Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototeknik, Rovdjursland björngömsle Finland

Produkter
(logga in för att koppla)

henriknilsson

Aktiv medlem
Hej och gott nytt år,

Åker iväg en vecka mellan 4-11 juli med Rovdjursland till Vartius i Finland nästa sommar för björngömsle (paketresa). Någon som varit där borta och vet vad man kan förvänta sig? Vidare kanske nån har tips kring lämplig kamerautrustning att ta med sig/införskaffa? Övriga tips/bra att veta? Är förstås exalterad att prova någonting nytt än Hälsinge-gömslena denna gång, så vill förbereda mig så långt som möjligt.

Min största huvudvärk när det gäller filmning av djuren är att, trots en bra kamera för filmning (Nikon D4) och bra objektiv så vill jag ha bättre ljud. Köpte en videomic röde pro (inte stereo-varianten) och var inte alls nöjd. Var brus i alla lägen oavsett hur man vred och vände på det. Funderar nu alltså på att köpa en extern ljudupptagare och skita i mikronfon om det kan ge mig det där fantastiska brusfria ljudet när man hör djuren andas, t.o.m. på längre håll brusfritt. Hur ska jag bära mig åt för att få fantastiskt ljud? Jag är beredd att satsa då ljudet är en så oerhört viktig del till min filmning med bra HD-kvalité. Känns som en viktig del i min övriga utrustning (se lista om ni vill, profilen) som saknas.

Tack på förhand!

Extern

Frågan har varit uppe här förut. Då var rådet en extern ljudupptagare och en bra mikrofon därtill. Rödes mikrofoner (och kanske andra i samma prisklass) ger ju som du säger väldigt mycket brus (mycket mer än kamerans interna) vid ljudupptagning av svaga naturljud. Får du inga bra svar i denna tråden så sök lite här i forumen.

Ljudupptagning

Hej! Jag använder en parbolmick, Telinga till en Zoom H5. Då kan jag spela in ljudet både i kameran och Zoom-en. Har då ljudet separat inspelat i Zoom H5. Har även en shotgun mikrofon av märket Zoom som funkar bra, men tar inte upp ljudet lika bra som parabolen. Tror parabolen kan bli ett problem vid björngömsle. Den är ganska stor och måste sitta utanför och riktad mot ljudkällan. Det finns ju även Zoom H6 med flera XLR-ingångar.

Hej och gott nytt år,

Åker iväg en vecka mellan 4-11 juli med Rovdjursland till Vartius i Finland nästa sommar för björngömsle (paketresa). Någon som varit där borta och vet vad man kan förvänta sig?

Tack på förhand!

Jag har varit där och ska dit igen nästa midsommar! För foto tyckte jag att ett 300/2.8 räckte bra på en D4, björnar är stora djur, kanske en konverter också, ljuset är tillräckligt starkt hela natten runt midsommar och en bit in juli. Mina försök med video och ljud blev inte alltför bra, det är så enormt tyst i naturen att bruset tar över. Men att använda en Telinga-parabol och hänga den på gömslets vägg borde gå bra, däremot vet jag inte om det är tillåtet? Att gömma en annan mikrofon i vegetationen och en sladd in i gömslet borde gå bra. Det bästa är naturligtvis att fråga Magnus Fredriksson.

Fotomässigt är det ett toppenställe, man ska ha mycket otur eller oflyt för att inte få bra björnbilder. Järv är svårare, de kommer inte fram lika regelbundet och rör sig ganska fort.

//Björn

Jag har varit där och ska dit igen nästa midsommar! För foto tyckte jag att ett 300/2.8 räckte bra på en D4, björnar är stora djur, kanske en konverter också, ljuset är tillräckligt starkt hela natten runt midsommar och en bit in juli. Mina försök med video och ljud blev inte alltför bra, det är så enormt tyst i naturen att bruset tar över. Men att använda en Telinga-parabol och hänga den på gömslets vägg borde gå bra, däremot vet jag inte om det är tillåtet? Att gömma en annan mikrofon i vegetationen och en sladd in i gömslet borde gå bra. Det bästa är naturligtvis att fråga Magnus Fredriksson.

Fotomässigt är det ett toppenställe, man ska ha mycket otur eller oflyt för att inte få bra björnbilder. Järv är svårare, de kommer inte fram lika regelbundet och rör sig ganska fort.

//Björn

Hehe ironiskt att du heter Björn också... Jag har talat med honom men han var väl mer inne på att ha en mic. Han hade själv en röde videomic pro men som sagt jag har enbart dåliga upplevelser av denna, bruset är ju under all kritik, så välkomnar alla förslag. Jag kommer vara där 7 nätter (i gömsle) och förväntar mig åtminstone ett par bilder på järv när man är där under så pass lång tid. Varg är ju mer osäkert men finns tydligen en vargrevir och fem individer tror jag han sa i området.

Hursomhelst kanske du har andra tips, nyttjade du den där kameragluggen som de har precis vid golvet för att få en annan vinkel? I sådant fall, hur tycker du det fungerade? Vilka avstånd var djuren på, talas om så nära som 2 meter, men är det en på hundra så är det ju osannolikt.

Hehe ironiskt att du heter Björn också... Jag har talat med honom men han var väl mer inne på att ha en mic. Han hade själv en röde videomic pro men som sagt jag har enbart dåliga upplevelser av denna, bruset är ju under all kritik, så välkomnar alla förslag. Jag kommer vara där 7 nätter (i gömsle) och förväntar mig åtminstone ett par bilder på järv när man är där under så pass lång tid. Varg är ju mer osäkert men finns tydligen en vargrevir och fem individer tror jag han sa i området.

Hursomhelst kanske du har andra tips, nyttjade du den där kameragluggen som de har precis vid golvet för att få en annan vinkel? I sådant fall, hur tycker du det fungerade? Vilka avstånd var djuren på, talas om så nära som 2 meter, men är det en på hundra så är det ju osannolikt.

Man måste hälsa på de fyrbenta släktingarna ibland!

Jag testade aldrig gluggarna vid golvet, så nära kom inte björnarna när jag var där men det är naturligtvis olika från gång till gång. Kommer inte ihåg exakta avståndet men det gick att fylla hela bildrutan med ett 300 några gånger. En bra uppsättning är två olika kameror, en med långt tele och en med t.ex. 70-200, då är det bara att växla om de kommer nära gömslet. Varje fotograf har två fotogluggar. Med 7 nätter får du säkert någon natt med järv, jag såg den en natt av fyra men de flesta andra fotografer hade inte samma tur. Som alltid med gömslen, djur och fåglar tar inte regi och kommer när de vill själva. Varg varken såg eller hörde vi.

//Björn

Verkar vara lite olika bud efter att ha läst igenom andra trådar, men att ta med mig en hel parabol tror jag inte är praktiskt möjligt, om ens tillåtet, bland björnarna. Vad återstår då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar