Annons

Fototävling på Vägverket med tveksamma regler?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
Vägverket har startat en fototävling i sommar för sina anställda, där det stär att alla inskickade bidrag kommer att placeras i en bildbank som det står fritt för alla inom Vägverket att använda. Jag skickade en fråga till den ansvariga angående detta och fick följande svar:

Nja, har man skickat in bidragen till tävlingen, där det står klart och tydligt på inbjudan att Vägverket kan använda dem, så får man ingen ersättning. Vill man har ersättning för bilderna behöver man inte skicka in dem till tävlingen. Det här är en kul grej för Vägverkare under sommaren, och inte ett försök för Vägverket att få in 1000 bilder gratis.Vi får vara glada om vi få 50 bilder till tävlingen, och det kommer att vara varierande upplösning på dem. Det vore svårt att juridiskt få igenom att varje gång en bild används skicka ersättning till fotografen. Ifall det är en anställd, ska det då vara ersättning som sedan ska skattas osv. Själva ersättningens storlek blir också en knivig fråga, ska den bestämmas av fotografen, storleken på bilden, användningensområdet mm?

Vad tycker ni om detta?

Vägverkets fototävling

E de så att den enbart är för dom anställda på verket, så har dom en poäng i det dom skriver. Men visst e de kymigt o inte få 10000 för sin bild, eller hur!

Solklara regler

Det var väl inget tveksamt med de reglerna? Om du inte vill ställa upp på de premisserna är det bara att låta bli att skicka in några bilder.

Bjarne skrev:
Vägverket har startat en fototävling i sommar för sina anställda, där det stär att alla inskickade bidrag kommer att placeras i en bildbank som det står fritt för alla inom Vägverket att använda. Jag skickade en fråga till den ansvariga angående detta och fick följande svar:

Nja, har man skickat in bidragen till tävlingen, där det står klart och tydligt på inbjudan att Vägverket kan använda dem, så får man ingen ersättning. Vill man har ersättning för bilderna behöver man inte skicka in dem till tävlingen. Det här är en kul grej för Vägverkare under sommaren, och inte ett försök för Vägverket att få in 1000 bilder gratis.Vi får vara glada om vi få 50 bilder till tävlingen, och det kommer att vara varierande upplösning på dem. Det vore svårt att juridiskt få igenom att varje gång en bild används skicka ersättning till fotografen. Ifall det är en anställd, ska det då vara ersättning som sedan ska skattas osv. Själva ersättningens storlek blir också en knivig fråga, ska den bestämmas av fotografen, storleken på bilden, användningensområdet mm?

Vad tycker ni om detta?

Detta är inte ok. Det insåg TV4 och ändrade i sin sk tävling. Det är att tillskansa sej något av ekonomiskt värde utan att betala ut någon ersättning.
Svaret är mest svammel. Varför kan man inte ersätta någon varje gång en bild används, det klara de flesta företag så det kan säkert ett staligt verk också klara.
Ersättningens storlek är inte alls någon "knivig fråga" - tex BLF har en utmärkt prislista som det bara är att läsa innantill ur.
Verkar vara en helt inkompetent person som skrivit svaret som säkerligen är i stort behov av informatation vad som är etiskt och moraliskt försvarbart för ett statligt verk (och andra också för den delen).
Att argumentera med "det är frivilligt att deltaga" håller inte, Visst är det frivilligt att deltaga men det är jäkligt dålig stil att utlysa sk tävlingar med bedrägeriliknande vilkor.

Anders

Det är en tävling för vägverkare, inga andra.

Vinnare blir publicerade i vägverkets tidning som läses av..... just det vägverkare.

Har för mig att det inte förekommer några priser, i alla fall inte när far min vann.

TV4 har en ngt liiiite annorlunda profil för att använda ett understatement-uttryck.

Även om jag förstår frustrationen över att det eventuellt inte är klokrena avtal varenda gång någon sänder någon en bild så tycker jag en del av dessa diskussioner känns lite överdrivna.

Nog måste man väl nån gång kunna så att säga bjuda på en bild utan att ta betalt?

En elektriker kommer ju knappast fram med nåt tjockt standardavtal varje gång han hjälper en vän att fixa nån sladd eller nåt.

Att bildstölder ska bekämpas är ju i högsta grad naturligt men tävlingar etc som är mest bara på skoj måste väl kunna få förekomma. Det är ju bara att strunta i att skicka in bilder som man anser har ett kommersiellt värde.

Eller?

Erik Schalin skrev:
...Vinnare blir publicerade i vägverkets tidning som läses av..... just det vägverkare...
Enbart där?
Jag skulle vilja se reglerna för som jag uppfattar det hamnar bilderna i en bildbank fri att använda av alla inom vägverket.

Och inte minst med tanke på att vägverkets årsredovisning blev prisbelönt är det av värde om ens bild skulle användas i annonser eller årsredovisning

Grubbe skrev:
...Det är ju bara att strunta i att skicka in bilder som man anser har ett kommersiellt värde.

Eller?
Men om man inte vet att ens bild har ett kommersiellt värde?
Du skulle bara veta hur många ”vanliga” bilder som har ett värde för marknadsförare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar