ektober
Aktiv medlem
Sebastianr skrev:
Vad är det egentligen som gör den så bra?
Det är väl inte optiken, eller tja, det finns ju svindyra Leica-objektiv, men de jag har är inte värerade till mer än ca 1000-2000kr styck och verkar inte hålla världsklass iallafall. Fin bländarkonstruktion dock, särskilt på 50mm'n med runt 20 blad. Läckert att titta på
Det kan ju knappast vara prestandan heller. Ingen sekvenstagning, mycket begränsade val av slutartider.
Total avsaknad av zoom, eller fria val av brännvidder, kan ju heller inte räknas till det positiva. Och ingen DOF alls i sökaren, om man inte kör Visoflexen men det är ju ganska bökigt och då tappar man ju Leicans unika fokusering.
Så vad är det egentligen? Är det mest att det är en gammal klassiker, nostalgi för dom som var med på den tiden, eller att det är fin mekanik och välbyggt och roliga lösningar på saker och ting?
Eller kanske den speciella metoden man fokuserar med?
Vore roligt att höra lite, för jag vet inte alls mycket om den egentligen, och framförallt var jag inte med under Leica-tiden.
Inlägget är skrivet med glimten i ögat.
Jag var heller inte med under "Leica-tiden" däremot har jag varit fascinerad av dem ända sedan jag för första gången hörde talas om dem. Leicas rykte startade för omkring 80 år sedan då de banade vägen för småbildsfotografering. När jag sedan för första gången fick hålla i en Leica, känna vikten i handen, höra det nästintill obefintliga slutarljudet (jämfört med min Nikon F90 iallafall) och den fantastiska känslan då man drog fram en bildruta, då blev jag helt tagen av Leica. Tyvärr ligger de dock utanför min budget så jag har fått klara mig med Nikon.
Med en Leica kan du:
1. Ställa in skärpan med ett noggrannt optiskt avståndmätsystem.
2. Exponera filmen med inställd slutartid och bländare.
3. Lita på att kameran kommer göra ovanstående saker nästintill perfekt och istället fundera på vad och hur du vill fotografera.
4. Sluta oroa dig för att batteriet kommer ta slut.
Leicakamerorna är finmekaniska underverk (nästan). De är inte ofelbara, men nästan.
Sedan får man inte glömma att kameran är konstruerad i en helt annan anda än de flesta andra kamerorna som tillverkas.
Egentligen kan man kortfattat säga att det är avsaknaden av de saker som du räknar upp som gör den så speciell.
Senast ändrad: