är intresserad av. Jag vill läsa kort om dom senaste och hetaste DSLR modellerna, ganska mycket om fotografer och deras sätt att jobba. Ytterst lite eller helst inga photoshoptips, dom söker jag på nätet. Jag vill se mycket bra bilder men bara om jag får veta hur dom är tagna. Skiter helt i vad nytt som sker på kompaktkamerafronten. Jag läser tidningarna för att förkovra mig och ser jag en bra bild utan att veta hur den kom till lär jag mig ingenting.

Det är nog så med dom flesta nischade tidskrifter att dom börjar upprepa sig efter ett par år. Minns när jag hungrigt köpte varje båtnytt efter att ha anskaffat ett flytetyg, när jag köpte varje nummer av Bike då jag skaffat en tvåhjuling, varje nummer av Byte när datorn var spännande.

Man lär sig en del varje gång och till sist hamnar man på en nivå där tidningen inte längre ger någonting.
 
Nome Nescio skrev:
Prenumationen är tyvärr inte heller gratis, tror jag betalade en bit över 400kr för 12 nummer. Fånigt när lösnummerpriset i England en £3,70.

Vad är fånigt med det priset? Lösnummerpriset för 12 nummer hamnar ju på ca 600 kr, då är väl 400 kr för en prenumeration ett bra pris?
 
BugEyes skrev:
Prenumererade på Kamera & Bild tidigare men tyckte det blev för mycket fokus på deras egen fototävling. Kändes som halva tidningen handlade om den och en för mig ointressant och alltför omfattande presentation av jurymedlemmarna fick mig att ledsna. Jag tillhör tyvärr den inskränkta minoritet som inte förstår finheten med en bild föreställande bakdelen av en akvariefisk.

Jag har lite granna samma erfarenheter. Det var roligt att läsa om tävlingen i början, då jag trodde att den skulle ge mig häftiga bildupplevelser. I början skickade jag t.o.m. egna bidrag in. Ganska snart insåg jag att Kamera & Bild tyvärr inriktade sig på en enda bildgenre. Jag vet inte vad genren kallas, men det är typ skitiga bilder, tekniskt misslyckade bilder och dunkla snapshotbilder, bilder vilka sägs ha ett konstnärligt "innehåll". Som om andra bilder (läs: snygga bilder) skulle sakna ett innehåll?

Det är iaf vad en genomsnittlig svensson tycks tycka om han plötsligt sätts som domare att bedöma andras bilder. Pressen blir enorm att inte verka för inskränkt och okonstnärlig. Därför är det ett säkert kort att hylla fula bilder som man annars skulle slänga i papperskorgen. Då signalerar man att man är lite konstnärlig av sig, lite chick! Detta får man när man sätter ovana domare att bedöma bilderna, de vågar helt enkelt inte belöna de tekniskt snygga bilderna, oavsett om de har innehåll eller inte.

När jag insåg att det bara är genren "fula och misslyckade bilder" som belönas, slutade jag att skicka in tävlingsbidrag, eftersom det inte kändes riktigt som min genre. Min strävan är att ta finare och bättre bilder när jag utvecklas, därför känns det fel att skicka in bilder jag är tekniskt missnöjd med. Dock har jag köpt tidningen för det mesta ändå, då den övriga tidningen är bra. Men jag håller med om att det är trist att läsa om bildtävlingen sida ut och sida in, då den är sååå förutsägbar. Man vet för det mesta vad det är för sorts bilder som dyker upp, redan innan man köpt tidningen. Visst, jag kan inse tjusningen med en halv fiskstjärt på bild, men varför belöna bara bilder ur den genren?

Vilken domare vågar säga att kejsaren är naken, bilderna är inte snygga, och belöna bilder ur andra genrer också? Jag hoppas vi får se en sådan domare i tidningen i år. Genrer som är i det närmaste ignorerade av domarna idag:
-Snygga naturbilder
-Snygga djurbilder
-Sportbilder
-"Reklambilder", dvs. snygga, bra ljussatta bilder som man brukar se i reklam. Brukar dock vara allt för "okonstnärliga" för en bildjury, då dylika bilder sägs vara innehållslösa. Mycket tabu här!
-Professionella porträtt

I största allmänhet verkar bilder som är tekniskt fulländade vara bannlysta ur tävlingen. Naturligtvis är det inte så från tävlingsledningens håll, men domarens undermedvetna bannlyser sådana bilder just av skäl jag nämnt tidigare. Eller så har Kamera & Bild lyckats med konststycket att utse domare med exakt lika bildsmak!

Innan Kamera&Bild startade denna tävling hade de ett par sidor där de publicerade läsarbilder. Där kände redaktören uppenbarligen inte samma press på sig och vågade därmed också publicera bilder som han/hon tyckte var snygga och bilder som gav häftiga upplevelser som att "hur har fotografen lyckats med detta?", eller "så här vill jag också kunna fota!". Överlag hade redaktören ett mycket bredare spann i genrer när han valde ut bilder, men så var han/hon ju också proffs i att bedöma bilder och van att göra urval. Leta fram en gammal Kamera&Bild och titta på dessa sidor, du kommer att tro att det är en helt annan tidning du håller i händerna.

Jag har funderat på att delge chefredaktörem för tidningen om mina synpunkter, men han är så genomsympatisk och fullkomligt begeistrad över den fula bildgenren, så jag har inte hjärta att väcka honom ur hans törnrosadröm.
 
Eeros skrev:
Jag har funderat på att delge chefredaktörem för tidningen om mina synpunkter, men han är så genomsympatisk och fullkomligt begeistrad över den fula bildgenren, så jag har inte hjärta att väcka honom ur hans törnrosadröm.

HAHAAAA! *asgarv* Fantastiskt roligt! Ironi är det bästa jag vet!
 
Tidigare nämnda"Practical Photography" är mycket bra, men jag tycker även att "Photography Monthly" är klart värd att läsa.
 
PRACTICAL PHOTOGRAPHY är mycket bra, många praktiska tips. Kanske inte oväntat med tanke på namnet. Fast brittiska tidningar är lite dyra, på grund av det höga pundet.
Ett tips är att prenumerar på amerikanska tidningar, otroligt billigt när dollarn är så låg. Jag tror jag betalar runt 18-22 kr/nummer för mina Outdoor Photography, Shutterbug (bra tidning!) samt Popular Photography. American Photo kostar ungefär lika mycket, typ 21 kr/nummer, vilket ju är löjligt billigt med tanke på att frakt från USA ingår.
Det är mycket reklam i amerikanska tidningar, men mig gör det ingenting, jag gillar reklam.
FOCUS är en fantastiskt trevlig tidning, lite dyrare, men väl värd sina 80-90 spänn om ni hittar den. Brukar finnas i välsorterade PRESSTOPP-BUTIKER.

---
av de svenska är FOTO faktiskt min favorit. Tycker visst de håller måttet och försöker hitta någon form av balans mellan Kamera & Bilds folklighet och Digitalfotos förbannade j-vla Photoshoptips och Digitalvideoskolor.

(jo, jag gillar ej Photoshoptips. Photoshop är inte riktigt min grej. Vill helst inte fuska. Men jag antar...ja, jag vet att detta är ett ämne för en helt annan diskussion. Men det stör mig när de ägnar ett helt j-vla uppslag åt att visa hur man byter ut en himmel. För det första är det inte precis svårt och för det andra så anser jag det högst onödigt att byta ut himlar dit och dit. Eller lägga in sina ungar i badbollar som flyger över himlen. Och sånt trams. Men nock tjafs om Photoshop för den här gången. Det är ju trots allt en ganska ok program. Inte precis värt sina nio lakan, men ändå godkänt.)

(vet att detta inlägg flippade ut en aning,
men håll till godo ändå, och ha en bra lördagskväll, Sverige - Kanada 4-2. The Ark? De blir femma. Ukraina-eländet vinner.)


// Epilog: //
är en riktig tokstolle vad det gäller fototidningar, som tidigare nämnt här på Fotosidan, så köpte jag åtta lådor fototidningar från 50-talet till 00-talet av en fotograf i Åhus för ett halvår sedan. Ligger högar av fototidningar över allt här hemma. Helt galet. Fast det har varit en oerhört lärorik skola. Dock förstår jag inte varför alla fototidningar på 70-talet hade helnakna (ja, HELNAKNA!) damer på förstasidan i nummer efter nummer. Känns verkligen som det hänt saker som dess. De nakna fruntimmerna har försvunnit från fotoblaskorna, Leciaflex består.
 
Av de brittiska tidningar jag läser regelbundet: Practical Photography, Amateur Photographer och Photography Monthly så tycker jag den sistnämnda är bäst; Practical Photography tenderar att upprepa sig en hel del och verkar vända sig nästan enbart tiill nybörjare. Inte så att jag är speciellt duktig men jag tror mig kunna de tekniska grunderna vad gäller ex. RAW-hantering och liknande som de flesta fototidningar verkar vara fyllda av. Photography Monthly är i alla fall lite mer "bildinriktad".

Att sedan alla brittiska tidningar är fokuserade på landskapsfoto får man leva med, det beror helt enkelt på att alla britter (även icke-fotografer) är mer eller mindre besatta av allt vad natur heter (vilket väl beror på bristen på vild natur här i England) så det är helt enkelt den överlägset mest populära genren.
 
Jag tycker att svenska FOTO är en till stora delar intressant tidning, jag har genom åren fått möta många spännande och intressanta fotografer genom FOTO, en del tycker att bilderna i FOTO är flummiga men jag älskar s.k. flummiga bilder. För min del så tycker jag dock att det är lite för mycket tester och produkter i FOTO, jag vill ha mer bilder att se på.

Tyska Fotomagazin är också en tidning som det kan vara värt att köpa ett lösnummer av lite då och då, men en del nummer så väller testandet över och de nummrena undviker jag.
 
Eeros skrev:
Jag har funderat på att delge chefredaktörem för tidningen om mina synpunkter, men han är så genomsympatisk och fullkomligt begeistrad över den fula bildgenren, så jag har inte hjärta att väcka honom ur hans törnrosadröm.

Godmorgon.

Eero, dina synpunkter är sympatiska. Jag kan inte annat än hålla med om att ängsliga domare är botten. Eftersom jag bor i en stad där jag ofta upplever att ängslighet är mer regel än undantag så värmer det att du står upp för vad du tycker. Du ska veta att du inte är ensam. Vi får ett och annat samtal varje gång en ny omgång är publicerad.

Nu är det ju i och för sig så att våra bilddomare inte är några medelsvensson, samtliga har erfarenhet av fotografi på ett eller annat sätt. Under 2007 har vi jobbat extra hårt med att vaska fram duktiga fotografer. Vi har också gått över till att ha bara en domare per omgång för att få ännu större variation i bedömningarna.

För mig är det lite förvånande se att du tycker att alla domare väljer "samma typ" av bilder. Som om det bara fanns två genrer "snygga" bilder och "fula" bilder. Du skriver att vi inte belönar en viss typ av reklambilder. Men bilderna du beskriver gillar ju inte ens reklambranschen längre. Om det inte är katalogbilder eller rena produktbilder du menar, men det är en annan sak (och knappast värt att belöna i Grand Prix).

Vi är lika på det sättet att vi inte gillar ängslighet. Men om du tror att resultaten i Grand Prix är baserade på ängslighet så tycker jag att du missbedömer duktiga fotografer som Lena Granefelt, Björn Abelin, Ewa Stackelberg och Micke Berg som dömt hittills i år.

Jag skulle tvärtom vilja påstå att resultaten i Grand Prix grundar sig på att vi inte är ängsliga, varken redaktionen eller domarna. Och jag tycker att bedömningarna varierar ganska mycket från domare till domare.

Hursomhelst uppskattar jag väckningen, även om jag är övertygad om att du drömmer precis lika mycket som jag bara det att det är en annan dröm. Och jag uppskattar verkligen att du inte är ängslig att säga vad du tycker och att du gör det på ett så genomtrevligt sätt.

Nästa månad är det Ester Sorri – en erkänt duktig fotograf, särskilt på porträtt – som bedömer bilder.

Om du bor i närheten av Stockholm skulle jag vilja bjuda in dig att välja ut dina favoritbilder av månadens skörd utan att du får veta vad Ester valt. Så kan vi jämföra resultaten efteråt, ta en fika och snacka lite bild. Och så skriver jag en liten krönika eller ett blogginlägg om vårt möte. För det här ämnet tycker jag är superintressant. Bästa veckan för detta är vecka 22.

Om du är intresserad av att nappa på erbjudandet så mejla mig genom Fotosidans kontaktmejl.


/Göran, nyvaken chefredaktör för Kamera&Bild
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.